پایان مرحله نخست تهیه طرح جامع شهر اصفهان

مدیر طرح جامع شهر اصفهان گفت: مرحله نخست تهیه طرح جامع پایان یافته و تا اواخر مهرماه سال جاری، برای بررسی و تصویب ارسال می‌شود.

مجید نمینی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه این طرح در حال حاضر به صورت پایلوت در اصفهان انجام می‌شود، اظهار کرد: طرح جامع از چند مرحله تشکیل شده است، مرحله نخست این طرح «گزارش تشخیص» است که در این مرحله نکات کلیدی شهر و مسائل و مشکلات اساسی موجود شهر بررسی و پس از طبقه بندی و اولویت بندی، براساس داشته‌ها، روایتی از وضعیت شهر ترسیم شد.

وی با بیان اینکه این گزارش بیانگر این است که شهر در آینده با چه مشکلاتی روبه رو خواهد شد، افزود: مرحله دوم «تهیه دستور کار» است که تصویب آن به صورت استانی انجام می‌شود البته هنوز مجری و زمان اجرای آن مشخص نیست؛ در این مرحله، مقرر شد براساس خواسته‌های مردم درباره آینده شهر، در کنار روند فعلی رشد جمعیت و نوع روابط با دنیا، برنامه‌ای مطلوب انتخاب و بر اساس آن دستور کاری تدوین شود.  

رئیس هیئت مدیره شرکت نقش محیط گفت: سعی کرده‌ایم از روش‌های نوین در تدوین طرح جامع شهر استفاده شود تا روش‌های سنتی را کنار بگذاریم؛ به طور مثال در گذشته هیچگاه به اندازه امروز با موضوعات شهر درگیر نبودیم و ارتباطات گسترده با نهادهای مختلف نداشتیم، اما اکنون نگاه‌ها به شهر متفاوت شده است.

وی افزود: البته باتوجه به تمامی این روش‌های چندان نیز به روز عمل نکرده‌ایم چراکه مشارکت مردم و نخبگان باید بیش از گذشته باشد؛ امروز جلسه با نخبگان با تعداد بسیار کمی برگزار می‌شود در چنین شرایطی، مجبوریم به صورت سنتی عمل کنیم و از نظرات مردم بی‌بهره باشیم در نتیجه نمی‌توانیم به  طرح، نگاه از پایین به بالا داشته باشیم، باید واقع بینانه عمل کنیم تا علاوه بر جلب اعتماد مردم سطح مشارکت نیز افزایش یابد.

نمینی تصریح کرد: با وجود تمامی این مشکلات، تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا بتوانیم نظر مردم، نخبگان، اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و سمن‌ها را بگیریم و به یک اجماع نظری درباره مسائل شهر برسیم.

وی گفت: طبق مطالعاتی انجام شده، زیست پذیری شهر اصفهان دچار افت شده است که متاسفانه این معضل باعث کاهش تعلق مردم به شهر شده به طوری که شهروندان اصفهانی انگیزه‌ای به زندگی در شهر ندارند البته پایبند کردن قشر جوان و خلاق در این موضوع بسیار اهمیت دارد چراکه آینده شهر به دست آنها رقم خواهد خورد بنابراین باید علاوه بر ریشه یابی مشکل، راه برون رفت را نیز پیدا کنیم.

مدیر طرح جامع شهر اصفهان با بیان اینکه مهمترین دلیل این افت دوران گذاری است که در شهر اصفهان به درستی طی نشده، گفت: دوره گذار از توسعه ناپایدار به پایدار یا دوره گذار از صنعت قدیم به جدید، یا دوره شکل گیری انسان کلانشهر با نگاه مشخص خود و یا هزینه کرد منابع زیستی، که همگی به صورت ناقص انجام شده است.

وی با اشاره به علت این نقصان گفت: اصفهان قربانی و گرفتار پارادایم و الگوی گذشته خود است، به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری خوبی در اصفهان شد، اما با بررسی بیشتر در شهر شاهد هستیم که صنایع بزرگ کمکی به اقتصاد ملی بوده است، اما هزینه‌های آن محلی انجام شده است.

نمینی اظهار امیدواری کرد: مسئولان با عزم و اراده جدی برای رفع مسائل و مشکلات گام بردارند، در مقابل انسان‌ها نیز با طبیعت مهربان باشند و باید بدانیم  نسل‌های آینده نیز در همین شهر زندگی خواهند کرد.

کد خبر 391694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.