برکات تنگناهای مالی برای مدیریت شهری

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری از ۶۰ هزار متر صرفه جویی در تبلیغات چاپ شهری و جلوگیری از هدر رفت سه میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر آب در استخرهای تحت نظارت این سازمان خبر داد و گفت: این اقدامات از برکات تنگناهای مالی است که موجب صرفه جویی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد عیدی، صبح امروز _سه شنبه ۹ مهر ماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک روز جهانی سالمند اظهار کرد: امیدوارم روزی برسد سالمندان کارگزار توسعه پایدار شهر باشند.

وی ادامه داد: سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در فرایند رشد خود، بنا بر وظایف محول شده، باید ساختار سازی می‌کرد و تا پیش از این ساختاری برای این سازمان وجود نداشت و با ابلاغ چارت وزارت کشور حجم عظیمی از کارها به این سازمان محول شد.

عیدی ادامه داد: مشکل دیگر این سازمان کاهش بودجه ای بود که به واسطه وضعیت اقتصادی کشور به وجود آمد. در سال ۹۵ بودجه سازمان ۱۱ میلیارد تومان بود. این بودجه در سال ۹۶ به ۱۴ میلیارد برای فعالیت های فرهنگی و ورزشی به سازمان تخصیص پیدا کرد. اما در سال ۹۷ بودجه این سازمان چهار میلیارد و ۵۸۴ میلیون تومان بوده است و کاهشی ۶۸ درصدی داشت. در سال جاری بودجه این سازمان به پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده و شاهد رشد ۲۸ درصدی نسبت به سال گذشته هستیم. 

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب اقتصادی تصریح کرد: شهرداری‌ها نیز از قائده مشکلات اقتصادی مستثنی نیستند. با کاهش بودجه و افزایش ۴،۵ برابری قیمت‌ها مشکلاتی برای ردیف بودجه در سازمان داشته ایم. از طرفی سازمان باید رویکردهای خواسته شده را محقق می‌کرد و برنامه‌های شهردار و شورای شهر را در این برنامه ریزی تعبیه و از طرفی دیگر خواستگاه شهر فرهنگی را محقق می کرد. 

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره زیر ساخت های شهر فرهنگی گفت: شهر فرهنگی شهری است که زیست پذیر، معناگرا و انسان محور باشد. باید به این سمت حرکت کنیم که جهانشهر اصفهان را به شهری فرهنگی تبدیل کنیم. اگر شهر به انسان احترام گذاشت انسان نیز به شهر احترام می گذارد.

عیدی افزود: تلاش کردیم تا میزان مشارکت اجتماعی را در شهر بالا ببریم و برای اینکار دست نیاز به سوی تمام ارگان ها دراز کردیم. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، آموزش و پرورش و... برخی ارگان هایی هستند که برای این همکاری با آنها توافق نامه امضا شده است تا تمام کنشگران فرهنگی با یک نظر تلاش کنند. این به معنای نشاط فرهنگی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه نشاط فرهنگی به این معنا است که سطح مشارکت فرهنگی به قدری افزایش یابد که شهروندان خود مولد فرهنگی شوند و صرفا مصرف کننده نباشند، تصریح کرد: شهرداری آماده است تا با نهادهای مدنی مانند سمن ها و سایر نهادهایی که فعالیت جتماعی دارند و در رفع آسیب های اجتماعی گام بر می دارند همکاری کند.

