آمادگی عراق برای میزبانی از زائران اربعین حسینی

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

اردوغان: گزینه‌ای جز ایجاد منطقه امن در سوریه نداریم

رئیس جمهور ترکیه در جمع نمایندگان پارلمان کشورش گفت که ترکیه راهی جز ادامه تلاش برای ایجاد منطقه امن در سوریه ندارد. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه گفت: ما چالش های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی ناشی از حضور ۳ میلیون و ۶۵۰ هزار آواره سوری در اراضی کشورمان را می‌دانیم و می‌دانیم که هیچ کشوری بار این مسئولیت را نمی پذیرد لذا ابدا به ادامه میزبانی از آوارگان در خاک کشور نمی‌اندیشیم. وی گفت: ما امنیت و آینده برادرانمان را به دست نیروهایی که دنبال تسویه حساب با یکدیگر در منطقه هستند نمی‌سپاریم. ما حامی وحدت و تمامیت ارضی سوریه هستیم. اردوغان افزود: شمار سوری‌های بازگشته به مناطقی که امن شده تا کنون بالغ بر ۳۶۰ هزار تن است و تنها دلیل حضور ما در سوریه تهدیدهای تروریستی علیه مرزهایمان است.

رهبر انصارالله در دیدار با فرستاده سازمان ملل: عربستان دشمنی و محاصره را پایان دهد

 عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن در دیدار با مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل در امور یمن با وی درباره راهکارهای سیاسی احتمالی برای حل بحران در این کشور جنگ زده و راه‌های حل مشکلات انسانی و اقتصادی در یمن گفتگو کرد. الحوثی همچنین بر تلاش مستمر دولت نجات ملی یمن برای تحقق صلح و ثبات در این کشور تاکید کرد. رهبر انصارالله افزود: طرح‌های یک جانبه ما برای آزادی اسرا عملا ثابت کرده که ما برای پایان دادن به این رنج ناشی از دشمنی عربستان تلاش می‌کنیم. وی هشدار داد دشمن سعودی باید از ابتکار عمل پیشنهادی رئیس شورای عالی سیاسی یمن استفاده کرده و به دشنمی و محاصره پایان دهد. طرح‌های اخیر کمیته اسرا و بازداشتی‌های یمن در صنعا درباره آزادی اسیران نشانگر تلاش دولت یمن برای پایان دادن به درد و رنجی است که نتیجه مستقیم دشمنی‌های عربستان است.این اقدام باید با گام‌های انسانی متقابل و مشابه همراه شود تا به اقداماتی گسترده در پرونده انسانی یمن منجر و به آزادی و تبادل کامل اسرا و بازداشتی‌ها و بسته شدن پرونده انسانی یمن بینجامد. وی گفت: طرح پیشنهادی رئیس شورای عالی سیاسی دال بر تلاش انصارالله برای صلح  و پیشبرد تلاش‌ها در مسیر ثبات در یمن است.

 تظاهرات در بغداد
نیروهای ضد شورش عراق امروز سه شنبه با استفاده از گاز اشک‌آور تلاش کردند تظاهرکنندگان در اطراف میدان التحریر در مرکز بغداد را متفرق کنند. این تظاهرات با هدف درخواست برای مبارزه با فساد دولتی و انجام اصلاحات ریشه‌ای برگزار شده است. به رغم تلاش نیروهای پلیس تظاهرکنندگان موفق به عبور از پل الجمهوریه و ورود به منطقه الخضراء شدند و ایست‌های بازرسی در این منطقه را به آتش کشیدند. در این تظاهرات که با حضور صدها تن برگزار شده معترضان تلاش‌هایی در مخالفت با فساد در نهادهای دولتی سر داده و خواهان اصلاحات ریشه‌ای شدند. تظاهرکنندگان از صبح امروز برای شرکت در این راهپیمایی در میدان التحریر حاضر شدند اما به رغم آنکه اعلام شده بود تظاهرات مسالمت آمیز است گزارش‌هایی از برخی درگیری‌ها با نیروهای پلیس ضد شورش عراق و تظاهرکنندگان وجود دارد. همچنین صدها تظاهرکننده در بغداد خواهان برکناری رئیس بانک مرکزی به خاطر ائتلاف ۷ میلیارد دینار عراقی شدند. علاوه بر این تظاهرکنندگان شعارهایی برای برکناری عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق سردادند.

مقام سازمان ملل: امنیت غرب آسیا وابسته به خلیج فارس است

رمزی عزل الدین رمزی که در نشستی در اندیشکده روسی «والدای» حضور یافته بود، اظهار داشت: «بدیهی است که خاورمیانه به یک ساختار امنیتی نیاز دارد که شامل همه کشورها شود. به نظر من، تفکیک بین امنیت در خلیج فارس و امنیت در کل منطقه خاورمیانه غیرممکن است. مشکل امنیتی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و ایران نیز باید در یک زمینه گسترده‌تر مورد بررسی قرار گیرد.» این مقام سازمان ملل متحد در ادامه افزود که مسئله اعراب و (رژیم) اسرائیل همچنان یک مسئله جدی‌تر برای منطقه است. این در حالی است که «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در هفته گذشته از همه کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تامین امنیت منطقه دعوت کرد. سخنگوی وزارت خارجه قطر، از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز سه‌ شنبه موضع مثبتی درباره طرح صلح پیشنهادی ایران موسوم به «هرمز» اتخاذ کرد. این دیپلمات قطری در این باره اظهار داشت، برداشتی که ما درباره ارائه این طرح داریم این است که طرف (ایرانی) به مشارکت در یک گفت‌وگوی معنادار رغبت دارد. تاس در خاتمه به اشاره به رویکرد دولت روسیه در خصوص تامین امنیت در خلیج فارس نوشت، مسکو همچنان در حال ترویج مفهوم امنیت جمعی در خلیج فارس است به طوری‌که باید در آینده سازمانی برای امنیت و همکاری در خاورمیانه ایجاد شود.

اعلام آمادگی عراق برای میزبانی از زائران اربعین حسینی

یاسین طاهرالیاسری وزیر کشور عراق روز در رأس هیأتی به کربلا رفت تا از نزدیک آمادگی بخش‌های مختلف برای میزبانی از زائران اربعین حسینی علیه‌السلام را بازدید کند. وزارت کشور عراق روز دوشنبه (هشتم مهر) در بیانیه‌ای اعلام کرد که که وزیر کشور در این سفر (به استان کربلا) با همتای ایرانی رحمانی فضلی که او نیز در کربلا بود، دیدار کرد و در این دیدار رئیس ستاد مشترک ارتش عراق سرلشکر عثمان الغانمی و جانشین فرمانده عملیات مشترک ارتش عراق سرلشکر ستاد عبدالامیر یارالله و همچنین نصیف الخطابی استاندار کربلا حضور داشتند. الیاسری در این جلسه اعلام کرد که همه تدابیر لازم برای برگزاری زیارت اربعین و تسهیل ورود زائران از شهرهای عراق و همه کشورهای دیگر، اتخاذ شده است. وزیر کشور عراق همچنین اعلام کرد که دستورات لازم برای فراهم شدن امکانات، نیازمندی‌ها و امور لجستیک جهت برگزاری موفق طرح امنیتی زیارت اربعین حسینی را نیز صادر کرده است 

کد خبر 391707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.