شناخت ‌فاکتورهای ‌پرخطر ابتلا ‌به سرطان ‌خون/ ‌فواید روغن امگا ۳ برای قلب

شناخت ‌فاکتورهای ‌پرخطر ابتلا به سرطان ‌‎خون، کیفیت خدمات رادیولوژی ‌در ایران منطبق با استانداردهای جهانی، فواید روغن امگا ۳ برای قلب، مضر یا مفید بودن گوشت قرمز و آب انار بهترین آب میوه طبیعی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ دبیر انجمن رادیولوژی ایران گفت: کیفیت خدمات رادیولوژی ایران منطبق با استانداردهای جهانی است؛ ‌به طوری که بیماران نیازی به رفتن به خارج از کشور ندارند.

وحید کریمی، در خصوص مشکلات حوزه رادیولوژی ‌و ‌ضرورت رفع این مشکلات، اظهار کرد: رشته ‌تخصصی رادیولوژی (پرتو شناسی ‌تشخیصی) مهم‌ترین شاخه پزشکی تشخیصی با کاربردهای روز افزون ‌در مداخلات درمانی غیر تهاجمی است ‌و سونوگرافی یکی از شایع‌ترین خدمات ارائه شده توسط متخصصان رادیولوژی به شمار می‌رود که سونوگرافی دوران بارداری از مهمترین آنها محسوب می‌شود.

وی ‌با اشاره به اینکه در صورت توزیع مناسب نیروهای متخصص رادیولوژی، کشور کمبودی از نظر متخصص رادیولوژیست ندارد، گفت: در ‌حال ‌حاضر حدود ۲۹۰۰ نفر رادیولوژیست در کشور مشغول به فعالیت و نزدیک به ۱۰۰۰ نفر دستیار رادیولوژی در حال تحصیل هستند که تا ۴ سال آینده تعداد رادیولوژیست‌های فعال کشور نزدیک به ۳۹۰۰ نفر خواهد بود.  

دبیر انجمن ‌رادیولوژی ایران تاکید کرد: اگر توزیع این نیروها به درستی انجام شود، کشور از نظر نیروی تخصصی رادیولوژی کمبودی در ‌حال حاضر ندارد.

کریمی ‌درخصوص تعداد رادیولوژیست‌های ‌خانم، اظهار کرد: طبق آمار موجود، تعداد دستیاران خانم رادیولوژی در ‌حال تحصیل ۱۶ درصد بیشتر از مردان است؛ لذا طی سال‌های آتی درصد رادیولوژیست‌های خانم از ۳۰ درصد فعلی به بیش از ۴۰ درصد از کل رادیولوژیست‌ها افزایش ‌خواهد یافت.

وی در ارتباط با کیفیت خدمات رادیولوژی، گفت: کیفیت منطبق با استانداردهای جهانی و پاسخگوی نیازهای پزشکی کشور است؛ به طوری که بیماران نیازی به رفتن به خارج از کشور ندارند و بلکه شاهد توانایی جامعه رادیولوژی کشور برای پذیرش بیماران خارجی با توجه به کیفیت بالا و داشتن مزیت اقتصادی هستیم. البته بالا نگه داشتن سطح کیفی خدمات  نیازمند توجه و تلاش بیشتر است تا مشکلات اقتصادی باعث کاهش کیفیت خدمات نشود.

دبیر انجمن رادیولوژی ایران ‌با تاکید به افزایش شدید قیمت تجهیزات رادیولوژی به علت تحریم و نوسانات ارزی، گفت: رشد تعرفه خدمات رادیولوژی بسیار کمتر از افزایش نرخ تورم کشور است.

کریمی ‌تصریح کرد: رشته رادیولوژی به خاطر وابستگی کامل به تجهیزات به روز وارداتی در طول سال‌های گذشته به‌ دنبال افزایش چند برابری قیمت ارز و مشکلات مربوط به تحریم‌های تحمیلی، ۲ بار دچار شوک شدید شده و قیمت تمام شده تجهیزات رادیولوژی در طول ۱۰ سال گذشته با افزایش ۸ تا ۹ برابری مواجه شده است که قابل جبران با تعرفه‌های تکلیفی نیست.

