درخواست «لاریجانی» از «جهانگیری» برای حل مشکلات جانبازان نخاعی و ۷۰ درصد

رئیس مجلس شورای اسلامی از معاون اول رئیس جمهور خواستار ارائه دستورات لازم جهت بهبود وضعیت معیشت و درمان جانبازان نخاعی و ۷۰ درصد شد.

به گزارش ایمنا، جمعی از جانبازان قطع نخاعی و ۷۰ درصد در نامه‌ای به سران قوا خواستار رسیدگی به مطالباتشان به خصوص بهبود وضعیت معیشتی و ادامه روند درمان خود شدند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پی‌نوشت این نامه نوشته است:

«جناب دکتر جهانگیری خواهشمند است در این زمینه دستور لازم را صادر فرمایید.»

متن نامه جانبازان قطع نخاعی و ۷۰ درصد به روسای قوای مجریه، مققنه و قضائیه به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

روسای قوای سه گانه کشور

جناب آقایان دکتر روحانی، دکتر لاریجانی و حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی

با عرض سلام و تقدیم احترام

دو سال پیش بینه امر به معروف و نهی از منکر را بر زبان و قلم جاری کردیم و به قصد رساندن صدای مظلومیت و احقاق حقوق بر زمین مانده جانباران نخاعی کشور بسیار زنهار دادیم اما متاسفانه قوه عاقله ای برای آن نیافتیم که ناگزیر منجر به تجمع هزارنفری جانبازان نخاعی و هفتاد درصد در مقابل بنیاد شهید کشور شد.

امروز نیز در چنین شرایطی قرار داریم با این تفاوت که شرایط بسیار بدتری بر جامعه جانبازان نخاعی کشور حاکم است.

امروز جانبازان همچون دیگر اقشار کشور در معرض بیشترین فشارهای اقتصادی قرار دارند با این تفاوت که وضعیت جسمی و پزشکی این جانبازان با هیچ یک از اقشار جامعه و دیگر گروه های جانباز قابل مقایسه نیست.

مثال بارز آن شهادت بیش از ۳۰ جانباز قطع نخاع از آغاز سال جاری تاکنون است که نسبت به جمعیت جانبازان نخاعی یک و نیم درصد این جامعه آماری است.

عمق این فاجعه زمانی ملموس می شود که این نسبت را به جمعیت هشتاد میلیون نفری کشور تعمیم دهیم که رقمی بالغ بر یک میلیون و دویست هزار نفر می شوند.

روسای محترم سه قوه

امروز علاوه بر امر به معروف و نهی از منکر دو سال گذشته با توجه به وخامت جمیع شرایط ناگزیر قدمی پیش می گذاریم و شما آقایان را به عنوان قوای عاقله کشور با یادآوری کلام امیرالمومنین علی علیه السلام که فرمود: «العدل یضع الامور مواضعها» دعوت به اقامه عدل و قسط در حق این گروه از جانبازان می نماییم.

نوع آسیب‌های جسمی ضایعات نخاعی واجد چهار ویژگی زیر است:
ـ آسیب نخاعی فراگیر است و محدود به نخاع نیست.
ـ به تمامی ارگان‌های حیاتی بدن تعمیم می‌یابد.
ـ به شدت تصاعدی و پیش رونده و مستمر است.
ـ بسیار تجهیزات محور و هزینه‌بر است.

هیچ یک از گروه‌های جانبازی واجد توامان این ویژگی‌ها نیست. این شرایط جدای از محرومیت‌های اجتماعی ناشی از آسیب نخاعی باعث می‌شود که جانبازان نخاعی بیشترین نرخ مرگ و میر را نسبت به جمعیت شان در مقایسه با دیگر گروه‌های جانبازی داشته باشند که لزوم توجه ویژه و متمایز و مستمر به آنان را صدچندان می‌نماید.

آقایان روسای قوای سه گانه
شرایط ویژه اقتصادی و اجتماعی دو سال اخیر منجر به این شد که رهبر معظم انقلاب خارج از رویه‌های جاری و به مقتضای نیاز کشور برای گره‌گشایی از مشکلات و بن‌بست‌های اجرایی سازوکار اجلاس سران سه قوه را تمهید نماید و با ارائه اختیارات کافی در بسیاری از موارد منشا آثار خیر گردد.

