مواد غذایی آرام‌بخش را بشناسید

انواع توت‌ها، اسفناج، شکلات تلخ، پرتقال، قهوه و چایی جزء مواد غذایی آرام‌بخش محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برای داشتن جسم و روح سالم افراد باید رژیم غذایی سالمی داشته باشند؛ تغذیه تاثیر قابل ملاحظه‌ای روی اخلاق و احساسات افراد می‌گذارد. در واقع مصرف داروهای آرام‌بخش، عوارض جانبی زیادی برای افراد به همراه دارد، بنابراین بهترین راه این است که مواد غذایی سالم را جایگزین داروها کنیم تا از این عوارض جانبی در امان بمانیم. در ادامه به بررسی بعضی از این مواد غذایی می‌پردازیم:

توت‌ها

انواع توت‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان، منگنز و پتاسیم است که از سلول‌ها در برابر استرس محافظت می‌کند و افسردگی را کاهش می‌دهد. مصرف توت برای رفع کم‌خونی و تصفیه خون بسیار موثر است، بنابراین با رساندن خون تصفیه‌شده به مغز می‌تواند باعث آرامش فرد شود. مواد غذایی دیگر مانند آجیل‌ها، لوبیا، گردو و سبزیجات نیز دارای خاصیت مشابهی است.

اسفناج

اسفناج و دیگر سبزیجات دارای برگ سبز مانند کلم و برگ چغندر با این که طعم مطبوعی ندارد، سرشار از منگنز است که باعث آرامش اعصاب می‌شود. کمبود منیزیم در بدن تنش‌های عصبی، گرفتگی عضلات و خستگی را به همراه دارد. همچنین اسفناج حاوی ویتامین A  C، اسید فولیک و آهن است که برای سلامت سلول‌های بدن به خصوص مغز بسیار مفید است؛ مصرف اسفناج به تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن و کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند.

شکلات تلخ

شکلات تلخ سرشار از آنتی‌اکسیدانی به نام فلاونوئید است که از سلول‌های بدن محافظت می‌کند و همچنین باعث کاهش فشار خون، افزایش جریان خون به مغز و قلب و کاهش استرس می‌شود. شکلات تلخ، حداقل دارای۷۰ درصد کاکائو، بهترین گزینه برای آرامش افراد است، اما آن‌ها باید مراقب باشند که در مصرف این ماده غذایی زیاده‌روی نکنند، زیرا کافئین موجود در شکلات می‌تواند باعث شدیدتر شدن استرس شود و همچنین مقدار زیادی چربی و کالری آن زمینه چاقی افراد را فراهم کند.

پرتقال

 پرتقال میوه‌ای سرشار از ویتامین C است که به کاهش استرس و نگرانی کمک زیادی می‌کند. نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد رژیم غذایی حاوی این میوه دوست‌داشتنی باعث آرامش اعصاب افراد می‌شود. همچنین پرتقال غلظت خون را کاهش می‌دهد و خون بدن را نیز تصفیه می‌کند؛ در نتیجه خون تصفیه‌شده به مغز می‌رسد و منجر به آرامش اعصاب می‌شود.

قهوه

کافئین موجود در قهوه باعث آرامش اعصاب می‌شود. مصرف دو فنجان قهوه تلخ در روز می‌تواند به بهبود عملکرد ذهن و افزایش انرژی کمک کند. به نظر می‌رسد که چهار فنجان قهوه نیز برای برخی افراد مناسب است. اما مصرف بیش از حد از قهوه، نتیجه عکس دارد و بروز استرس و نگرانی را به همراه دارد، زیرا  باعث ترشح آدرنالین و هورمون‌های استرس‌زا در بدن می‌شود.

دمنوش‌های گیاهی

مصرف دمنوش‌های گیاهی باعث آرامش اعصاب، تقویت حافظه ودرمان بی‌خوابی می‌شود؛ برای مثال دمنوش اسطوخودوس و بابونه، تاثیر چشمگیری بر آرامش اعصاب می‌گذارد، زیرا دارای آنتی‌اکسیدان زیادی است. موضوع قابل توجه اینکه در مصرف چایی نباید زیاده‌روی کرد، زیرا ممکن است کافئین موجود در آن باعث بروز استرس و  اضطراب شود.

کد خبر 391856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.