عزت ملی، شرط مذاکره

اظهارات روزگذشته حسن روحانی در جلسه هیئت دولت، دیدار فرماندهان سپاه پاسداران با رهبرانقلاب و بازی با شاخص‌های اقتصادی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -پنجشنبه یازدهم مهرماه- است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا،  مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز با تیتر «روحانی: برای هر فداکاری آماده‌ام» به انعکاس اظهارات روزگذشته حسن روحانی در جلسه هیئت دولت، پرداخته و نوشته است: رئیس‌جمهوری تاکید کرد: اگر ملت ایران مقاومت نمی‌کرد، کسی سراغمان نمی‌آمد، کسی اصرار نمی‌کرد؛ کسی نمی‌آمد بگوید که راه‌حلی پیدا کنیم؛ اگر نشان دادن اقتدار ملی توسط نیروهای مسلحمان برای دفاع از کشور نبود و پهپاد آنها به فضای کشورمان تجاوز می‌کرد و تنها نگاه و سکوت می‌کردیم، این جایگاه را امروز نداشتیم. 

روحانی افزود: اخطار دادیم، فرصت دادیم و بعد عمل کردیم؛ همه جا همین است، اخطار و فرصت می‌دهیم؛ حالا در پدافند فرصت ثانیه‌ای است اما در دیپلماسی فرصت ممکن است ۲ ماه باشد؛ ۲ ماه فرصت می‌دهیم باز هم اقدام می‌کنیم و باز هم فرصت می‌دهیم؛ اما در اینجا آنچه که شاهد بودیم این بود که همه فهمیدند ملت ایران از پا در نمی‌آید.

رئیس جمهور اظهار کرد: همه اروپایی‌ها هر کدام به یک بیان به من گفتند که امروز قدرت شما از یکسال پیش بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه شرایط و ثبات اقتصادی و روحیه مردم از یکسال پیش به مراتب بهتر است و این باعث شده که دنیا به سراغ ما بیاید و در برابر محل اقامت نماینده ملت ایران صف بسته شود، تاکید کرد: با این قدرت بود که همه آمدند و گفتند که می‌خواهیم مسئله حل و فصل شود و قبول داریم این مسئله باید حل و فصل شود.

روحانی با اشاره به اینکه آمریکا در پیغام خصوصی به اروپایی‌ها می‌گفت من آماده‌ام اما بعد در مصاحبه اعلام می کرد که تحریم را تشدید می کنم، تاکید کرد: چطور می‌توان باور کرد و ذکاوت و هوشیاری ایرانی از ما می‌خواست که گول پیام خصوصی را نخوریم و همانطور که خود او گفت، ایران در هیچ مذاکره‌ای شکست نخورده است و ما می‌خواستیم همین شود تا مذاکره‌ای شود که در آن موفقیت باشد.

رئیس‌جمهوری افزود: اگر می‌خواهیم زودتر پیروز شویم، از درون این خانه یعنی ایران باید همه صدای اتحاد و وحدت را بشنوند؛ ما جریانات و احزاب مختلف هستیم؛ ممکن است افکار و نظرات مختلف هم داشته باشیم. رئیس‏جمهوری تاکید کرد: به هر حال در انتخابات به طور طبیعی همه رقابت داریم ولی باید تلاش کنیم به طور اخلاقی و سالم برگزار کنیم و بهترین انتخابات و رقابت‌های سالم را داشته باشیم و دنیا از ما باز ندای مقاومت، ایستادگی و مقابله در برابر توطئه‌ها، ندای صلح و ثبات در منطقه را بار دیگر بشنود.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود به بررسی خبر تقویت ارزش پول ملی پرداخته و در مطلبی با تیتر «عددبازی با شاخص‌های اقتصادی!» نوشته است: ارزش پول ملی هر کشوری را به نسبت قیمت طلا یا سایر ارزهای جهانی می‌سنجند. حالا زمانی که ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند ‏بر تجارت، صنعت و بازار اوراق بهادار کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت و باعث کاهش قدرت خرید افراد جامعه می‌شود. 

