دست موسسات مالی در جیب مردم

خبربازداشت بازپرس فیلترینگ تلگرام، افزایش ۲۶.۶ درصدی سپرده‌های بانکی و مشکلات و تبعات موسسات اعتباری ورشکسته از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -چهارشنبه دهم مهرماه- است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا،  مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز با تیتر «ترافیک نقدینگی در بانک‌ها» به بررسی افزایش ۲۶.۶ درصدی سپرده‌های بانکی در پایان خرداد ۹۸ پرداخته و نوشته است: با تغییر و تحولاتی که در اقتصاد ایران و بازارهای سرمایه‌گذاری ایجاد شده است پس از بورس، بانک در رتبه بعدی جذب سرمایه‌های سرگردان قرار گرفته است. درحالی که اجرای دستورالعمل شورای پول و اعتبار در سال ۱۳۹۵ مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به حداکثر ۱۵ درصد باعث مهاجرت تدریجی سپرده‌های بانکی به سایر بازارها شد و یکی از بسترهای جهش ارزی سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ را رقم زد، آمارهای رسمی نشان می‌دهد که بخشی از نقدینگی دوباره به سوی بانک‌ها بازگشته است.

درواقع رکود بازارهای ارز و طلا و مسکن که روزی بالاترین بازدهی را به مردم می‌داد، باعث شده است تا بخشی از سرمایه گذاران سود بی‌دردسر بانک‌ها را که از مالیات هم معاف است ترجیح دهند. به غیراز آن دسته از سرمایه گذارانی که ریسک پذیری بیشتری دارند و بازار سرمایه را انتخاب کرده‌اند، عده زیادی حاضر به پذیرش ریسک نیستند و به دنبال دریافت سود تضمین شده‌ای هستند که هر ماهه به حساب آنها واریز می‌شود و می‌توانند برای آن برنامه‌ریزی کنند. همچنین رشد نقدینگی که هم‌اکنون در مرز ۲ هزار هزار میلیارد تومان رسیده نیز به رشد سپرده‌های بانکی انجامیده است.

به اعتقاد کارشناسان، هدایت نقدینگی به بازارهای پول و سرمایه که می‌تواند کانالی مطمئن برای هدایت این نقدینگی به سمت تولید و رشد اقتصادی باشد، برهمین اساس درصورتی که این سرمایه‌ها در بانک‌ها به درستی مصرف شود آثار مثبتی به همراه خواهد داشت. با این حال به گفته صاحبنظران اقتصادی همواره خطر خروج سپرده‌های بانکی وجود دارد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود به بررسی خبر بازداشت بازپرس فیلترینگ تلگرام پرداخته و در مطلبی با تیتر «جراحی در دستگاه قضا» نوشته است:رئیس قوه قضائیه این روزها به عنوان یکی از پرکارترین و محبوب‌ترین مسئولان در کشور شناخته شده است و باید به او دست مریزاد گفت. چرا که بازداشت‌ها و برخوردهای اخیر با فسادهای صورت گرفته چه در ساختار قوه قضائیه و چه در خارج آن، تاکنون مورد حمایت و تایید افکار عمومی قرار گرفته و ابراهیم رئیسی توانسته به خاطر مبارزه علیه فساد بیش از گذشته محبوبیت کسب کند. او بارها تاکید کرده که در مبارزه با مفاسد حتی در درون خود قوه قضائیه ذره‌ای کوتاهی نخواهد کرد و اگر لازم باشد دست آنها را نه از مچ بلکه از بازو قطع خواهد کرد. رئیس قوه قضائیه پیش‌تر درمورد فساد در قوه قضائیه گفته بود: «در خود قوه قضائیه رشوه‌هایی اخذ شده است که بهت‌آور است؛ از آپارتمان‌های ششصدمتری گرفته تا ویلاهای چهار هزار متری در شمال که در نوع خود کم‌نظیر است». در راستای همین مبارزه با مفاسد به خصوص درون قوه قضائیه روز گذشته خبر آمد که بیژن قاسم‌زاده بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شده است. این خبر را ابتدا علی مجتهدزاده وکیل دادگستری در صفحه توئیترش منتشر کرد، در ادامه سخنگوی قوه قضائیه نیز همین خبر را تایید کرد. پیش از این اکبر طبری معاون اجرایی و مدیرکل امور مالی حوزه ریاست قوه قضائیه در دوران ریاست صادق لاریجانی، بازداشت شده است.

