اصلاح شاخص کل، طبیعی و قابل انتظار بود

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: باتوجه به رشد چند روز گذشته شاخص بورس، ورود به فاز اصلاحی طبیعی بود، اما به دلیل بازگشایی سهام بانک ملت، این اصلاح جبران شد.

علیرضا باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: باتوجه به رشد چند روز گذشته، ورود به فاز اصلاحی طبیعی بود که در ابتدای بازار نیز با فشار عرضه و به دنبال آن کاهش قیمت مواجه بودیم اما در بازه انتهایی فعالیت بازار بورس در این هفته، نماد بانک ملت بعد از حدود سه ماه بازگشایی و در ادامه تقریبا با ۵۰ درصد افزایش قیمت مواجه شد.

وی افزود: بازگشایی و افزایش قیمت این سهم نیز حدود دو هزار و ۷۰۰ واحد تاثیر مثبت بر شاخص داشت که باعث جبران و مثبت شدن شاخص کل شد. در کل روند سهم‌های عمده بازار، منفی بود که باتوجه به رشد قیمتی عمده سهام شرکت‌ها طبیعی تلقی می‌شود.

اصلاح بازار محتمل است

باقری امکان ادامه اصلاح بازار را باتوجه به رشدهای پی در پی اخیر بورس محتمل دانست و گفت: این اصلاح می‌تواند حدود یک ماه به طول بینجامد. در کل روند شاخص، روند صعودی خواهد بود و رشد شاخص در دو ماه آینده می‌تواند تا قله ۳۵۰ هزار واحد نیز ادامه داشته باشد اما به مرور از شدت رشد آن کاسته خواهد شد؛ یکی از علت‌های اصلی این کاهش شیب افزایش قوانین جدید بازار پایه است که باعث جابه‌جایی نقدینگی از سمت بازار پایه به سوی شرکت‌های بزرگ‌تر می‌شود.

این کارشناس بازار بورس اضافه کرد: باتوجه به اصلاح اخیر انجام گرفته در بازار پایه، این روند اصلاحی به مرور متوقف شده و عملا تعادلی جدید در این بازار را شاهد خواهیم بود؛ سهام شرکت‌های بازار پایه نیز به علت موجود نبودن شفافیت لازم و کافی در صورت‌های مالی این شرکت‌ها یا زیان ده بودن برخی از آن‌ها سهام مطمئنی به شمار نمی‌رود.

وی یادآور شد: در گذشته به دلیل قوانین وقت، دامنه نوسان سهام این شرکت‌ها زیاد ( ۱۰- تا ۱۰+) و به همین دلیل موفق به جذب نقدینگی زیادی شده بود و در حال حاضر به دلیل قوانین جدید این دامنه نوسان کاهش یافته (۳- تا ۳+) و مانند گذشته نیست.

کد خبر 391873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.