ارتباط بین مصرف استاتین‌ها و پوکی استخوان چیست؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد بین مصرف داروی استاتین و ابتلا به پوکی استخوان رابطه مستقیمی وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پوکی استخوان به دلیل تخریب بافت استخوان و کاهش توده استخوانی به وجود می‌آید. این مشکل باعث ضعیف‌شدن استخوان‌ها شده و خطر شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد. در اغلب موارد این مشکل در اواخر دهه ۲۰ سالگی خود را نشان می‌دهد. استخوان‌ها در این شرایط چنان استحکام خود را از دست می‌دهند که با یک پیچ‌خوردگی خفیف نیز ممکن است بشکنند؛ خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن بیشتر می‌شود.

بررسی‌های اخیر محققان نشان داده است که مصرف داروی استاتین باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود، زیرا مصرف این دارو سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد. در واقع کلسترول مانع تولید هورمون‌هایی مانند استروژن و تستوسترون می‌شود؛ وجود این هورمون‌ها برای سلامت استخوان ضروری است. کمبود این نوع هورمون‌ها در بدن باعث افزایش پوکی استخوان می‌شود. به همین دلیل زنان پس از دوران یائسگی بیشتر از بقیه افراد در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌گیرند.

گروهی از محققان دانشگاه "Vienna"در استرالیا به منظور بررسی تاثیر مصرف داروی استاتین بر پوکی استخوان، اطلاعات پزشکی هفت میلیون و ۹۰۰ فرد را از اوایل سال ۲۰۰۶ تا اواخر سال ۲۰۰۷ مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، میزان پوکی استخوان را در میان افرادی که داروی استاتین مصرف می‌کردند و کسانی که از این دارو استفاده نمی‌کردند، بررسی و مقایسه کردند.

همچنین پژوهشگران تاثیر دوزهای مختلف لواستاتین، پراواستاتین، رزوواستاتین و سیمواستاتین (داروهای کاهش کلسترول خون) را نیز ارزیابی کردند. آن‌ها افراد شرکت‌کننده را بر اساس دوز مصرفی داروی استاتین به چند گروه تقسیم کرده و عوامل دیگر مانند سن، افزایش وزن و شرایط پزشکی خاص که ممکن است بر پوکی استخوان اثر بگذارد را در نظر گرفتند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد افرادی که از دوز پایین داروی استاتین استفاده می‌کردند، کمتر از سایرین به بیماری پوکی استخوان مبتلا شدند. به بیان دیگر افرادی که از دوز بالای این دارو استفاده کردند، بیشتر از بقیه افراد در معرض پوکی استخوان قرار گرفتند؛ منظور از دوز پایین در این مطالعه مصرف حداقل ۱۰ میلی گرم دارو به صورت روزانه بود.

کد خبر 391724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.