آکیتا با جمعیت رو به پیری خود چه کرد؟

آکیتا یکی از شهرهای رو به پیری ژاپن که در نزدیکی مهم‌ترین میدان‌های نفتی این کشور واقع شده است، به منظور مقابله با کمبود نیروی کار جوان خود دست به اقدامات "دوستدار سالمند" زده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از ویژگی‌های اصلی و شناخته‌شده‌ای که برای ژاپن ذکر می‌شود، مردمانی با بیشترین طول عمر در جهان است که اختلاط این امر با کاهش جمعیت و پایین آمدن نرخ تولد در آن، ژاپن را تبدیل به کشوری رو به پیری کرده است. به همین دلیل این کشور در سال ۲۰۱۱، رسما به شبکه "شهرها و جوامع دوستدار سالمند" سازمان جهانی بهداشت (WHO) پیوست تا بدین وسیله بتواند با مشکلات ناشی از نبود و کمبود نیروی جوان خود به مقابله بپردازد.

آکیتا یکی از اولین شهرهای این کشور در زمینه انجام اقدامات دوستدار سالمندی است که به کمک انجمن‌های محلی، نخستین برنامه خود را به‌ عنوان ارتقای مشارکت اجتماعی سالمندان و افزایش آگاهی عمومی در زمینه شهرهای دوستدار سالمند، در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ به مرحله اجرا گذاشت و سیستمی برای پرداختن دقیق به مسأله دوستداری و سازگاری کل جامعه با سالخوردگان به وجود آورد؛ چرا که با توجه به شرایط زاد و ولد در کشور پیش‌بینی می‌شود که نسبت افراد بالای ۶۵ سال تا سال ۲۰۲۵ در حدود ۳۵.۱ درصد از جمعیت کل آکیتا و تا سال ۲۰۴۰ در حدود ۴۲.۳ درصد آن را تشکیل دهد که این امر نگرانی‌های موجود در زمینه کمبود نیروی کار در بخش تجارت و جامعه را تشدید می‌کند. به همین دلیل ژاپن نیاز دارد که هر چه سریع‌تر و با تلاشی بیش از پیش، جامعه‌ای ایجاد کند که در آن سالمندان بتوانند در کل طول عمر خود فعال باشند.

به همین دلیل آکیتا در برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی دومین اقدام خود در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، نتایج و دست‌آوردهای نخستین برنامه خود را توسعه داد و اصلاحات لازم را در بخش‌هایی که در این زمینه نیاز به پیشرفت داشتند، اعمال کرد. سپس این شهر با همکاری مدیران شهری، شهروندان، شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی به ارائه راهکارهای مختلف برای موضوعات متعدد در حوزه کار و فعالیت پرداخت و آن‌ها را به این ترتیب اولویت‌بندی کرد که در ابتدا لازم است یک سیستم همکاری برای کمک به حل مسائل و مشکلات منطقه‌ای با همکاری نهادهای صنعتی و دانشگاهی و نیز مشارکت دولت و شهروندان ایجاد شود، پس از آن باید با توجه به منابع منطقه‌ و به کمک ساکنان بومی آن فعالیت‌های اجتماعی مختلف موجود در جامعه ترویج یابد و در آخر با کمک به توسعه و پیشرفت جامعه و تقویت منابع انسانی فرصت‌هایی فراهم کرد که در آن سالمندان بتوانند به طور کامل از تجربیات و توانایی‌های خود استفاده کنند و آن‌ها را در اختیار دیگران قرار دهند.

از جمله اقدامات آکیتا در این زمینه عبارت است از ارتقاء تلاش‌های سالمند محور در شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی، ترویج فعالیت‌های مدنی به منظور گسترش دوستی میان نسل‌های متفاوت، ایجاد اماکن عمومی برای تجمع سالمندان به منظور از بین بردن حس انزوا در میان آن‌ها، برگزاری "جشنواره فیلم سالمندان" برای ترغیب آن‌ها به بیرون رفتن و تفریح کردن و ایجاد "کالج دوستدار سالمندی" در شهر  است که فرصت آموزش را در زمینه چالش‌های مختلفی که در جوامع رو به پیری می‌تواند به معضلات اجتماعی تبدیل شود، در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.

کد خبر 391690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.