آسمان این هفته را از دست ندهید

در این هفته هلال زیبای ماه صفر در افق غربی خودنمایی می‌کند پس اگر ابزار رصدی مانند دوربین دوچشمی یا تلسکوپ در اختیار دارید می‌توانید سیاره پر نور زهره و سیاره گریز پای عطارد را در آسمان مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار  ایمنا، با ورود به فصل پاییز و جابجایی صورت‌های فلکی در آسمان کم کم می‌توان در نیمه‌های شب، صورت‌های فلکی آسمان زمستان را نیز رصد کرد.

عرفان احمدی، در مورد پدیده‌های نجومی پیش‌رو گفت: این هفته و ابتدای هفته آینده هلال زیبای ماه صفر در افق غربی آسمان و کمی بالاتر از محل غروب خورشید با چشم غیر مسلح قابل رویت است. این هلال زیبا را می‌توان با دوربین های دوچشمی و همچنین تلسکوپ‌های متوسط رصد کرد.

مدرس مرکز نجوم ادیب افزود: در تاریخ پنجشنبه ۱۱ مهر  در مرکز آموزش نجوم ادیب وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، برنامه رصد عمومی آسمان شب به همراه تلسکوپ‌های تخصصی آن مجموعه برگزار خواهد شد که فرصت مناسبی برای رصد ماه و سیاراتی همچون مشتری و زحل خواهد بود.

وی ادامه داد: با شروع ماه قمری، هلال ماه نسبت به شب گذشته از افق غربی یا از خورشید، فاصله بیشتری گرفته تا زمانی که ماه بدر اتفاق می‌افتد که دقیقاً ماه در نقطه مخالف خورشید قرار می‌گیرد، یا به عبارتی زمین بین ماه و خورشید قرار گرفته تا زمانی که ماه یک دور به گرد زمین چرخش کند و مجدد وارد ماه جدید شود.

احمدی خاطرنشان کرد: موقعیت سیارات در این هفته نیز همچون هفته گذشته است، می‌توانید سیاره مشتری و زحل را همچون دو جسم نسبتاً پر نور پس از غروب خورشید و تاریک‌شدن آسمان در افق غرب و جنوب غرب مشاهده کنید؛ برای رصد این دو جسم نیازمند ابزار رصدی قوی هستید تا بتوانید جزئیات این دو سیاره را رصد کنید.

کارشناس نجوم گفت: پس از غروب خورشید و قبل از تاریک‌شدن کامل آسمان اگر افق غربی شما مناسب و بدون عوارض سطحی باشد، می‌توانید سیاره عطارد و زهره را در ارتفاع حدوداً پنج تا ۱۰ درجه از افق رصد کنید.

وی ادامه داد: اگر شرایط برای شما به شکلی باشد که تا نیمه‌های شب بیدار بوده و در حدود ساعت ۲۴ به افق شرق نگاه کنید، سه ستاره پرنور به ردیف در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. این سه ستاره را "کمربند جبار" نام گذاشته‌اند که در زیر آن‌ها به سمت جنوب، یکی از زیباترین محل‌های تولد و مرگ ستارگان قرار دارد.

کد خبر 391759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.