راه زیادی تا شهر دوستدار سالمند شدن داریم

رئیس بنیاد فرزانگان اصفهان گفت: شهر دوستدار سالمند تنها در حرف مهیا نمی‌شود؛ چنین شهری نیازمند داشتن زیرساخت‌های متناسب سالمندان است که در عمل باید آن را فراهم کنیم؛ و امروز راه زیادی تا تحقق شهر دوستدار سالمند در پیش داریم.

مدیرعامل بنیاد سالمندان فرزانگان گفت: شهر دوستدار سالمند تنها در حرف مهیا نمی‌شود و در عمل باید تمام زیرساخت‌های آن را مهیا کنیم چنین شهری نیازمند داشتن زیرساخت‌های متناسب سالمندان است.

منوچهر افتخار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص بنیاد سالمندان فرزانگان اصفهان گفت: بنیاد فرزانگان در حدود چهار هزار نفر عضو دارد که اکثر آنها از بازنشستگان و تعداد کمی از حرفه و فنون آزاد، هستند.

وی با بیان اینکه بیشتر اعضای این بنیاد از زنان هستند، افزود: حدود ۱۰ یا ۱۵ درصد اعضای فرزانگان آقایان و بقیه خانم هستند.

مدیرعامل مجمع بازنشستگان استان اصفهان با تاکید بر اینکه ۸۵ درصد اعضای فرزانگان بازنشسته سازمان‌های مختلف هستند، تصریح کرد: بیشترین فعالیت بنیاد فرزانگان اصفهان تاکنون در زمینه ساماندهی و ارتقای گذران اوقات فراغت سالمندان بوده و در این زمینه فعالیت‌های بسیاری داشته است.

وی با تاکید بر لزوم آموزش ویژگی‌های سالمندی از دوران میانسالی گفت: آموزش نقش مهمی در بهتر سپری کردن دوران سالمندی دارد و بهتر است این آموزش‌ها برای بهتر بودن زندگی سالمندی از دوران میانسالی به افراد داده شود.

افتخار با اشاره به اینکه بنیاد فرزانگان در زمینه آموزش سالمندان تلاش می‌کند، اظهار کرد: در این زمینه انواع آموزش‌های تغذیه‌ای، آموزش ورزشی، بهداشتی و پزشکی را در اختیار سالمندان می‌گذاریم و تلاش می‌کنیم یک سالمند به اندازه‌ای توانمند شود که اگر به تنهایی هم زندگی می‌کند بتواند جوابگوی نیازهای خود باشد و اطلاعات کافی را از این دوران به دست آورده باشد.

سالمندان به اندازه کافی تکریم نمی‌شوند

وی با تاکید بر اینکه در بنیاد فرزانگان مهمترین مشکل سالمندان موضوعات معیشتی است، خاطرنشان کرد: یک سالمند با اندک حقوق بازنشستگی و وجود ۵۰ درصد تورم بدون افزایش دریافتی چگونه زندگی خود را تامین کند؟ در حالی که با کاهش حقوق نسبت به ایام شاغل بودن و افزایش مخارج را با وجود فرزندان و نوه‌ها شاهد است.

رئیس بنیاد فرزانگان اصفهان با انتقاد از عدم تکریم سالمندان گفت: جامعه امروز پذیرای سالمندان نیست و این امر از خانواده خود سالمند شروع می‌شود و در ابعاد بزرگتر به جامعه می‌رسد که در شروع حتی فرزندانش هم او را کمتر از گذشته قبول دارند و در ادامه جامعه نیز او را پذیرش نمی‌کند.

وی با ابراز تاسف از اینکه احترام به سالمند همچون گذشته وجود ندارد، افزود: در گذشته احترام سالمند را بسیار نگه می‌داشتند و آنها را با تجربه‌های فراوان شان برکت خانه می‌دانستند اما امروز سالمندان جایگاه و احترامی ندارند و جوانان بهتر است بدانند سالمندی برای همه هست و آنها هم به این دوران خواهند رسید.

شهر دوستدار سالمند شدن در حرف مهیا نمی‌شود

افتخار با تاکید بر اینکه شیب سالمندی در حال افزایش است، تصریح کرد: در حال حاضر سالمندان ۱۰ درصد جامعه هستند و در سال های آینده این آمار با افزایش بسیار چشمگیری روبه رو خواهد بود و این در حالی است که امروز با مشکلات عدیده زیرساختی برای دوران سالمندی مواجهیم و هنوز آمادگی رسیدن به آن وضعیت را نداریم.

وی با بیان اینکه شهرداری برای متناسب سازی معابر برای تسهیل تردد سالمندان تلاش بسیاری می کند اما کافی نیست، اظهار کرد: مشکلات فراوانی هنوز در سیستم حمل ونقل شهری می بینیم برای مثال در خطوط اتوبوس ها یا بی آرتی‌ها پله‌های نیم متری وجود دارد در حالی نه تنها سالمندان که معلولان، خانم‌های باردار و حتی جوانان هم در بالارفتن از آن مشکل دارند یا در پیاده روها موانع بسیاری وجود دارد.

مدیرعامل مجمع بازنشستگان استان اصفهان با اشاره به اینکه امروز اصفهان در حال کسب عنوان " دوستدار سالمند " است، افزود: شهر دوستدار سالمند تنها در حرف مهیا نمی‌شود و در عمل باید تمام زیرساخت‌های آن را مهیا کنیم چنین شهری نیازمند داشتن زیرساخت‌های مناسب سالمندان است و امروز راه زیادی تا شهر دوستدار سالمند بودن در پیش داریم.

وی در خصوص ویژگی‌های شهر دوستدار اظهار کرد: یک شهر سالمند دوست باید مبلمان شهری مناسبی داشته باشد. سالمند باید بتواند در ایستگاه اتوبوس بدون آویزان شدن به این و آن از انواع سیستم حمل ونقل اعم از اتوبوس، مترو یا تاکسی استفاده کند. پیاده روهای چنین شهری قابل عبور سالمند است و برای سالمندانی که با واکر یا ویلچر تردد می‌کنند بدون مانع است.

افتخار با انتقاد از  مناسب نبودن وضعیت شهر برای سالمندان گفت: اگرچه در ادارات مربوطه به ما احترام می کنند اما وقتی اقدامات کارآمد از سوی مسئولین نیست چطور دوستدار سالمندی هستیم!؟ وقتی پیاده روهایمان قابل عبور و استفاده سالمند نیست چه شهر دوستدار سالمندی هستیم؟ به همان اندازه‌ای که دیگر موضوعات مهم هستند سالمندان هم از همان اهمیت برخوردارند و باید برای رسیدگی به آنها وقت لازم را لحاظ کرد.

کد خبر 391875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.