۹۷ شکارچی غیرمجاز در اصفهان دستگیر شدند

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: ۹۷ شکارچی غیرمجاز طی شش ماه نخست سال جاری در مناطق چهارگانه و شکار ممنوع اصفهان دستگیر شدند.

مرتضی جمشیدیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ۶۰ مورد تخلف شکار و صید در شش ماهه نخست امسال، اظهار کرد: سال گذشته در مدت مشابه ۷۲ مورد تخلف شکار و صید گزارش شد؛ با توجه به تلاش محیط بانان ما در مناطق تحت حفاظت آمار تخلفات کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه ۹۷ شکارچی غیرمجاز در شش ماهه نخست سال جاری دستگیر شدند، افزود: از این متخلفان ۲۲ قبضه سلاح غیرمجاز،  ۲۲ قبضه سلاح مجاز و یک قبضه سلاح جنگی کشف و پرونده آنان برای رسیدگی و برخورد قانونی به مراجع قضایی ارسال شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: در این مدت یک هزار و ۷۶ وسیله شکار از قبیل قفس، تور ماهیگیری، انواع فشنگ، چاقو، دوربین چشمی و سایر ادوات از شکارچیان و صیادان متخلف در اراضی تحت حفاظت محیط زیست اصفهان کشف و ضبط شده است.

افزایش شکار و زنده گیری پرندگان با هدف قاچاق

جمشیدیان با اشاره به ۳۴۹ مورد شکار و زنده گیری پرندگان در سال جاری، گفت: سال گذشته در مدت مشابه ۱۰۴ مورد شکار  و زنده گیری پرندگان در مناطق تحت حفاظت گزارش شد.

وی با بیان اینکه تخلف در زمینه زنده گیری پرندگان در سال جاری افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۳۲۸ قطعه سهره طلایی و پنج قطعه بلدرچین توسط متخلفان زنده گیری شدند.


فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان همچنین به ۴۲ مورد شکار و زنده گیری پستانداران در شش ماهه امسال اشاره کرد و گفت: شکارچیان غیرمجاز در این مدت ۱۲ راس کَل، ۹ راس قوچ، چهار راس گراز، هفت راس آهو و دو سر خرگوش شکار کردند.

وی با اشاره به آمار تخلفات در زمینه زنده گیری پستانداران، افزود: متخلفان در شش ماه گذشته سه عدد سنجاب، چهار عدد جوجه تیغی و دو راس آهو و بزغاله را زنده گیری کرده بودند که با حضور به موقع محیط بانان، این تخلفات ناکام ماند و سودجویان به مراجع قضایی معرفی شدند.

۲۰ مورد اقدام به شکار ناکام ماند

این مقام مسئول همچنین به ۳۵ مورد صید غیر مجاز آبزیان، یک مورد زنده گیری مار آبی اشاره و اظهار کرد: در شش ماه نخست امسال ۲۰ مورد اقدام به شکار غیرمجاز متوقف شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه نگهداری و خرید و فروش حیات وحش در سال جاری هفت مورد کاهش یافته در حالی که مدت مشابه سال گذشته ۵۴ مورد بود، تصریح کرد: با متخلفانی که به نگهداری و خرید و فروش غیرمجاز حیات وحش اقدام می کنند، به طور جدی برخورد خواهیم کرد.

جمشیدیان با اشاره ۱۵ مورد آتش سوزی در شش ماه نخست امسال، خاطرنشان کرد: ۳۸۷ هکتار از اراضی تحت مدیریت محیط زیست در این مدت طعمه حریق شد.

وی عوامل وقوع حریق در این مناطق را انسانی و طبیعی ( گرمای هوا و وزش باد) دانست و افزود: آتش سوزی های امسال دو مورد در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش موته، پنج مورد در منطقه حفاظت شده کرکس، پنج مورد در مناطق شکار ممنوع بویین میاندشت و سه مورد در مناطق تحت حفاظت محیط زیست در دالانکوه، فریدن و کاشان بوده است.

به گزارش ایمنا، استان اصفهان با مساحت  ۱۰۷٬۰۲۷ کیلومترمربع دارای سه پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، ۹ منطقه شکار ممنوع، یک اثر طبیعی ملی و یک تالاب بین المللی است. وسعت مناطق حفاظت شده استان  حدود یک میلیون ۳۰۰ هزار هکتار است. تاکنون در استان اصفهان ۴۸۴ گونه مهره دار درقالب ۶۲ گونه پستاندار، ۲۹۶ گونه پرنده و ۴۲ گونه خزنده ، هشت گونه دوزیست و ۴۱ گونه ماهی در استان شناسایی شده است. از نظر پوشش ها و تنوع و مرتعی بیش از دو هزار گونه گیاهی در سطح استان اصفهان از ۷۰ جنس و در قالب ۱۳۰ خانوداه بوم شناختی وجود دارد. استان اصفهان ۲۰۵ محیط بان دارد.

کد خبر 391865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.