شهروندان باید به فرایند تولید فرهنگ ورود پیدا کنند

عیدی با اشاره به فعالیت‌های معاونت ورزشی این سازمان گفت: پیش از این فقط رشته فوتسال را در جام مولای عرشیان داشتیم، اما سال گذشته ۱۸ هیئت ورزشی به این جام ورود پیدا کرد و نزدیک به دو هزار گواهی ورزشی برای جام مولای عرشیان صادر شده است که با ورود این ۱۸ هیئت، ۳۵ رشته برای آقایان و ۲۵ رشته برای بانوان برگزار شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در بخش فرهنگی گفت: باید خلاقیت فرهنگی را تقویت و انگیزه ایجاد کنیم تا شهروندان به فرایند تولید فرهنگ ورود پیدا کنند. در سال گذشته میلادی، درآمد آلمان از اقتصاد فرهنگ ۶۶ میلیارد یورو بود و در این حوزه توانست برای ۹۸۰ هزار نفر اشتغال‌زایی کند، این در حالی که کل درآمد صنعت خودرو آلمان ۵۵ میلیارد یورو بوده است. درآمد اصفهان از صنایع دستی ۰.۰۲ درصد از کل درآمد است. استفاده از ظرفیت‌های بومی و فرهنگی می‌تواند باعث ارتقا جایگاه این شهر در جهان شده و این زمینه را فراهم کند تا ارزش‌های ایران اسلامی به دیگر نقاط جهان صادر شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری با بیان اینکه باید به سمت مردم سالاری فرهنگی حرکت کنیم، اضافه کرد: برای دست یافتن به این مهم باید به تنوع و تکثر احترام بگذاریم، حق دسترسی و تصمیم گیری شهروندان را رعایت کنیم، تصدی گری خود را در فرایند تدریجی کاهش دهیم و مسئولیت اجتماعی را تقویت و به توسعه برنامه‌های عرصه محور بپردازیم.

باید با خودمان و جهان پیرامون به گفت و گو بنشینیم

وی با بیان اینکه در دنیای امروز، برنامه‌ها باید به استقبال مخاطب برود در غیر این صورت توان پاسخگویی به مخاطبان را ندارد و از آن استقبال نمی‌شود، گفت: توجه به حقوق فرهنگی نیاز به حفظ امنیت فرهنگی دارد. باید بتوانیم با خودمان و جهان پیرامونمان به گفت‌وگو بنشینیم و در قالب‌های جدید فعالیت کنیم.

عیدی با بیان اینکه برای تحقق شهر فرهنگی برنامه‌ای با عنوان همین عنوان ارائه کردیم، افزود: سال گذشته تلاش کردیم تا بر اساس سلایق مخاطب‌ها برنامه ریزی کنیم. سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از سال ۱۳۸۳ وارد فاز برنامه ریزی شده و هر دوره‌ای به تناسب مخاطب و تقاضا و سلایق آنها، این برنامه‌های راهبردی اصلاح شده است. اصفهان نخستین شهری است که این فعالیت را آغاز کرده است. این برنامه گامی فراتر از فعالیت‌های گذشته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته یک‌هزار و ۴۲۲ عنوان برنامه فرهنگی در شهر برگزار شده است، اضافه کرد: ۶۷ عنوان از این برنامه ها در نوروز ۹۷ همراه با یک‌هزار و ۵۰۰ اجرا بوده است. در مناطق پانزده گانه شهرداری  ۱۵ هزار برنامه اجرا شده است. برنامه‌های مناسبتی شامل عید نوروز، هفته اصفهان، ماه مبارک رمضان، دهه ولایت و کرامت، اوغات فراقت، بازگشایی مدارس، روز ایثار اصفهان، شب یلدا دهه فجر و. .. اجرا شد. امسال نیز برنامه‌هایی همچون روز جمال زاده، جایزه امیر قلی امینی، هفته آب و... از برنامه‌های این سازمان است.

عیدی با بیان اینکه برای بسیاری از برنامه‌های امسال با ارگان‌های دیگر تفاهم‌نامه امضا کرده‌ و افزایش چشم گیر برنامه‌های مشارکتی را شاهد هستیم، تصریح کرد: این ارگان‌ها شامل نمایندگی وزارت خارجه، موسسه آموزش عالی سپهر اصفهان، اداره کل بهزیستی، دفتر جمعیت سازمان ملل، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد، اداره کل بنیاد شهید، سازمان پارک‌های شهرداری اصفهان، پست، دانشگاه علوم پزشکی، آموزش و پرورش برای کلاس شهر و... است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با اشاره به گذشت زمان ۲۰ تا ۲۵ سال از عمر بناهای مصرفی در این سازمان، گفت: بیشتر ساختمان‌ها دارای عمر ۲۰ تا ۲۵ ساله و خسته است.