امروز هر سه قوه کشور با اشراف به تنگناهای متعدد جاری بر حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی کشور بر وجود بحران در رسیدگی به امور ایثارگران در دو بخش درمان و معیشت متفق‌القول هستند. از مدیران ارشد بنیاد شهید کشور که متولی اصلی امور ایثارگران است تا ریاست محترم جمهور و معاونین ایشان تا رییس محترم مجلس و نمایندگان و کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مرتبط تا ریاست محترم قوه قضائیه و زیرمجموعه‌های آن که مرجع رسیدگی به شکایات و تظلم‌خواهی ایثارگران هستند هم در سطوح پنهان و هم در سطوح آشکار بر لزوم فوری و ویژه و در خور به وضعیت نابسامان ایثارگران به صورت عام و جانبازان نخاعی و آسیب بالا به صورت خاص اشتراک نظر دارند که همگی آنان موانع و محدودیت‌های اداری و مالی را عامل اصلی عنوان می‌نمایند.

لذا با توجه به موارد پیش گفته حل بحران درمان و معیشت جانبازان نخاعی را با استفاده از امکانات و اختیارات شورای سران سه قوه و صندوق توسعه ملی به شرح زیر مطالبه می‌نماییم:

ـ مطالبات معیشتی و درمانی

۱ـ اجرای فوری توافق‌های دولت و انجمن جانبازان نخاعی برای بهره‌مندی از حداقل معیشت پایدار و متناسب با سبد معیشت و هزینه‌های خانواده در تجمع دو سال پیش با لحاظ افزایش سه برابری هزینه‌ها طی دو سال اخیر از طریق تامین اعتبار برای دولت و بنیاد شهید ویژه جانبازان نخاعی به نوعی که کلیه جانبازان نخاعی با هر نوع تعلق قانونی به دستگاه‌ها و قوانین متعدد و پیچیده از سطح و کف دریافتی و معیشتی معین و برابری برخوردار گردند.

۲ـ تامین فوری اعتبار ارزی برای خرید تجهیزات کمک درمانی و پزشکی و لوازم مصرفی به روز و متناسب با نوع نیازهای جانبازان نخاعی.

۳ـ افزایش فوری حق سرانه بیمه درمانی جانبازان نخاعی به صورت معنادار نزد بیمه دی یا دیگر بیمه‌ها به نوعی که صد درصد هزینه‌های بهداشتی و درمانی پایه و تکمیلی آنان را پوشش داده و بیمه‌های کشور را ترغیب به مشارکت در بیمه این قشر از جانبازان نماید.

ـ مطالبات قانونی و ساختاری

۱ـ اصلاح فوری سازوکار رسیدگی به جانبازان نخاعی و با آسیب بالا در بدنه بنیاد شهید و امور ایثارگران برای رسیدگی مطلوب موثر متمایز و بهنگام و تخصصی از طریق ایجاد معاونت ویژه با پیش بینی ساختار چالاک و تفویض اختیارات و منابع کافی.

۲ـ اصلاح فوری نظام درصدبندی جانبازان نخاعی از هفتاد درصد به صد درصد از کار افتادگی از طریق افزایش معنادار ضریب «کا» حق پرستاری جانبازان نخاعی و آسیب بالا و تعمیم آن به کلیه خدمات و تکالیف قانونی موضوع این دسته از جانبازان

۳ـ اصلاح فوری قانون حق پرستاری همسران جانبازان به نحوی که پس از درگذشت و شهادت جانباز حق پرستاری همسران آنها برقرار بماند.

۴ـ اجرای فوری و کامل ماده ۳۸ و تبصره ۲ ماده ۳۹ قانون خدمت‌رسانی به ایثارگران و تامین اعتبار ویژه برای جانبازان نخاعی.

