سازمان اتباع در رسیدگی به کودکان کار سهم بیشتری دارد/ افزایش کودکان کار ایرانی

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از افزایش کودکِ کار ایرانی‌ و ورود تعداد انبوه کودکان خارجی به کشور در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حبیب‌الله مسعودی فرید در خصوص نبود آمار دقیقی از کودکان کار وجود ندارد، اظهار کرد: در رابطه با آسیب‌های اجتماعی نمی‌توانیم، آمار دقیقی بدست بیاوریم، چرا که پدیده‌هایی مخفی است.

وی با بیان اینکه در تمام آسیب‌های اجتماعی اعم از کودکان کار، شیوع‌شناسی اجتماعی کودکان کار و بسیاری دیگر از آسیب‌های از این دست، آمارها به صورت تخمینی بیان می‌شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: کودکی ممکن است، فقط تابستان‌ها برای کار به خیابان بیاید و دیگری ممکن است کل سال مشغول به کار باشد درز تحقیق چند سال گذشته، آماری حدود ۱۴ هزار کودک در تهران و ۷۰ هزار نفر برای کشور به ما اعلام شد البته این اقدام تنها یک برآورد بود و حتی شیوع‌شناسی‌ هم در آن منظور نشد.

مسعودی فرید با اشاره به اینکه برای کسب آمار کودکان کار باید آنها را جمع‌آوری و نشان‌دار کنیم، تصریح کرد: بعد از یکی دو ماه دوباره تعدادی دیگر از آنها را جمع‌آوری کنیم تا ببینیم از این تعداد جمع‌آوری شده چند نفر جدید هستند.

مسعودی فرید گفت: شیوع‌شناسی کودکان خیابان در فصل تابستان نسبت به فصل سرد خیلی متفاوت است اینها ملاحظات پژوهشی است که باید لحاظ شود تا متوجه توجه و رسیدگی سازمان‌ها به این امر بشویم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه چهره آسیب‌های اجتماعی مدام در حال تغییر است، افزود: سال ۸۴ وقتی طرح‌های مربوط به کودکان کار و خیابان تصویب می‌شدند، هیچ سهمی برای اداره اتباع نبود، در حالی که الان سهم این اداره در طرح‌های کودکان کار خیلی زیاد است چرا که کودکان اتباع زیاد شدند و ناچار سازمان اتباع باید ورود کند.

وی با تاکید بر اینکه فقر، کودکان کار را افزایش می‌دهد، گفت: وقتی مشکلات اقتصادی و فقر وجود دارد و باعث فربه شدن جمعیت کودکان کار می‌شود، این به اشکالات طرح‌های ما ربطی ندارد سازمان بهزیستی که نمی‌تواند جلوی ورود به جامعه هدف را بگیرد وظیفه سازمان بهزیستی رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی است.

مسعودی فرید در خصوص اقدامات بهزیستی در ارتباط با کودکان کار و خیابان، اظهار کرد: طبق بررسی‌ها در سال‌های گذشته ۹۵ درصد کودکان کار و خیابان با خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند؛ بنابراین به جای توسعه مراکز شبانه‌روزی حمایت از خانواده‌های کودکان کار را مدنظر قرار دادیم و مراکز روزانه و آموزشی کودک و خانواده راه‌اندازی شدند.

وی افزود: هم‌اکنون ۶۳ مرکز روزانه کودک و خانواده در کشور وجود دارد، که این حمایت از خانواده‌ها و کودکان را برعهده دارند، از این تعداد ۱۸ مرکز در تهران مستقر است.

 مسعودی فرید به نقل از ایمنا، در ارتباط با آمار پذیرش کودکان کار و خیابان توسط سازمان بهزیستی اظهار کرد: در سال‌های پیش ۵ یا ۶ هزار کودک را می‌توانستیم پذیرش کنیم، اما این آمار امروز به ۱۳ هزار و ۷۰۰ نفر در هر سال رسیده‌ است افزایش آمار کودکان کار حرف درستی است.

کد خبر 391805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.