۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۴
جذب گردشگر در افق ۱۴۰۴ مشهد

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد گفت: شهر مشهد بر اساس چشم انداز ۱۴۰۴ برای جذب گردشگر هدف‌گذاری کرده که به تناسب فضای سیاسی و اقتصادی مرتب با نوسانات مختلف مواجه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهریار آل‌شیخ امروز –چهارشنبه دهم مهرماه ۹۸- در اجلاس بین المللی و مدل شبیه سازی همکاری اقتصادی اکو با موضوع گردشگری و راه های همکاری پایدار منطقه ای اظهار کرد: کلانشهرها در حوزه‌های مختلف برنامه های عملیاتی مبتنی بر چشم‌انداز خود دارند؛ شهر مشهد نیز بر اساس چشم انداز ۱۴۰۴ برای جذب گردشگر هدف‌گذاری کرده که به تناسب فضای سیاسی و اقتصادی مرتب با نوسانات مختلف مواجه می‌شود.

وی افزود: زیرساخت‌های شهر مشهد در ابعاد مختلف برای این موضوع شکل گرفته، اما در فصل‌های مختلف دچار نوسان می شویم که در ظرفیت‌ها و تنوع فعالیت‌های اقتصادی و گردشگری نیاز به بررسی مختلف در چند بُعد دارد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد با بیان اینکه یکی از این ابعاد، فرایند دیپلماسی شهری است، گفت: در گذشه شهرداری برنامه دیپلماسی خود را متمرکز بر محافل بین‌المللی کرده بود، بدان معنا که شهرداری مشهد در محافل بین‌المللی مختلف عضویت مستمر و  فعال داشته و در چند تشکل همچون «متروپلیس» عضو هیئت مدیره، عضو هیئت مؤسس صندوق همکاری شهرها و عضو شبکه زنان در حوزه شهرها و عضو مجموعه دولت‌های محلی است.

وی ادامه داد: مجموعه این فعالیت ها در حوزه‎های تخصصی باعث پیشرفت‌های زیادی شده، اما این رویکردهای تخصصی و نخبه‎گرایانه توسعه بازارهای گردشگری را در مشهد به همراه ندارد.

آل‌شیخ با بیان اینکه رویکرد حاکم جدید بر فضای دیپلماسی عمومی، علاوه بر فضای تخصصی است و این دو حوزه از هم جدا شده ، اظهار کرد: این موضوع بر اساس چشم‌انداز در دو حوزه دنبال می کنیم.

وی با بیان اینکه دو کشور ترکیه و هند جمعیت شیعه نشین بسیاری دارد، گفت: ترکیه سه میلیون شیعه و ۲۰ میلیون نفر علوی و در هند به خصوص در ایالت حیدرآباد این کشور جمعیت شیعه‎نشین زیادی وجود دارد، از این رو می توانیم در خصوص ظرفیت های  توسعه روابط اقدام کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد تصریح کرد: در شهری که ذاتا مرجع مذهبی آن شیعه است و می‎تواند فرایند توسعه را انجام دهد، این موضوع استراتژی را در حوزه گردشگری مشهد مورد توجه قرار دادیم.

وی خاطرنشان کرد: ارتقاء فعالیت گردشگری برای حفط بازار موجود یکی دیگر از اولویت‎ها است که برای حفظ بازار زائران شیعه که از کشورهای عراق و سایر کشورها رهسپار مشهد می‌شوند، تنوع بخشی به برنامه آنها و مدیریت برنامه زمان حضورشان در این شهر را در برنامه عملیاتی قرار می دهیم؛ البته اقدامات مربوطه به صورت بین دستگاهی بوده، از این رو کارگروه مشترکی با وزارت گردشگری، امور خارجه و شهرداری تشکیل داده و برای ارتقاء فعالیت‌ها اقدام می کنیم.

وی با بیان اینکه محور دوم فعالیت های دیپلماسی مشهد، موضوع شهرهای فارسی زبان است، گفت: با توجه به اینکه فعالیت محوری سه کشور فارسی زبان دنیا یعنی تاجیکستان، ایران و افغانستان نزدیک به شرق کشور است و بزرگترین کتابخانه خطی فارسی در هند قرار دارد، مهمترین شهر در محدوده خراسان بزرگ که می‎تواند متولی فعالیت پیوند فرهنگی مبتنی بر زبان فارسی باشد، «مشهد» است.

آل‌شیخ ادامه داد: همچنین وجود شاهنامه به عنوان میثاق یک مشترک برای حفظ زبان فارسی و وجود آرامگاه  فردوسی در طوس می‌تواند مبدأ پایتخت زبان فارسی در مشهد باشد.

وی اظهار کرد: در شهرهای فارسی زبان رویکرد کلی در حوزه مدیریت شهری این است که در این شهرها تمرکز برنامه‌های خواهرخواندگی را مد نظر قرار دهیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد افزود: در این راستا ۱۴ شهر را شناسایی کردیم که تمرکز خواهرخواندگی برای آنها داشته باشیم و تسری برنامه‎ها در سطوح مختلف را رقم بزنیم تا اشتراکات زبان فارسی را در سطح عمومی و نه در سطح دیپلماسی رسمی دنبال کنیم.

وی گفت: رویکرد شهرداری مشهد این است که هر برنامه ادبی، هنری و فرهنگی که در حوزه شهر و اشل ملی برگزار می‌شود فراخوان آن در ۱۴ شهر فارسی زبان اعلام شود.

آل‌شیخ اظهار کرد: پیش از این در مجموعه اکو، پیمان کشورهای فارسی زبان به نام «آیتا» دنبال شده که این پیمان ایجاد سازمان شهرهای فارسی زبان مصوب سه پارلمان ایران، افغانستان و تاجیکستان را به همراه داشته، اما متأسفانه چند سالی است که  این سازمان بدون متولی رها شده و اقدام خاصی انجام نشده، از این رو از نهاد رسمی دیپلماسی شهر درخواست کردیم که تصدی این موضوع را به مشهد واگذار کنند و خوشبختانه موافقت شد و به زودی دفتر آیتا را در مشهد راه اندازی می‌شود تا مرکزیت پیمان سه کشور فارسی زبان را دنبال کنیم.

کد خبر 391837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.