وی تصریح کرد: یکی از برکات بودن در شرایط سخت و تنگناهای مالی این است که به دیگران فکر و صرفه جویی کنیم. یکی از کارهای خوبی که انجام شد ۶۰ هزار متر صرفه جویی در تبلیغات چاپ شهری است که در نتیجه آن حدود یک میلیارد تومان صرفه جویی شد. پیش از این آب استخرها به فاضلاب می‌رفت اما اکنون با اجرای پروژه‌های مورد نیاز آب سه استخر تصفیه و دوباره مورد استفاده قرار می‌گیردکه با این اقدام هر ساله از هدر رفت سه میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر آب جلوگیری می‌شود.

شش شاخصه شهر فرهنگی

عیدی گفت: واگذاری ۲۰ درصد از ظرفیت آموزشی به بخش خصوصی، برگزاری جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان، توسعه تخصصی دفاتر سازمان، کسب گزارش مقبول مالی برای نهمین سال پیاپی، تولید و توسعه سازمان شهروندی و رشد برگزاری برنامه‌ها توسط معاونت‌های مناطق و... از دیگر فعالیت‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته قول دادیم سند شهروندی را تهیه کنیم، افزود: اگر بخواهیم شهر فرهنگی داشته باشیم باید در شش شاخص گام برداریم که این شاخص‌ها شامل شهروند سالم، خلاق، شهروندان مشارکت جو، کنشگر و اخلاق مدار است. با شکستن این گام‌ها در نهایت به ۲۴۱ مسئله شهری در اصفهان رسیدیم که به صورت مجزا روی تک تک آنها کار می‌کنیم.

معاون شهردار اصفهان گفت: از ابتدای سال تا کنون ۴۹۱ عنوان برنامه توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اجرا شده است همچنین ۹۸۵ پکیج مناسبتی بوده است. در فروردین ماه امسال ۲۴ بخش شامل یک‌هزار برنامه اجرا شد. اردیبهشت ماه ۴۸ برنامه، خرداد ماه ۷۶ برنامه، مرداد ماه ۱۶۰ برنامه و در شهریورماه ۹۰ برنامه اجرا شده است.

عیدی افزود: در نوروز ۶۶برنامه، در هفته اصفهان ۲۷۰ عنوان برنامه، ۴۹ برنامه با عنوان همدلی با ایران، ۱۰۹ عنوان برنامه برای ماه رمضان، دهه کرامت ۶۳ برنامه با همکاری نهادهای مختلف، ۶۴۸ برنامه اوقات فراغت، ۵ عنوان در دهه ولایت با بنیاد غدیر و... برگزار کردیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با ابراز امیدواری از اینکه بتوانیم امسال فعال‌تر از گذشته در فعالیت‌های فرهنگی حضور داشته باشیم، اظهار کرد: فرایند دیپلماسی فرهنگی محدود به اصفهان نشد. فرهنگ به مرزهای قراردادی منحصر نمی شود، بنابراین چاره‌ای غیر از پا نهادن به خارج از مرزهای اصفهان نداریم. از این رو آمادگی همکاری با کلانشهرها را اعلام کردیم و کمیته کارآفرینی کلانشهرها نیز در اصفهان فعال شد.

تجهیز تعدادی از مدارس محروم به کتابخانه‌ در روز اصفهان

وی در پاسخ به سوالی در مورد سیاست گذاری‌های این سازمان گفت: سیاست گذاری اصلی این سازمان با شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان است. در مجموع سیاست‌گذاری در حیطه فرهنگی دو حالت دارد؛ نخست داشتن نگاهی از زاویه کنش‌گر و حالت دوم نگاه از زاویه کارشناس است که از دو طریق می‌توان آن را تأمین کرد. یکی شورای شهر و مرکز پژوهش‌های شهرداری و دیگری ارزیابی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه امسال برای خرید کتاب ۲۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شده است، اعلام کرد: تا حد ممکن برای تجهیز کتابخانه‌ها می‌کوشیم و تلاش داریم که اعتباری برای تجهیز تعدادی از مدارس محروم به کتابخانه در روز اصفهان اخذ کنیم. کتابخانه بیمارستان امام حسین(ع) نیز توسط سازمان فرهنگی تجهیز شده است.