وی یادآور شد: در سال ۱۳۸۹ دستگاه MRI با دلار حدود ۱۰۰۰ تومان وارد می‌شد و قیمت هر کلیشه MRI حدود ۱۲۲ هزار تومان بود، اما الان که دستگاه MRI با دلار نیمایی وارد می‌شود، قیمت هر کلیشه MRI ۲۲۰ هزار تومان است؛ یعنی در طول ۱۰ سال گذشته قیمت دلار که برای خرید MRI لازم است، حدود ۱۰ برابر افزایش داشته؛ در حالی که قیمت خدمت MRI حدود ۲ برابر شده است و این عدم توازن در هزینه و تعرفه در سایر خدمت‌های رادیولوژی نیز صادق است.

دبیر انجمن رادیولوژی ایران تاکید کرد: اگر این عدم توازن‌ها در هزینه‌ها و تعرفه‌ها اصلاح نشود نه تنها تاسیس مراکز جدید رادیولوژی غیرممکن است، بلکه ادامه حیات موسسات رادیولوژی موجود هم با خطرات جدی مواجه است.

کریمی افزود: در تعیین تعرفه ‌خدمات پزشکی باید هزینه تمام شده و تورم موجود در اقتصاد کشور لحاظ شود و اگر نیازی به پرداخت سوبسید به بیماران باشددولت پرداخت کننده سوبسید خدمات سلامت بوده و جامعه پزشکان نیستند.  

وی خاطرنشان کرد: همچنین در ویرایش چهارم کتاب ارزش نسبی طبق قولی که سازمان نظام پزشکی داده بود علاوه بر حفظ نسبت بین خدمات پزشکی باید طبق کتاب اصل CPT، کای متفاوت برای خدمات تعیین نگردد و طبق اصل کتاب CPT برای خاتمه دادن به بی عدالتی‌ها، ارزش کای خدمات پزشکی باید یکسان باشد.

 دبیر انجمن رادیولوژی ایران متذکر شد: برخلاف برخی از احضارنظرها تعداد دستگاه MRI در ایران از خیلی از کشورها بیشتر نیست و با سیاست‌های جدید وزارت بهداشت این تعداد در حال نزدیک شدن به آمار کشورهای همسایه است که البته گاهی اوقات اطلاعات غلطی در خصوص میزان دستگاه‌های رادیولوژی موجود در کشور داده می‌شود که با واقعیت همخوانی ندارد.

کریمی اضافه کرد: ادامه اثرات تحریم ها با محدویتهایی که در انتقال ارز و جایگزینی قطعات و  افزایش قیمت تجهیزات پزشکی داشته، بر روند تشخیص دقیق بیماریها  تاثیرات منفی دارد و  تهدید کننده جان بیماران است.

وی با اشاره به روز جهانی رادیولوژی و کنفرانس علمی مرتبط با روز جهانی رادیولوژی  اظهار کرد: هشتم نوامبر هر سال به عنوان روز جهانی رادیولوژی ثبت شده است و هرساله به این مناسبت انجمن رادیولوژی ایران متناسب با موضوعی که برای روز جهانی رادیولوژی انتخاب شده کنفرانس علمی برگزار می‌کند.

دبیر انجمن رادیولوژی ایران تاکید کرد: امسال نیز با توجه به اینکه موضوع روز جهانی رادیولوژی تصویربرداری ورزشی است در ۱۷ آبانماه  در محل هتل ارم تهران کنفرانس علمی با محوریت سونوگرافی در آسیب‌های ورزشی با حضور اساتید و متخصصان رادیولوژی کشور برگزار خواهد شد.

روغن امگا ۳ مفید برای قلب

یک مطالعه جدید نشان داد که امگا ۳ موجود در ماهی قزل آلا و ماهی تن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. نتایج یک بررسی جدید به خوبی نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های روزانه روغن ماهی خطر حمله قلبی مهلک قلبی را کاهش می‌دهد.