روزنامه مردم سالاری، در صفحه نخست امروز با تیتر «الواحی که ۸۰ سال رنگ سرزمین مادری را به خود ندیدند» به بررسی بازگشت۱۷۰۰لوح هخامنشی به موزه ایران  پرداخته و نوشته است:هر چند ۱۷ هزار لوح هنوز دست آمریکایی‌هاست، اما امیدواری مسوولان وزارتخانه‌ای که خودش هم نوپاست آن‌قدر زیاد است که به نظر می‌رسد فقط یک مهر «اوفک» پای برگه‌ خروج همه‌ ۱۷ هزار گل‌نبشته‌ باقی مانده، کافی است تا اسناد مکتوب تاریخ هخامنشی‌ها را کاملا در اختیار ایرانی‌ها قرار دهد.حالا با گذشت بیش از ۸۰ سال از خروج گل‌نبشته‌هایی که قرار بود فقط برای مطالعه به دانشگاه شیکاگو امانت داده شوند بخش کوچکی از الواح باقی مانده در دانشگاه شیکاگو به تهران رسیده و در موزه مادر ایران در حال آماده‌سازی است تا بعد از استراحتی چند دهه‌ای، در سرزمین مادری خود به نمایش درآیند.

باستان‌شناسان الواح را سال ۱۳۱۳ شمسی در تخت جمشید کشف کردند و با موافقت دولت وقت ایران برای مطالعه و بررسی به دانشگاه شیکاگو امانت دادند. الواح در ۵۰ صندوق چوبی شامل حدود ۲۰۰۰ جعبه‌ مقوایی و چند پیت نفتی که در تخت جمشید (پارسه، پرسپولیس) به پارافین آب‌ شده آغشته شده بودند، از طریق بوشهر به آمریکا فرستاده شدند. در همان زمان، قرارداد و موافقت‌نامه‌ای نیز تدوین شد که در آن آمده بود: «ایران لوح‌هایی گلی را برای رمزگشایی و خواندن به امانت به دانشگاه شیکاگو که مشغول کاوش تخت جمشید (پارسه، پرسپولیس) بود، می‌سپارد.»

