مردم باید کار کنند و به دولت پول بدهند

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

وزیر کشور: امنیت برای برگزاری مراسم اربعین به طور کامل برقرار است

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران، در خصوص تمهیدات وزارت کشور برای برگزاری مراسم اربعین، اظهار داشت: سفری داشتم به کربلا و نجف و سومین جلسه را با وزیر کشور عراق برگزار کردیم که در آن آخرین مرور را بر مشکلات داشتیم، چون زمینی هم رفتم تمام مشکلات را بررسی کردم و الحمدالله به توافقات خوبی هم رسیدیم. وی با بیان اینکه پذیرایی حدود ۳ میلیون نفر در یک کشور دیگر واقعا کار مشکلی است، تاکید کرد: خواهش ما از مردم این است که مراعات کنند، توصیه ها را گوش دهند و توقعشان هم در حد پذیرایی در یک کشور دیگر در عرض ۱۵ روز باشد. رحمانی فضلی گفت: در حوزه امنیتی مسائل کاملا رفع شده و مناسب هست به خصوص در مرز خسروی که جزو نگرانی‌های ما بوده، امنیت به طور کامل برقرار است. وزیر کشور با اعلام اینکه امسال تعداد موکب ها را به ۲۶۰۰ موکب رسانده‌ایم، عنوان کرد: از نظر تامین مواد غذایی نیز، یک میلیون و ششصد هزار وعده‌ غذایی تدارک دیده شده است. با تصمیات روزهای گذشته امیدواریم بستر مناسب تر شده باشد، اما اینها نسبی است و امیدواریم بتوان سرویس و تسهیلات خوبی را ارائه دهیم. رئیس شورای امنیت کشور همچنین در خصوص رای دیوان عدالت اداری در لغو مصوبه هیأت وزیران در خصوص تعیین مکان مشخص برای تجمعات، تصریح کرد: ما این مصوبه را که در دولت داشتیم برای ساماندهی بوده؛ چراکه اصل ۴۱ قانون اساسی این اجازه (تجمع) را داده، اما باید با مجوز از وزارت کشور باشد. هر جایی هم که نمی‌توان تجمع برگزار کرد، وزارت کشور چندجا را در تهران مشخص کرد و در بقیه استان‌ها هم تعیین آن را به عهده شورای تامین استان‌ها گذاشت. رحمانی فضلی تاکید کرد: در خصوص لغو این مصوبه طبیعتاً اعتراض خواهیم کرد و ان‌شاء الله توجیه خواهیم کرد که حتما موافقت شود تا با نظم و امنیت بهتر تجمعات برگزار شوند.

علی مطهری: مردم باید کار کنند و به دولت پول بدهند

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در مورد چگونگی پرداخت یارانه در کشور گفت: معتقدم یارانه باید فقط به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، ‌سازمان بهزیستی، زنان بی سرپرست و اقشاری که در این سطح هستند پرداخت شود و یارانه دیگران قطع شود. وی ادامه داد: خیلی از افرادی که یارانه دریافت می کنند نیازمند نیستند و دولت باید با قاطعیت نسبت به قطع یارانه این افراد اقدام کند. دولت در حال حاضر با کمبود بودجه مواجه است و باید از این راه بودجه ای را تامین کند تا کمکی برای معیشت مردم باشد. عضو کمیسیون فرهنگی در مورد پاسخ به این سوال که قشر کارمند و کارگر هم تا حدودی به این یارانه نیاز دارند و اگر قرار باشد یارانه فقط به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی پرداخت شود تکلیف این افراد چه خواهد شد گفت: این یارانه مبلغی نیست که بگویم این اقشار خیلی به آن محتاج باشند، این یارانه فقط باید به همان اقشاری که ناتوان هستند پرداخت شود. مطهری با بیان اینکه پرداخت یارانه به همه مردم کار خوبی نیست، گفت: دولت باید زودتر از اینها نسبت به حذف یارانه‌ها اقدام می کرد، هربار از ترس انتخابات عقب نشینی کردند و این درست نیست.  این نماینده مجلس افزود: پرداخت یارانه خلاف اقتصاد مقاومتی است. معنی ندارد آخر ماه دولت به مردم پول بدهد، مردم باید کار کنند و به دولت پول دهند نه اینکه آخر ماه دست شان دراز باشد که دولت چیزی به آنها بدهد. یارانه باید به اقشار ناتوان و کسانی که مشکل دارند و قدرت کار ندارند پرداخت شود، معنی ندارد به مردم سالم یارانه بدهیم. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد یارانههای پنهان نیز گفت: قیمت حامل های انرژی باید از سال‌های قبل افزایش پیدا می کرد، متاسفانه دولت به موقع این کارها را انجام نداد و الان چون مردم در شرایط سخت اقتصادی هستند اجرا آن مشکل است. وی اضافه کرد: اگر از همان ابتدای دولت دهم و یا یازدهم قیمت حامل های انرژی آزاد میشد بهتر بود. در لایحه بودجه ۹۸ نیز این پیشنهاد را دادم اما مجلس موافقت نکرد و بیش‌تر ملاحظات سیاسی مطرح است که زیر بار این موضوع نمی روند یعنی هم مجلس و هم دولت ملاحظات سیاسی دارند ‌واین خوب نیست چراکه ما باید مصلحت مردم را ملاک تصمیم گیری هایمان  قرار دهیم.

دولت منتظر یک تصمیم مهم شورای نگهبان

 حسینعلی امیری روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را مبنی بر تشکیل وزارت بازرگانی تهیه کرده بودند و دولت نیز با این طرح موافق بود و این طرح چهارشنبه هفته گذشته در مجلس به تصویب نمایندگان رسید و از سوی ریاست مجلس به شورای نگهبان ارسال شد. وی بیان کرد: طبق اطلاعاتی که ما روز گذشته گرفتیم، این مصوبه مجلس در دستور کار امروز شورای نگهبان قرار دارد، باید صبر کنیم و ببینیم که نظر شورای نگهبان در این خصوص چه خواهد بود. انشاءالله بعد از اینکه مصوبه به تایید شورای  نگهبان رسید، درباره معرفی وزیر یا وزیران رئیس جمهوری تصمیم‌گیری می‌کند. معاون پارلمانی رئیس جمهوری درخصوص معرفی وزیر یا وزیران نیز یادآور شد: از جهت حقوقی بین برخی از نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع که یک وزیر معرفی بشود یا ۲ وزیر، صحبت‌ها و اظهارنظرهایی صورت گرفته است. امیری عنوان کرد: بنده نه به عنوان معاون رئیس جمهوری، بلکه به اعتقاد شخصی خودم به عنوان یک دانش‌آموخته حقوق، با توجه به اینکه ۲ شخصیت حقوقی جدید با مصوبه مجلس شورای اسلامی تولد پیدا کرده قاعدتا باید ۲ وزیر معرفی شود. وی تصریح کرد: قانونگذار در صلاحیت وزارتخانه‌ها تغییراتی نیز ایجاد کرده که این هم دلیلی بر این است که به اعتقاد بنده باید ۲ وزیر معرفی شود ولی به هر حال باید صبر کنیم و ببینیم که نظر شورای نگهبان در این زمینه چه خواهد بود و رئیس جمهوری در این خصوص چه تصمیمی می‌گیرند.

کد خبر 391853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.