در روزهای اخیر، رشد ارزش پول ملی نقل محافل شده است و بسیاری از مسئولان از اتفاق پیش‏آمده احساس رضایت دارند. دیروز رئیس‌جمهوری در سخنانی از رشد ۴۰ درصدی ارزش پول ملی نسبت به همین روز در سال گذشته خبر داد. از سوی دیگر عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: «امروز درست نسبت به یک‌سال پیش، پول ملی ۴۰ درصد تقویت کرده و رشد تورم مهار گشته و طلیعه رشد اقتصادی آشکار شده است». این مسائل در حالی مطرح می‌شود که تقویت ارزش پول ملی هنوز آثارش را بر معیشت مردم نشان نداده است. در این میان بسیاری از کارشناسان اقتصادی رشدهای اینچنینی را نشانه بهبود شرایط نمی‌دانند. اما اینکه دولت تا چه میزان در رشد آمار و ارقام مربوطه موثر بوده است پرسشی است که از سوی صاحب‌نظران پاسخ‌های متفاوتی دارد.‏‏‏ 

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز با تیتر «سیاست فشار حداکثری آمریکا شکست خورد» به انعکاس اظهارات روزگذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از فرماندهان سپاه پاسداران،  پرداخته و نوشته است: حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به شکست بی تردید سیاست فشار حداکثری امریکا و تسلیم نشدن ایران در مقابل نظام سلطه گفتند: آنها اخیراً با کمک رفقای اروپایی‌شان برای ملاقات با رئیس جمهور کشورمان و ایجاد یک حالت نمایشی از شکست ایران، تلاشی بی‌نتیجه کردند اما ایران با جدیت و قاطعیت و تا رسیدن به نتیجه مطلوب به کاهش تعهدات هسته ای ادامه خواهد داد.

رهبر انقلاب همچنین با اشاره به سختی وضع معیشتی مردم تأکید کردند: اگر نگاه به داخل، قوی و منطقی و مجاهدانه انجام شود، در معیشت و زندگی مردم تأثیر مثبت خواهد داشت.

رهبر انقلاب، سپاه پاسداران را در میان پدیده های گوناگونِ برآمده از انقلاب، دارای خصوصیاتی خواندند که در سایر برکات انقلاب، کمتر دیده می‌شود.

ایشان در تبیین این خصوصیات افزودند: سپاه در بحبوحه حوادث و هیجان‌های بزرگ انقلاب ولادت یافت، در تلاطم عظیم دفاع مقدس رشد کرد و به بلوغ رسید و بعد از جنگ نیز که دوران جبهه بندی های عمیق و وسیع سیاسی و فرهنگی میان انقلاب و دشمنان بود، سپاه بدون لغزش و انحراف توانست مسیر رشد و تکامل را ادامه دهد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای مواجه شدن با دو راهی «تعالی یا انحطاط» را مرحله ای غالباً اجتناب‌ناپذیر در زندگی فردی، سیاسی و اجتماعی افراد، سازمانها و حتی انقلابها خواندند و افزودند: سپاه از این دوران و دوراهی نیز سربلند خارج شد و بدون فرسودگی یا انحطاط، عناصر اساسی هویت خود را حفظ کرد و به سمت تعالی ادامه حرکت داد.

رهبر انقلاب با اشاره به «ریزشها و رویشها» در همه مجموعه ها افزودند: در سپاه نیز ریزشهایی وجود داشته است اما قضاوت قاطع بنده این است که در سپاه، غلبه با رویشها بوده است و حرکت رویشی به سمت پیشرفت و تعالی ادامه داشته است.

ایشان در همین زمینه به عرصه نورانی و درخشان جهاد و شهادت اشاره کردند و افزودند: سی سال پس از دفاع مقدس، شهادت دلاورِ جا افتاده‌ای همچون شهید همدانی و نوجوان تازه رسیده‌ای همچون شهید حججی نشان دهنده استمرار طراوت و هویت سپاه در این عرصه است.