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی ممکن است التهاب را کاهش دهد؛ التهاب به رگ‌های خونی صدمه وارد می‌کند و خطرات بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

آخرین مطالعه دانشگاه هاروارد داده‌های مربوط به بیش از ۱۲۰هزار بزرگسال را مورد بررسی قرار داد و در نهایت مشخص شد افرادی که این مکمل‌ها را مصرف می‌کنند، دست کم ۸ درصد کمتر از مابقی افراد در معرض سکته قلبی هستند.

شواهد خوبی هم برای تاثیر اسیدهای چرب امگا ۳ برروی آرتریت روماتوئید وجود دارد؛ به نظر می‌رسد مکمل‌های روغن سرشار از اسید چرب در جلوگیری از حمله قلبی و مرگ ناشی از بیماری عروق کرونر بسیار مؤثر عمل می‌کنند.

جان مانسون، نویسنده ارشد مطالعه و رئیس بخش پزشکی پیشگیری در دانشگاه هاروارد گفت: «توصیه‌های بهداشت عمومی باید بر افزایش مصرف ماهی، داشتن یک رژیم غذایی سالم، فعال بودن جسمی و داشتن سایر شیوه‌های زندگی سالم متمرکز شود».

فاکتورهای پرخطر ابتلا به سرطان خون را بشناسید

سرطان خون موسوم به لوسمی یا لوکمیا، سرطان مغز استخوان و سیستم لنفاوی است. در سرطان خون، مغز استخوان سلولهای غیرعادی سفید خون تولید می کند که عملکرد خوبی ندارند. انواع گوناگون سرطان خون وجود دارد و برخی علائم مشترک در آنها عبارتند از ضعف و ناتوانی، لرز، گره های لنفاوی متورم، لکه قرمز بر روی پوست، و حساسیت در استخوان ها است. معمولا لوسمی یکی از شایع ترین سرطان ها در بین کودکان است.

این بیماری زمانی روی می دهد که DNA سلول های سفیدخون به دلایل نامعلوم آسیب می بینند. این صدمه و اسیب منجر به تقسیم غیرقابل کنترل این سلول ها می شود.

در ادامه به برخی از فاکتورهای پرخطر ابتلا به این بیماری اشاره می شود:

درمان قبلی سرطان: اگر فردی به خاطر ابتلا به سرطان تحت شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرار گرفته باشد بیش از افراد دیگر در معرض ابتلا به سرطان خون قرار دارد.

مشکلات ژنتیکی: اختلالات ژنتیکی نظیر سندروم داون می تواند احتمال ابتلا به سرطان خون را افزایش دهد.

سیگار کشیدن: ذرات مضر موجود در سیگار منجر به انباشت مواد سمی در خون شده و خطر ابتلا به سرطان خون افزایش می یابد.

سابقه خانوادگی: اگر یکی از اعضای خانواده مبتلا به لوسمی شده باشد، ریسک ابتلا به این بیماری افزایش می یابد.

آب انار بهترین آب میوه طبیعی

میوه وآب انار خواص زیادی دارد؛ از کاهش فشارخون تا تقویت حافظه که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم فصل پاییز که شروع می شود، منتظرآمدن میوه انار به بازار هستیم.

میوه ای دوست داشتنی که از همه قسمت های آن می توان استفاده کرد. به گفته کارشناسان، میوه انار برای درمان التهاب و فشارخون مفید و منبع آنتی اکسیدان های مفید زیادی است.

انار حاوی پلی فنول است که خاصیت ضد التهابی دارد و برای بیماری های سرطان پروستات، ریه، پستان و ... مفید است. درنتایج آزمایش بالینی مصرف آب انار در بیماران مبتلا به سرطان پروستات که قبلاً برای معالجه سرطان پروستات تحت عمل جراحی یا پرتودرمانی قرار گرفته بودند، رضایت بخش اعلام شده است.

