عربستان برای مذاکرات با ایران چراغ سبز نشان داد

پایگاه خبری میدل ایست آی اعلام کرد عربستان سعودی به نخست‌وزیر عراق برای هماهنگی دیداری با ایران چراغ سبز نشان داد.

به گزارش ایمنا، پایگاه خبری میدل ایست آی اعلام کرد دولت عربستان سعودی به عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق به منظور ترتیب مقدمات یک نشست با ایران، به عنوان نخستین گام برای کاهش تنش در منطقه، چراغ سبز نشان داد.

میدل ایست آی در خبری اختصاصی اعلام کرد: «عباس الحسناوی» از مقامات دفتر نخست‌وزیری عراق امروز (سه شنبه) به پایگاه «میدل ایست آی» گفته است عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق میان سران تهران و ریاض میانجی‌گری کرد و شروط هر کدام از طرف‌ها را برای انجام مذاکره به طرف دیگر منتقل کرده است.

عباس الحسناوی، در گفت‌وگو با میدل ایست آی تأیید کرد از زمان حمله به تأسیسات نفتی عربستان، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به عنوان میانجیگر با هدف کاهش تنش در منطقه عمل کرده است.

وی همچنین تصریح کرد: دولت عراق کانال‌هایی با هر دو طرف دارد. برادران سنی ما در دولت با سعودی‌ها و برادران شیعه ما با ایرانی‌ها در ارتباط هستند.

اظهارات الحسناوی پس از آن مطرح می‌شود که سخنگوی دولت ایران روز دوشنبه اعلام کرد عربستان از طریق سران برخی کشورها، پیامی را برای رئیس جمهور ایران فرستاده است.

این عضو دفتر نخست‌وزیری عراق در ادامه تصریح کرد: سعودی‌ها پیش از آنکه روند مذاکرات آغاز شود، شروطی دارند و ایرانی‌ها نیز چنین هستند. ما این شرایط را به طرف‌های مقابل منتقل کرده‌ایم. این، کار راحتی نیست دو طرفی را که از لحاظ ایدئولوژی و هم پیمانی در منطقه با یکدیگر مخالفند، در کنار یکدیگر بیاوریم.

الحسناوی همچنین گفت: عادل عبدالمهدی، خواهان دیدار سران عربستان سعودی و ایران با نظارت و میانجی‌گری دولت عراق شده است. سعودی‌ها در این خصوص چراغ سبز نشان داده‌اند و عادل عبدالمهدی در حال کار بر روی آن است.

وی همچنین گفت مقامات سعودی از جمله محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور در روزهای اخیر لحن خود را آرام‌تر کرده اند.

الحسناوی تصریح کرد: دولت آمریکا نیز با انجام مذاکرات میان دو طرف موافقت کرده است و فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق در حال حاضر به منظور بحث بر سر جدول زمانی این دیدارها، در واشنگتن به سر می‌برد.

کد خبر 391702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.