۵- صدور فوری حکم حقوقی برای جانبازان نخاعی و بر مبنای آن صدور حکم بازنشستگی و تامین اعتبار پاداش بازنشستگی که بیش از چند سال از تاریخ بازنشستگی اغلب آنان گذشته است.

۶- اجرای فوری ماده ۴۵ همین قانون برای تامین خودروی مناسب که به بهانه نداشتن آیین‌نامه پس از ۱۰ سال اجرای قانون متوقف مانده است از طریق تامین اعتبار و تسهیلات یا رفع موانع قانونی و اجرایی از جمله ممنوعیت واردات خودرو برای این جانبازان با لحاظ تامین نظر مشورتی نمایندگان جانبازان نخاعی.

روسای محترم سه قوه

متاسفانه تاخیر در رسیدگی‌ها و اعاده حقوق و مطالبات قانونی در سنوات گذشته کار را به جایی رسانده است که لزوم فوریت رسیدگی به مشکلات جانبازان مهم‌ترین ویژگی انکار نشدنی از وضعیت زندگی جانبازان نخاعی شده که تا حد بحران تشدید گردیده است.

در اینجا ذکر چند نکته ضروری است:

ـ مطلوب این است که دولت محترم و بنیاد شهید و امور ایثارگران که متولی اصلی ایثارگران هستند از امکان پیشنهادی شورای سران سه قوه برای برطرف نمودن این مشکلات بهره ببرند. از این رو این طومار راسا به ریاست محترم بنیاد شهید تحویل می‌گردد تا از آن طریق روند ارجاع به شورای اجلاس سران پیگیری و اجرایی شود و کارنامه آن نیز به نام دولت ثبت گردد. نسخه‌ای از این درخواست به دفاتر روسای سه قوه و دیگر مراکز مربوط ارسال خواهد شد و بدیهی است در صورت عدم همراهی بنیاد شهید و دولت از دیگر قوا و دیگر روش ها استفاده خواهد شد.

ـ این درخواست به معنای نفی چنین نیازها و مطالباتی در دیگر گروه‌های جانبازی نیست لذا با تجربه از تجمع دو سال پیش به منظور کنترل بهتر روند پیگیری مطالبات محدود به جانبازان نخاعی گردیده است.

ـ فشار مضاعف ناشی از شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور و وضعیت پزشکی خاص جانبازان نخاعی و تبعات ناشی از آن به علاوه بی‌توجهی در رسیدگی به آنان موجد ظلم مضاعفی شده است که دعوت به تحمل بیشتر آن نه تنها ماهیت صبر و مقاومت ندارد بلکه شکلی از تحمیق است که ادامه و تحمل آن مقدور نیست.

ـ با تجربه از تجمع دو سال گذشته از تعیین زمان و چگونگی واکنش به پاسخ نامناسب به این مطالبات پرهیز کرده و آن را حقی محفوظ نزد خود باقی می‌گذاریم.

- این طومار فرصتی برای همه ماست تا با شیوه گفت‌وگو و در کانال قانونی به حل مسایل بپردازیم؛ لذا سکوت و بی‌توجهی و وقت کشی و دیگر روش‌های ناجوانمردانه در بازه زمانی معقول به معنای مجوزی برای پیگیری از دیگر روش‌هاست.

- از قوه قضاییه انتظار داریم که از باب صیانت حقوق ایثارگران از دست‌اندازی دستگاه‌ها و افراد حقیقی و حقوقی به جانبازان پیشگیری نماید کما اینکه این مقدار حقوق برزمین مانده ریشه در بی توجهی به قوانین و تخطی از آن دارد و این مطالبه آزمونی برای ریاست جدید این قوه است.

روسای محترم قوای سه گانه کشور

عزیزان

کارد به استخوان رسیده و هیچ توجیهی ولو توجیهات اعتقادی و امنیتی پاسخگوی این همه ناکارآمدی و بی توجهی و ظلم مضاعف به جامعه ایثارگران علی الخصوص جانبازان نخاعی نیست. لذا عاجزانه درخواست می کنیم «حاسبوا انکم قبل ان تحاسبوا»
یا علی مدد
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

منبع: خبرگزاری دفاع مقدس

کد خبر 391811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.