خواص دیگر انار عبارتند از:

تقویت سلامت قلب

آب انار برای کاهش فشار خون بسیار مناسب است، حاوی آنتی اکسیدان بیشتری در مقایسه با آب میوه های دیگر است، به همین دلیل می تواند برای قلب بسیار مفید باشد.

تحقیقات منتشر شده در Clinical Nutrition میزان مصرف آب انار توسط بیماران مبتلا به تنگی شریان کاروتید را مورد بررسی قرار داده است و مشخص شد؛ فشار خون و پلاکت افرادی که از آب انار استفاده کردند به ترتیب بیش از ۱۲ و ۳۰ درصد کاهش یافت.

تسکین استئوآرتریت

انار با کاهش التهاب غضروف می تواند نقش محافظتی در بیماری استئوآرتریت که یکی از شایع ترین اختلالات اسکلتی عضلانی است، داشته باشد.

تقویت سیستم ایمنی

آب انار دارای خواص ضد باکتری و ضد میکروبی قدرتمندی است که به مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند. افزون بر این، آثار ضد میکروبی انار سبب شده است که به طور موثری مانع از انتقال HIV شود. هضم ساده غذافیبر موجود در انار کمک می‌کند تا عملکرد روده ها سالم بماند. انار به کاهش احتمال بروز بیماری «کرون» که از بیماری‌های التهابی روده است، کمک می کند.

بهبود حافظه

پلی فنول های موجود در آب انار دارای آثار محافظتی بر سیستم عصبی است. محققان دریافتند که در افراد مبتلا به اختلالات حافظه با مصرف یک فنجان آب انار در روز به طور قابل توجهی علایم حافظه کلامی و بینایی شان بهبود یافته است. برخی از شواهد علمی از مطالعات حیوانی نشان می دهد؛ انار می تواند به مبارزه با بیماری آلزایمر کمک کند. خواص پوست انارانار سرشار از ویتامین C است. ویتامینی بسیار حیاتی برای سلامت پوست.

انار آنتی‌اکسیدان‌ بسیار زیادی دارد که از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند و چین و چروک را کاهش می‌دهد.

شادابی پوست

با ماسک پوست اناردو قاشق غذاخوری پودر پوست انار را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو و عسل خوب ترکیب کنید و ماسک را روی صورت و گردن خود به صورت یک‌دست بمالید و ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد با آب ولرم شست‌وشو دهید.

این ماسک صورت می‌تواند لک‌های تیره پوست را از بین ببرد و به رنگدانه‌های پوست کمک کند تا پوست روشن شود. خواص هسته انارروغن هسته انار برای درمان اگزما و همچنین درمان پسوریازیس یکی از روش‌های شناخته شده است.

روغن‌های گیاهی طبیعی مثل روغن بادام شیرین، روغن هسته انار، مزایای زیادی برای پوست دارد و با خاصیت آب‌رسانی و نرم کنندگی بالا با خشکی پوست و اگزما مبارزه می‌کند.

یک فنجان( ۲۵۰ گرم) آب انار حاوی:۱۳۴ کالری، کربوهیدرات ۳۲.۷ گرم، پروتئین ۰.۴ گرم، چربی ۰.۷ گرم، فیبر ۰.۲ گرم، فولات ۵۹.۸ میکروگرم (۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن)، پتاسیم ۵۳۳ میلی گرم (۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن)، کلسیم ۲۷.۴ میلی گرم (۳ درصد از نیاز روزانه بدن)، فسفر ۲۷.۴ میلی گرم (۳ درصد از نیاز روزانه بدن)، مس ۰.۱ میلی گرم (۳ درصد از نیاز روزانه بدن) است.

خواص آب انار در مقایسه با دیگر آب میوه ها

در نتایج مطالعه و مقایسه بین ۱۰ آب میوه سالم و دیگر نوشیدنی ها آب انار به عنوان بهترین نوشیدنی انتخاب شد. تمام آب میوه های مورد مطالعه از نظر پلی فنول غنی بودند اما انار سرآمد همه آن ها بود. ترتیب رتبه بندیآب انار، آب انگور، آب بلوبری، آب آلبالوی سیاه، آب آکایی (میوه ای در جنوب آمریکا)، آب کرنبری، آب پرتقال، آب سیب.

