هر چه می‌خواهد بشود، ما از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

حمایت تمام قد پوتین از ترامپ در پی رسوایی تماس تلفنی‌اش

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه امروز گفت، مشکلی با انتشار متن گفت‌وگوهای تلفنی او و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ندارد. او اظهار کرد که هنگام صحبت کردن، احتمال انتشار یافتن جملاتش را همیشه مد نظر می‌گیرد. پوتین درباره تماس تلفنی که دموکرات‌ها را واداشته اقدامات برای استیضاح ترامپ را آغاز کنند در دفاع از ترامپ گفت: هیچ چیز بدی در تماس تلفنی ترامپ و رئیس‌جمهوری اوکراین نمی‌بینم. رئیس‌جمهوری روسیه گفت: نمایندگان آمریکا به دنبال دلیلی برای حمله به دونالد ترامپ هستند و تلاش می‌کنند از سخنان مخالف روسیه در بازی‌هایشان سواستفاده کنند. پوتین افزود: آنچه در آمریکا اتفاق می‌افتد را می‌بینیم آنها از هر دلیلی برای حمله به ترامپ استفاده می‌کنند. وی ادامه داد: در حال حاضر (دلیل) اوکراین است و هر آنچه به آن مربوط است از جنبه روابط با اوکراین و ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری این کشور اما گناه ما چیست؟ این را بار دیگر تاکید می‌کنم از همان ابتدا ما مورد هدف نبودیم آنها به دنبال بهانه‌ای برای حمله مجدد به رئیس‌جمهوری منتخب هستند. پوتین همچنین خاطرنشان کرد: ما هیچ ارتباط نزدیکی نداشتیم و الان نیز نداریم، ما تنها، اقدامات مثبتی داریم و به نظر من روابط ما تا حدی باثبات و مورد اعتماد است اما نزدیکی در دیدگاه‌های من و ترامپ هیچ تاثیری بر مناقشات سیاسی داخلی آمریکا نداشت. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اشتباهاتی در روابط روسیه و آمریکا و جود دارد، یانه تاکید کرد: ما حتی یک گام نابودکننده در قبال آمریکا برنداشته‌ایم. به گفته رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، کنگره مصمم است تا به متن مکالمات ترامپ با پوتین و دیگر رهبران جهان، دسترسی داشته باشد. رئیس‌جمهوری روسیه گفته است اتهام مداخله این کشور در انتخابات سال بعد آمریکا، "مضحک" بوده و هیچ مدرکی از مداخله مسکو در انتخابات اخیر آمریکا ارائه نشده است. او طی سخنان امروزش اعلام کرد، روسیه آماده کار با هر رئیس‌جمهوری منتخب در آمریکا است و کارهای بهتری از مداخله در انتخابات آمریکا برای انجام دادن دارد. آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا، روسیه را به مداخله در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا و سوق دادن آرا به نفع دونالد ترامپ متهم کرده‌اند. مسکو هرگونه مداخله را انکار کرده است. پوتین همچنین تاکید کرد: حمله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو را محکوم می‌کنیم اما بدون دلیل هم ایران را متهم نمی‌کنیم.

کرملین تمامیت ارضی سوریه را به ترکیه خاطرنشان کرد

به دنبال آنکه ترکیه از اقدام احتمالی یک‌جانبه درخصوص ایجاد "منطقه امن" در شمال شرق سوریه خبر داد، کاخ کرملین امروز (چهارشنبه) اعلام کرد از نزدیک نظاره‌گر این مساله است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به تازگی گفت، با توجه به پیشرفت بسیار کم ایجاد منطقه امن با آمریکا، ترکیه راهی جز اقدام یک‌تنه ندارد. دیمیتری پسکوف‌، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) امروز خطاب به خبرنگاران گفت: ترکیه حق دارد از خود دفاع کند اما تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود.

پامپئو: تنها راه حل در لیبی سیاسی است

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری با لوئیجی دی مایو، همتای ایتالیایی خود در رم اعلام کرد: راه حل سیاسی تنها راه حل بحران لیبی است. پامپئو اظهار کرد: راه حل بحران لیبی فقط سیاسی است و ما به اهمیت وضعیت خشونت‌آمیز و تبادل آتش در لیبی اذعان می‌کنیم. وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: بحران لیبی محور رایزنی عمیق ما با سرجیو ماتارلا، رئیس‌جمهوری و جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا بود. وی افزود: "ماموریتی مشابه"، ما اذعان می‌کنیم هیچ چیز مهمتر از کاهش شدت درگیری و برقراری آتش‌بس نیست. باید تمام طرف‌ها در میدان حتی حامیان خارجی را متقاعد کنیم که راه حل بحران لیبی فقط سیاسی است و این قبل از همه به نفع ملت لیبی است.

بوریس جانسون: هر چه می‌خواهد بشود، ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، طی سخنرانی خود در کنفرانس سالانه حزب محافظه‌کار، پایبندی خود به بریگزیت (خروج این کشور از اتحادیه اروپا) را خاطرنشان کرد و به ارائه جزئیاتی از آنچه که "مصالحه معقول و منصفانه" با اتحادیه اروپا می‌خواند، پرداخت. جانسون درخصوص راهبردی که آینده بریگزیت، اتحادیه اروپا و عضویت این کشور در آن را تعیین خواهد کرد، مدعی گرفتن امتیازاتی از بروکسل است تا از این طریق، حامیان بریگزیت و پارلمان بریتانیا را راضی به تایید هرگونه توافق احتمالی سازد. نخست‌وزیر بریتانیا خطاب به اعضای حزب خود گفته است: " هرچه می‌خواهد بشود، سی و یکم اکتبر از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم؛ ما درخصوص طرح‌هایی معقول و سازنده که می‌تواند به سازشی برای هر دو طرف منتهی شود، به رایزنی‌ها ادامه می‌دهیم". او تاکید کرد:‌ "جای شکی نیست که راه جایگزین، [خروج] بدون توافق است". جانسون گفت تعویق خروج "ماهانه یک میلیارد پوند" برای مالیات دهندگان بریتانیایی هزینه دارد. او همچنین از رای مثبت مادرش به خروج از اتحادیه اروپا خبر داد و گفت: بگذارید آس خود را رو کنم مادرم هم به بریگزیت رای مثبت داده است.

پامپئو: از ایتالیا خواستم مراقب چین باشد و به تقابل با مادورو کمک کند

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد، از ایتالیا خواسته تا از آنچه که او "ماموریت ضروری مقابله با نیکولاس مادورو" خوانده حمایت کند. اتحادیه اروپا نیز اخیرا دور جدیدی از تحریمها را علیه هفت مقام ونزوئلایی اعلام کرد. وزیر خارجه آمریکا امروز گفت‌، به ایتالیا نسبت به آنچه که او "رویکرد درنده" چین در روابط بین‌المللی خوانده هشدار داده و همچنین از این کشور خواسته تا از سیاستهای آمریکا علیه ونزوئلا و ایران حمایت کند. پامپئو در گفت‌وگو با خبرنگاران بعد از دیدارش با لوئیجی دی‌مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا تصریح کرد: من از دوستان ایتالیایی خود خواستم به این مساله توجه کنند که چطور چین از قدرت اقتصادی خود برای افزایش نفوذ سیاسی‌اش و تضعیف حاکمیت کشورها استفاده می‌کند. وی ادامه داد: من همچنین نسبت به رویکرد درنده و برد و باختی چین در  تجارت و سرمایه‌گذاری و تبعات آن برای اروپا و آفریقا و کل جهان نگرانی‌هایم را مطرح کردم.

کد خبر 391845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.