آغاز به کار روایان قصه گو در شهر گنبدهای فیروزه ای

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان گفت: بیست و دومین جشنواره‌ی قصه‌گویی، مرحله‌ی استانی کار خود را در دو بخش قصه‌گویی صحنه‌ای و قصه‌ نود ثانیه‌ای آغاز کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، مهدی قربانی با بیان این خبر به تشریح جزئیات این جشنواره اشاره و اظهار کرد: آثار رسیده به دبیرخانه‌ جشنواره در مرحله‌ اول توسط داورها بررسی و ارزیابی شدند و آثار منتخب به بخش استانی راه یافتند که این آثار در تاریخ ۸ و ۹ مهرماه توسط داورها مورد بررسی قرار گرفت که از این بین این آثار پنج اثر برگزیده انتخاب و به بخش منطقه‌ای راه پیدا می کنند.

وی در ادامه افزود: پس از اعلام فراخوان جشنواره ۹۰ نفر برای سه بخش زنان و مردان، ۱۳۳ نفر در بخش نوجوان و ۱۰ نفر در بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که از میان آنان پس از داوری های انجام شده ۴۸ نفر به مرحله‌ی استانی راه یافتند که از این تعداد ۱۰ نفر نوجوان، ۵ نفر در بخش پدربزرگ و مادربزرگ‌ها و ۳۳ نفر در بخش زنان و مردان با یکدیگر به رقابت می پردازند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان در ادامه به فعالیت هایی که در بخش‌های جنبی جشنواره صورت گرفته اشاره و آنها را حائز اهمیت دانست و گفت: یکی از این فعالیت ها فعال‌سازی انجمن قصه‌گویان نوجوان بود که این انجمن حدود سه ماه است که در استان اصفهان فعال شده است و در این انجمن از وجود استادان خوبی استفاده شده است.

قربانی ادامه داد: فعالیت دوم قصه‌گویی خیابانی بود که برای اولین بار در استان اصفهان انجام شد و مربیان قصه‌گو در جوار دیوارنگاره‌های خیابان‌ها حضور پیدا کردند و به اجرای قصه ها پرداختند.

وی در ادامه به اجرای بخش جنبی دیگر این جشنواره اشاره کرد و افزود: همچنین براساس برنامه ریزی های انجام شده جهت روحیه بخشی به کودکان و نوجوانان گروه های قصه‌گویی در مراکز بهداشتی بیمارستان امام حسین و بیمارستان سیدالشهدا حضور پیدا کردند و به اجرای برنامه پرداختند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  اضافه کرد: همچنین حضور قصه‌گویان در مناطق محروم شرق اصفهان بخش جنبی دیگر جشنواره بود که با استقبال کم نظیر کودکان و نوجوانان اصفهانی روبرو شد.

 قربانی به برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی در ارتباط با قصه‌گویی ویژه‌ی مربیان کانون در بخش جنبی جشنواره اشاره کرد و گفت: در این راستا نیز از استادان مجرب دعوت شد تا مربیان شرکت کننده در این دوره های آموزشی بتوانند با آمادگی بیشتری در جشنواره شرکت کنند و سطح علمی و مهارتی خود را نیز ارتقاء دهند.

وی در ادامه به لزوم برگزاری جشنواره‌ قصه‌گویی با هدف ترویج فرهنگ و ارزش‌های کهن اشاره کرد و گفت: «قصه‌گویی یکی از فعالیت‌های اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یکی از روش های مؤثر در انتقال فرهنگ و ارزش‌ها است  به گونه ای که اگر پیشینه‌ تاریخی آن را نگاه کنیم اولین قصه‌گوی عالم خداوند متعال است که در قرآن مجید در قالب قصه انواع سرگذشت‌های قوم‌های پیشین را بیان کرده است و قصه‌گویی سنت دیرینه‌ ایرانی است که از دیرباز در خانواده‌ها به هر بهانه‌ای به خصوص شب‌های بلند زمستان پدربزرگ ها و مادربزرگ‌ها برای بچه‌ها قصه می‌گفتند و در قالب این قصه‌ها نیر بسیاری از ارزش‌های اخلاقی و پندها و به طور کلی آموزش‌های غیرمستقیم به بچه‌ها ارائه می‌دادند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خاطر نشان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره این است که سنت اصیل و کهن ایرانی را مجدداً بتوانیم احیا کنیم و توجه خانواده‌ها را نسبت به این موضوع بیشتر از قبل جلب کنیم.

قربانی در ادامه به بخش مقاله های تخصصی جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: یکی از بخش‌های جشنواره، بخش مقاله های علمی است که به صورت فراخوان اعلام شد و مقاله های دریافتی نیز در حوزه‌ موضوعات جشنواره داوری می شوند و از مقاله های کاربردی در کانون استفاده می‌شود و مقالات برتر نیر در نشریات معتبر به چاپ می رسند.

وی در خصوص بخش ۹۰ ثانیه‌ای افزود: در قصه‌گویی نود ثانیه‌ای هر شهروند با هر سن و سال و جنسیتی می‌تواند شرکت کند و قصه‌ای را در مدت زمان ۹۰ ثانیه بازگو کند و در سایت کانون بارگذاری کند که این قصه‌ها نیز  به دو صورت داوری می شوند یک بخش داوری توسط داوران جشنواره صورت می‌گیرد و بخش دیگر انتخاب مردمی آثار است.»

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه گفت: لازم به ذکر است مهلت شرکت در بخش قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای تا دهم مهرماه است.

کد خبر 391687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.