شیوه جدبد برای درمان تصلب شرایین در دیابتی‌ها

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که افزایش سطح کلسترول خوب با تصلب شرایین ناشی از بیماری دیابت مقابله می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تصلب شرایین زمانی اتفاق می‌افتد که پلاک‌ها در رگ‌های خونی تشکیل شده و منجر به باریک و سفت‌شدن رگ‌ها شود؛ این اتاق با گذر زمان زمینه بروز بیماری‌های تهدیدکننده زندگی مانند سکته قلبی و مغزی را فراهم می‌کند. نتایج بررسی‌های محققان ثابت کرده است که مبتلایان به دیابت بیشتر از سایر افراد در معرض تصلب شرایین قرار دارند.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور پی‌بردن به رابطه بین سطح کلسترول لیپوپروتئین پر چگالی (High Density Lipoprotein) و تصلب شرایین ناشی از دیابت، مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف از موش‌هایی استفاده کردند که به دیابت و تصلب شرایین مبتلا بودند. این مطالعه بر کلسترول خوب تمرکز داشت؛ این نوع کلسترول، لیپوپروتئین پر چگالی است که کلسترول اضافی را از سلول‌ها خارج می‌کند.

در این مطالعه، محققان HDL  موش‌های مبتلا به دیابت و تصلب شرایین را از طریق بالابردن مقدار آپولیپوپروتئین A-L که جز اصلی HDL  است، افزایش دادند. آن‌ها این کار را به دو روش انجام دادند؛ در روش اول ژنتیک موش‌ها را دستکاری کردند تا مقدار آپولیپوپروتئین A-L آن‌ها افزایش پیدا کند و در روش دوم این ماده را به خون آن‌ها تزریق کردند. نتیجه بررسی‌های جدید نشان داد افزایش سطح HDL این موش‌ها، گرفتگی عروق آن‌ها را تا  حدود ۳۰ درصد و التهاب ناشی از تصلب شرایین را نیز تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

همچنین افزایش سطح کلسترول خوب مانع التهاب ناشی از وجود "نوتروفیل" (Neutrophil) می‌شود؛ نوتروفیل نوعی گلبول سفید خون است که مقدار زیاد آن باعث بروز التهاب می‌شود. محققان امیدوار هستند نتایج این مطالعه باعث به وجود آمدن روش‌های موثرتر برای درمان تصلب شرایین شود.

نتایج این مطالعه در مجله Circulation  منتشر شده است.

کد خبر 391723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.