رهبر انقلاب با بیان معیاری اساسی افزودند: برای قضاوت صحیح درباره هر مجموعه و دستگاه، باید موفقیتها و ناکامی‌های آن مجموعه را با هم مقایسه کرد که با این معیارِ مبنایی و مهم،  سپاه از پرافتخارترین مجموعه های کشور است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود در گفت و گو با مسعود نیلی، اقتصاددان  به بررسی  علل عدم تحقق اهداف واگذاری‌ها پرداخته و در مطلبی با تیتر «اجرای معکوس خصوصی‌سازی» نوشته است:  سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که در سال ۸۴ توسط رهبری ابلاغ شد، ۵ بند داشت. در بند الف تاکید شده بود که دولت حق فعالیت اقتصادی جدید خارج از موارد صدر اصل ۴۴ را ندارد. این ابلاغیه که صراحتا به منظور «افزایش رقابت‌پذیری در اقتصاد ملی» تدوین شده بود، در بندهای اولیه محیط مورد نیاز خصوصی‌سازی و حدود فعالیت دولت را تعیین می‌کرد تا زمینه برای بهبود فضای کسب‌وکار و آزادسازی فعالیت‌های اقتصادی مهیا شود. بند ج ابلاغیه که حلقه آخر سیاست‌گذاری بود و حتی با تاخیر تدوین شده بود، نقشه راه واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی را نشان می‌داد. اما دولت‌ها به جای اینکه از آزادسازی شروع کنند و از گسترش انحصار فعالیت‌های خود دست بکشند، از حلقه آخر یعنی واگذاری بنگاه‌های دولتی آغاز کردند.

مسعود نیلی، اقتصاددان همین انتخاب روش را دلیل محقق نشدن اهداف واگذاری شرکت‌های دولتی می‌داند. نیلی معتقد است در اقتصاد ایران باید در کنار واگذاری‌ها، به آزادسازی توجه می‌شد؛ اما نه تنها توجهی به این اصل نشد، بلکه بدون هیچ نقشه و الگوی مشخصی، واگذاری‌ها انجام شد؛ فرآیندی که نمی‌توان به آن عنوان خصوصی‌سازی واقعی را داد. امشب نیلی در «اکوایران» از مسیر معکوس خصوصی‌سازی و آفات بنگاه‌داری دولتی در اقتصاد ایران سخن می‌گوید. 

روزنامه مردم سالاری، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برخی در کشور دهه غارت و چپاول راه انداختند» به انعکاس اظهارات آیت الله جوادی آملی در دیدار با محمدرضا عارف پرداخت و در ادامه نوشت: محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید با حضور در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، ضمن اقامه نماز به امامت آیت الله العظمی جوادی آملی، با ایشان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار آیت الله جوادی آملی گفت: گرچه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود اما آن طور که باید در همه بخش‌ها این اصل، رعایت نشد و از فرهنگی بودن انقلاب، غفلت صورت گرفت.

وی ادامه داد: در کشور دهه‌های مختلف فرهنگی همچون دهه کرامت، دهه ولایت و امثالهم وجود دارد. وجود این دهه‌ها حفظ کردن یک بخش است، برخی در مقابل این دهه‌ها، دهه غارت و چپاول کشور را داشتند که از آنها غفلت شده بود.

این مرجع تقلید اضافه کرد: بیان حضرت امیرعلیه السلام این است که وقتی شما می‌خواهید یک نظام را اداره کنید علاوه بر هوشیاری نسبت به اعمال خود، باید نسبت به عملکرد دشمن نیز هوشیار باشید و فعالیت‌های آنها را هم مرتباً رصد کنید.

وی خاطرنشان کرد: غافل شدن از غارت بیگانه و از اختلاس‌های نجومی که چیزی جز غارت نیست، سبب شد تا عده ای از این فرصت برای غارت کشور استفاده کنند. حضرت فرمود خواب در چشمان شما در حد مزمزه باشد، نه اینکه مانند اصحاب کهف به خواب بروید! در نتیجه باید یک تقویم سیاسی باشد که در آن غارت‌های کشور ثبت شود تا هرگز از یادها نرود چه کسانی و چه هنگامی، به کشور و نظام آسیب زدند.
 

کد خبر 391862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.