اگر آتش سوزی‌ نبود، لگو هرگز وجود نداشت!

لگو یا بلوک‌های رنگی از جنس پلاستیک امروزه یکی از پرطرفدارترین بازی‌ها در میان همه مردم در تمام سنین است؛ امروزه بیشترین درآمد کشور دانمارک از صادرات لِگو، این بلوک‌های کوچک رنگی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، لِگو یکی از محبوب‌ترین اسباب بازی‌های جهان نه تنها برای کودکان بلکه برای جوانان و بزرگسالان است. بیشتر افراد با شنیدن نام اسباب بازی، وسایلی را تصور می‌کنند که برای سرگرمی کودکان ساخته شده در صورتی که این برداشت همیشه هم صحیح نیست؛ لگو این اسباب بازی محبوب به همان اندازه که مورد پسند کودکان است برای بزرگسالان نیز جذاب است.

سرزمین لگو

به دلیل محبوبیت بسیار بازی لِگو در میان مردم، در سال ۱۹۶۸ در شهر Billund دانمارک، منطقه‌ای تفریحی به نام لِگو لند (Legoland) در نزدیکی فرودگاه Billund ساخته شد. در لگولند یا به اصطلاح سرزمین لگوها تمام ساختمان‌ها، درخت‌ها و هر آنچه که دیده می‌شود از لگو ساخته شده است. لگولند بی شک یکی از مهیج ترین مکان‌های تفریحی برای همه مردم در تمام سنین است.

در این سرزمین رنگی، مدل‌هایی از بناها و مکان‌های دیدنی از سراسر دنیا در سایز کوچک ساخته شده است. مکان‌هایی مشابه با لِگولند دانمارک در کشورهای و قاره های مختلف مانند اروپا، آمریکای شمالی، آسیا و خاورمیانه تاسیس شده است اما بی شک تفریح و شادی در میان این بلوک‌های رنگی در زادگاهشان، دانمارک می‌تواند تجربه منحصر به فردی باشد! هر ساله میلیون‌ها بازدید کننده از سراسر دنیا به این مکان دیدنی می‌روند و با استفاده از لگوها، مدل‌هایی را با قدرت خیال و خلاقیتشان می‌سازند که روزی در افکارشان تصور می‌کردند.

داستان اختراع لگو

نخستین بار تقریبا در سال ۱۹۳۰ میلادی لگو توسط یک نجار دانمارکی به نام Ole Kirk Kristiansen در شهر بیلوند (Billund) دانمارک ساخته شد. در آن زمان Ole Kirk یک نجار ساده و در عین حال بسیار سخت کوش و با اراده بود. علاقه اش به چوب و نجاری باعث شد که در سال ۱۹۱۶ مغازه کوچکی را برای ساخت لوازم چوبی تاسیس کند و در آن مشغول به کار شود.

Ole در مغازه کوچکش وسایلی مانند چهارپایه، میز اتو و نردبان می‌ساخت. در سال ۱۹۲۴، درست زمانی که او در فکر بود تا کار خود را گسترش دهد آتش به مغازه و زندگی اش گرفت؛ در واقع پسرش ناخواسته باعث آتش گرفتن خرده تراشه‌های چوب شد و کل ساختمان که شامل خانه و مغازه بود در آتش سوخت.

شاید بسیاری از افراد چنین اتفاقی را نشانه‌ای از شکست کامل قلمداد کنند و دست از تلاش و ادامه دادن بکشند اما Ole به شکل دیگری به این ماجرا نگاه کرد. این آتش سوزی برای او بهانه ای شد تا کارگاه بزرگتری را راه اندازی کند.

همچنان اتفاقات تلخ و ناامید کننده ادامه داشت، در سال ۱۹۲۹ سقوط بازار سهام آمریکا و در سال ۱۹۳۲ درگذشت همسر Ole شرایط روحی و اقتصادی سختی را برای او رقم زد. به شکلی که او مجبور شد اکثر افرادی که به عنوان نیرو برای او مشغول به کار بودند را از دست بدهد و به تنهایی ادامه دهد.

لِگو؛ محصولی از تلاش و پشتکار

در چنین شرایطی Ole تصمیم گرفت با چوب‌هایی که داشت شروع به ساخت اسباب بازی‌های ارزان قیمت کند تا به فروش برسند. در ابتدا این تصمیم هم با شکست مواجه شد و او ورشکست شد. Ole ناامید نشد و به دلیل علاقه اش به ساختن اسباب بازی، ادامه داد.

خواهر و برادرش نیز با تهیه وام به او کمک کردند و اجازه ندادند که این همه تلاش و علاقه متوقف شود تا سرانجام در سال ۱۹۳۰، Ole نام LEGO  را برای شرکت خود انتخاب کرد. این نام برگرفته و ترکیبی از دو کلمه دانمارکی leg godt مترادف انگلیسی "play good"  و فارسی "خوب بازی کن" است. بی شک شرایط سخت مالی و روحی Ole در انتخاب چنین اسمی بر روی محصولاتش بی تاثیر نبوده است. در واقع لِگو محصولی از اراده، پشتکارو تلاش است، محصولی در نتیجه درست ظاهر شدن Ole در بازی روزگار.

آتش سوزی؛ بهانه ای برای ادامه تلاش

بعدها لگوها در رنگ‌های مختلف و از جنس پلاستیک ساخته و به شکل گسترده ای در بازارهای جهان عرضه شدند. جالب است بدانید که امروزه بیشترین درآمد کشور دانمارک از صادرات لِگو، این اسباب بازی کوچک و دوست داشتنی است.

در سال ۲۰۱۶، بیش از ۷۵ میلیارد قطعه از بلوک‌های پلاستیکی رنگی به فروش رسید. کمپانی ۸۵ ساله لِگو امروز به یکی از بزرگترین و مهم ترین کمپانی‌های دنیا تبدیل شده است. به گفته Erin Blakmore، روزنامه نگار معروف آمریکایی: "اگر آتش سوزی‌ و شکست‌ها نبود این اسباب بازی آیکنیک هرگز امروز وجود نداشت."

ترجمه از: الهه جلالی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 391898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.