برداشت ۱۰ هزار تن انگور از سطح زیر کشت شهرستان خوانسار

مدیر جهاد کشاورزی خوانسار گفت: از سطح زیر کشت ۵۰۰ هکتار درخت مو در این شهرستان ۱۰ هزار تن محصول انگور برداشت شد که ۵۰ درصد آن به شیره و ۴۰ درصد به کشمش تبدیل می‌شود.

محمدرضا مجیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار، اظهار کرد: از هفت هزار هکتار اراضی قابل کشت شهرستان، دو هزار و ۲۰۰ هکتار آن زیر کشت باغات و دو هزار هکتار به کشت محصول گندم، جو، ذرت، سیب زمینی و پیاز اختصاص دارد.

وی گفت: امسال از ۳۰۰ هکتار اراضی زیرکشت جو، یکهزار و ۲۰۰ تن محصول جو و همچنین از سطح هزار و صد هکتار اراضی زیرکشت گندم یک هزار و یکصد تن محصول گندم برداشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خوانسار تصریح کرد: هر ساله دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت انواع حبوبات اختصاص دارد که از منابع آبی چشمه‌ها و قنوات آبیاری می‌شود.

وی با بیان این که امسال در بخش کشاورزی و دامداری بهره‌وری رونق گرفته است، گفت: با کنترل بیماری‌های دامی تلفات دام‌ها کاهش یافته و با اصلاح نژاد دام‌ها، شیر و گوشت آن‌ها نسبت به سال‌های قبل کیفیت بهتری داشته است.

خسارت ۲۰ میلیارد تومانی سرمازدگی و خشکسالی در سال گذشته

مجیدی گفت: سال گذشته خشکسالی و سرمازدگی به بخش کشاورزی ۲۰ میلیارد تومان خسارت زد که غرامت آن به کشاورزان پرداخت شد.

وی گفت: خرده مالکی زمین‌ها در بخش کشاورزی روند صنعتی شدن و افزایش بهره‌وری کشاورزی را با مشکل مواجه کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی خوانسار گفت: دو هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده و یکهزار و ۴۰۰ هکتار دیگر مطالعات آن در دست انجام است. شیوه آبیاری برخی اراضی به دلیل شیب زمین باید غرقابی باشد اما انتقال آب به صورت نوین اجرا شود.

مجیدی گفت: دو هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت درخت گردو، بادام، آلو، انگور و سیب و زردآلو است که ثمر آن‌ها عمده محصولات باغی شهرستان را دربر می‌گیرد.

سطح زیر کشت درختان گردو در شهرستان ۷۰۰ هکتار است

وی افزود: سطح زیر کشت درختان گردو در شهرستان ۷۰۰ هکتار است که ۵۰۰ هکتار آن بارور و ۲۰۰ هکتار آن غیربارور است. امسال با توجه به افزایش بارش‌ها وضعیت باردهی در درختان گردوی شهرستان مناسب است.

مدیر جهاد کشاورزی خوانسار اضافه کرد: سال گذشته با اجرای طرح مبارزه با "کرم خراط" در سطح ۱۲۰ هکتار از اراضی زیر کشت درختان گردو در روستای قودجان ۱۲ هزار درخت گردو سمپاشی شد.

مجیدی با بیان اینکه سطح زیر کشت درختان آلو در شهرستان را ۲۵۰ هکتار است، گفت: از سطح زیر کشت ۵۰۰ هکتار درخت مو ۱۰ هزار تن انگور برداشت می‌شود که  ۴۰ درصد آن به کشمش و ۵۰ درصد نیز به شیره تبدیل می شود که چون کارگاه صنعتی تولید شیره در شهرستان نیست به روش سنتی در منازل تولید می‌شود.

وی همچنین اعلام کرد: هشت نوع گیاه دارویی مانند آویشن، زرین گیاه، قدومه، خاکشیر و گزانگبین به صورت خودرو در زمین‌های زراعی می‌روید.

کد خبر 391711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.