گوشت قرمز مفید یا مضر؟

پیش‌ از این تحقیقات نشان می‌دادند که گوشت قرمز برای سلامتی بدن خطرناک است اما تحقیقات جدید متشکل از بررسی‌های عمیق سیستماتیک نشان می‌دهند که افراد می‌توانند بدون مشکل به‌طورمعمول در خانه به خوردن گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده ادامه دهند.

محققان دانشگاه‌های مک مستر (McMaster) و دالوشی (Dalhousie) کانادا در یک بررسی تحقیقاتی جدید دریافتند که گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده تأثیر منفی بسیار کمی بر سلامتی بدن انسان دارند که این میزان به حدی اندک است که می‌تواند نادیده گرفته شود.

علاقه بسیار زیادی در تغذیه و استفاده از گوشت قرمز در سطح جهانی وجود دارد. مردم باید بتوانند بر اساس بهترین اطلاعاتی که در دسترسشان قرار می‌گیرد، درباره رژیم غذایی خود تصمیم بگیرند. مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد که مصرف گوشت قرمز برخلاف باورهای پیشین، چندان مضر نبوده و منعی برای مصرف آن وجود ندارد.

پروفسور گوردون گویات (Gordon Guyatt) استاد دانشگاه مک مستر در مقاله‌ای که در مجله Annals of Medicine داخلی منتشرشده است، عنوان کرد: «علاقه بسیار زیادی در تغذیه و استفاده از گوشت قرمز در سطح جهانی وجود دارد. مردم باید بتوانند بر اساس بهترین اطلاعاتی که در دسترسشان قرار می‌گیرد، درباره رژیم غذایی خود تصمیم بگیرند.»

این هیئت دانشمندان بین‌المللی به‌طور منظم شواهد را موردبررسی قراردادند و توصیه کردند که بیشتر بزرگ‌سالان باید به خوردن مقدار فعلی گوشت قرمز و فرآوری شده خود ادامه دهند.

محققان این پروژه تحقیقاتی چهار بررسی منظم با محوریت کار آزمایی های کنترل‌شده تصادفی و مطالعات مشاهده‌ای را انجام دادند که به بررسی تأثیر گوشت قرمز و مصرف گوشت‌های فرآوری شده بر سیستم قلبی و متابولیک و خطر احتمال بروز سرطان پرداختند.

در یک بررسی از ۱۲ کار آزمایی با ۵۴ هزار نفر داوطلب شرکت‌کننده، محققان هیچ ارتباط مهمی بین مصرف گوشت و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت یا سرطان پیدا نکردند. در بررسی منظم از سه گروه مطالعاتی که روی میلیون‌ها نفر انجام‌شده، مشخص شد ریسک بسیار کمی از خطر در بین افرادی که در هفته از سه وعده گوشت قرمز یا گوشت‌های فرآوری شده استفاده می‌کردند، دیده‌شده که البته ارتباط مشخصی به‌حساب نمی‌آید.

این محققان‌در یک بررسی سیستماتیک دیگر با نگاهی به نگرش و ارزش‌های مردم در مورد مصرف گوشت قرمز و محصولات فرآوری شده گوشتی انجام دادند. آن‌ها دریافتند که مردم گوشت می‌خورند چون آن را سالم می‌بینند، طعم آن را دوست دارند و تمایلی به تغییر رژیم غذایی خود ندارند.

بردلی جانستون (Bradley Johnston) از محققان و پژوهشگران برجسته در این زمینه گفت: «این فقط یک مطالعه و تحقیق ساده در مورد گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده نیست، بلکه مجموعه‌ای از بررسی‌های سیستماتیک باکیفیت بالا است که منجر به ارائه توصیه‌هایی می‌شود که فکر می‌کنیم بسیار شفاف‌تر، مستحکم‌تر و قابل‌اعتمادتر هستند.»

کد خبر 391816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.