در اواخر سال ۱۹۳۶ یا ۱۹۳۷ میلادی برای حدود دو یا سه ماه، گل‌نوشته‌ها را پارافین‌زدایی کردند تا سال ۱۹۳۷ میلادی، برای مطالعه آماده شدند.  آنها در ابتدای کار نمی‌دانستند که گل‌نوشته‌ها به کدام پادشاه هخامنشی تعلق دارند. ابتدا گمان می‌کردند که به خشایارشاه یا اردشیر اول مربوط است، تا سرانجام به گل‌نبشته‌ای متعلق به سال بیست‌ودوم پادشاهی برخوردند. با توجه به این‌که در آن گل‌نبشته‌ ماه سیزدهم بود، فهمیدند که گل‌نبشته‌ها سال کبیسه را نشان می‌دهند و بر این اساس دریافتند که متعلق به داریوش بزرگ‌اند. پس از مدتی یک گل‌نوشته‌ دیگر را خواندند که نام داریوش به‌ عنوان پادشاه در آن آمده بود.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دست موسسات مالی در جیب مردم » به بررسی مشکلات و تبعات موسسات اعتباری ورشکسته پرداخت و در ادامه نوشت: موسسه‌های مالی غیر مجاز ۳۶ هزار میلیارد تومان به دولت خسارت زدند، زیرا دولت ناچار شد برای جبران تعهدات و خساراتی که وارد کردند این مبالغ را پرداخت کند»؛ این واکنش چند ماهه گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه به قصه تلخ هفت هزار موسسه مالی غیر مجاز است که از دهه۸۰ در گوشه و کنار فضای اقتصادی همچون قارچ سر بیرون آوردند. در روزهایی که آگاهان اقتصادی به دنبال ارائه راهکار برای کاهش وابستگی بودجه به نفت هستند و بر اساس گزارش اردیبهشت همین امسال وزارت امور اقتصادی و دارایی، میزان فرارهای مالیاتی به ۴۰هزار میلیارد تومان رسیده و ۷۶هزار میلیارد تومان کسری بودجه، کاسه چه کنم چه کنم را به دست سکانداران اقتصادی داده است، ۳۶ هزار میلیارد تومان از منابع مالی کشور صرف اشتباهاتی می‌شود که به دلیل ناکارآمدی سیاست‌های نظام بانکی از دهه ۸۰ تاکنون فشارهای بسیاری را به کشور وارد کرده است؛ موسساتی که بارها سپرده‌گذاران را به نام ارائه سودهای جذاب راهی خیابان‌ها کرده‌اند و دار و ندار بسیاری از دهک‌های ضعیف و متوسط را یک شبه بلعیده‌اند تا هم دولت و هم مردم تاوان این خسارات را یک‌جا بپردازند. قصه این موسسات حالا دیگر به گوش همه آن‌هایی که اخبار اقتصادی را دنبال می‌کنند یا حتی درگیر این ماجراها نیستند رسیده است. مجلس بارها به وجود این موسسات واکنش نشان داده و انتقادهای زیادی به سیاست‌های بانک مرکزی در این زمینه مطرح شده است تا جایی که برخی از نمایندگان در سال‌های گذشته رشد قارچ‌گونه این موسسات را شاهکار ب غفلت‌های بانک مرکزی لقب داده اند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی حذف دلار در نیمه اول سال پرداخته و در مطلبی با تیتر «خرج سفره‌ها پس از ۴۲۰۰» نوشته است: کالاهای حذف شده از سبد دریافت ارز ارزان، خرج سفره‌های مردم را چقدر افزایش دادند؟ گزارش نیمه نخست امسال مرکز آمار نشان می‌دهد که تغییرات شاخص قیمت مصرف‌کننده در این مدت ۱۰.۶ درصد بوده است. گروهی اعتقاد داشتند حذف ۴۲۰۰ هزینه سفره مردم را به شدت افزایش می‌دهد. اما آمارها نشان می‌دهد که در نیمه نخست امسال از ۶ خوراکی که در لیست حذفی‌ها قرار گرفتند، نیمی از آنها کمتر از ۵ درصد افزایش قیمت داشتند و افزایش قیمت دو کالا در سطح تغییرات شاخص کل بود. تنها کالایی که بیش از میانگین رشد قیمت داشته چای خارجی بوده است. این کالا در پایان نیمه نخست نسبت به ابتدای سال تورم ۷۰ درصدی را ثبت کرده است. نکته قابل تامل درخصوص تورم قیمت چای این است که نرخ ارز تخصیصی به چای ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده اما تغییر قیمت آن در سطح ۷۰ درصد بوده است. بنابراین این شکاف نیز می‌تواند شاهدی از کم‌اثری تخصیص دلار ۴۲۰۰ باشد. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان معتقدند که اختصاص ارز ارزان بیش از اینکه به کاهش هزینه سفره‌های مردم کمک کند، پتانسیل افزایش رانت و فربه کردن دلالان را ایجاد کرده است. بنابراین باید سیاست‌های حمایتی به‌گونه‌ای انجام شود که با دقت بیشتری به هدف اصابت کند و رانت نصیب عده‌ای خاص نشود.

کد خبر 391731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.