آزادسازی ۴۵ کیلومتر از حریم زاینده رود در مرحله دوم ساماندهی

مدیر طرح های توسعه منابع آب شرکت آب منطقه ای استان اصفهان گفت: در مرحله دوم طرح آزادسازی و ساماندهی حریم و بستر رودخانه ۴۵ کیلومتر از حریم رودخانه آزادسازی و ۵۰ کیلومتر از بستر رودخانه لایروبی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید پهلوانی نژاد در نشست خبری صبح امروز چهارشنبه _۱۰ مهرماه_  با بیان اینکه طرح ساماندهی حریم و بستر رودخانه زاینده رود براساس تبصره چهار ماده دو قانون توزیع عادلانه آب از دی ماه سال ۱۳۹۵ در غرب اصفهان آغاز شد، اظهار کرد: بر اساس چهارچوب وظایف قانونی و همچنین مطالبات کشاورزان و ذی نفعان از سرشاخه های رودخانه تا آخرین استفاده کنندگان شرق اصفهان، از باغ پرندگان تا سد چم آسمان عملیات آزادسازی حریم و بستر رودخانه با همکاری معاونت حفاظت و بهره برداری، واحدهای حقوقی شرکت آب منطقه ای و دستگاه قضایی انجام شده است.

وی با بیان اینکه حوضه آبریز زاینده رود ۳۱ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد، ادامه داد: طول رودخانه زاینده رود ۴۰۵ کیلومتر است که ۳۵۶ کیلومتر آن از سد زاینده رود تا تالاب گاوخونی است؛ در این حوضه آبریز ۲۵۰ کیلومتر سرشاخه وجود دارد.

پهلوانی نژاد با اشاره به دست اندازی‌ها و مشکلات موجود در حریم و بستر رودخانه، افزود: آزادسازی مسیر، رفع موانع حریم رودخانه از جمله (بندهای انحرافی، نخاله ها)، جلوگیری از دست اندازی به بستر رودخانه و تداوم جریان آب در رودخانه تا تالاب بین المللی گاوخونی از اهداف طرح ساماندهی رودخانه است.

مدیر طرح‌های توسعه منابع آب شرکت آب منطقه ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: از زمستان ۱۳۹۵ تاکنون با وجود کمبود اعتبارات ۴۵ کیلومتر از حریم رودخانه آزادسازی و ۵۰ کیلومتر بستر رودخانه ساماندهی و لایروبی شده است.

پهلوانی نژاد با بیان اینکه ۵۰ درصد مسیر رودخانه جاده سازی انجام شده است، تصریح کرد: اگر کار گروهی نبود نتایجی کمتر از این بدست می آمد اما همکاری سازمان‌های مختلف و همیاری کشاورزان و توجیه آنان در بحث آزادسازی و ساماندهی حریم و بستر رودخانه  بسیار موثر بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در مرحله نخست طرح ساماندهی حدود ۲۳۵ مورد از تصرفات حریم و بستر رودخانه زاینده رود در مساحتی حدود ۶۸ هکتار آزادسازی شد.

 پاییز سال ۱۳۹۵ کمیته ساماندهی رودخانه زاینده رود با حضور کارشناسان شرکت آب منطقه ای، شرکت‌های مهندسان مشاور و نماینده صنف کشاورزان اصفهان تشکیل و از زمستان همان سال مرحله دوم ساماندهی رودخانه آغاز شده است.

مرحله دوم آزاد سازی اراضی و ساماندهی رودخانه زاینده رود از محدوده شهر درچه به سمت بالادست شروع و در قالب احداث جاده ساحلی به پهنای حدود ۲۰ متر در دو طرف رودخانه آزادسازی‌ها انجام شد.

هم اکنون این پروژه به منطقه نکوآباد شهرستان مبارکه رسیده و جاده سازی اطراف رودخانه در حال اجرا است و حدود ۲۰ کیلومتر از این جاده نیز زیرسازی شده است.

بر اساس تبصره چهار ماده دو قانون توزیع عادلانه آب؛ "وزارت نیرو در صورتی که اعیانی‌های موجود در بستر و حریم انهار، رودخانه‌ها، کانال‌های عمومی، مسیل‌ها، مرداب و برکه‌های طبیعی را برای امور مربوط به آب یا برق مزاحم تشخیص دهد به مالک یا متصرف اعلام خواهد کرد که ظرف مدت معینی در تخلیه و جمع آوری اعیانی اقدام کند و در صورت استنکاف وزارت نیرو با اجازه و نظارت دادستان یا نماینده او اقدام به تخلیه و قلع و قمع خواهد کرد."

بیشتر بخوانید:

کد خبر 391747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.