عیدی در خصوص آسیب دیدن ساختمان خانه جوان، گفت: هر کدام از مراکز این سازمان، ساختمان‌های خسته‌ای دارد. باور نمی‌کردیم در بدنه خانه جوان شکاف ایجاد شود. اکنون نیز به دنبال تأمین بودجه برای بازسازی این ساختمان هستیم تا جلوی خسارت بیشتر را بگیریم.

خانه امیر قلی امینی و همایی سند هویتی اصفهان‌ است

وی با بیان اینکه دختر استاد همایی برای مشارکت خانوده‌اش در اداره خانه استاد همایی علاقه نشان داد، افزود: این خانه از املاک شهرداری نیست و تصمیم گیرنده برای اداره آن آقای حدادعادل است. در این راستا جلسه‌ای میان شهردار اصفهان، ایشان و آخرین دختر استاد همایی برگزار و در نتیجه آن قراردادی نوشته و به تهران ارسال شد.

معاون شهردار اصفهان اضافه کرد: خانه امیر قلی امینی و همایی سند هویتی اصفهان‌ است و باید بهره بردار را راضی کنیم تا بتوانیم این خانه‌ها را ترمیم و از آنها مراقبت کنیم. پرونده خانه امیرقلی امینی در حال بررسی در حوزه حقوقی است. در نظر داریم که این خانه مرمت شده و فرزند استاد امینی، مجموعه‌ای از آثار پدرش و استاد همایی را در این خانه به نمایش بگذارد تا به موزه استاد امینی تبدیل شود.

وی در خصوص تعطیل شدن تالار هنر، با بیان اینکه این تالار در  آخرین سال کار شهردار محمدعلی جوادی یعنی سال ۸۱ ساخته شد، گفت: ۱۸ سال از ساخت این مجموعه می‌گذرد. این سالن برای سینما بود و تا مدتی برای اجرای تئاتر جواب می‌داد، اما اکنون نیاز به بازسازی دارد.

عیدی در خصوص هزینه مرمت تالار هنر تصریح کرد: برای مرمت تالار هنر رقمی پنج میلیارد تومان برآورد شد، اما پس از آن کارشناسان گفتند با ۱.۵ میلیارد تومان همان ایده‌ها را بازسازی و مابقی پول را برای ساخت مکانی دیگر هزینه می‌کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه طراحی سالن تئاتر شهر انجام شده است، افزود:  در پردیس هنر نیز زیر استیج (سن) فضایی برای تئاتر تعبیه کرده‌ایم تا هنرمندان بتوانند از این فضا استفاده کنند. فعلاً مجبوریم برای بازسازی تالار هنر آن را ببندیم تا در آینده فضایی استاندارد در اختیار هنرمندان قرار دهیم.

مردم در حوزه نشاط اجتماعی باید مولد فرهنگ باشند

عیدی در خصوص ایجاد نشاط اجتماعی گفت: باید با ارگان‌های فعال در این زمینه بر سر اهداف و فعالیت‌هایمان به توافق برسیم. در مورد نشاط اجتماعی باید سطح فعالیت را بالا ببریم تا مردم مولد فرهنگ باشند.

وی افزود: در برنامه‌های تابستان کمتر برنامه‌هایی داشتیم که مخاطب‌ها فقط مستمع بوده باشند. برای ایجاد نشاط اجتماعی نیاز است که ارگان‌ها و نهادهای فعال در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند. هر چه بیشتر به همدلی و انسجام برسیم می‌توانیم به نشاط اجتماعی دست یابیم. تلاش کردیم تا همه برنامه‌هایمان بر مبنای کنش‌گری مردم باشد.

عیدی با بیان اینکه اقتصاد فرهنگی نیاز به زیرساخت‌های گسترده دارد، تصریح کرد: برای کمک به کودکان کار و نیازمند، آثار هنرمندان در موزه هنرهای معاصر به فروش رسید. باید بتوانیم بین مولد اثر، اثر و مخاطب یک زنجیره ارزش ایجاد کنیم به این معنا که بازار اولیه با بازار ثانویه ارتباط مستقیم داشته باشد. در این صورت هم اصالت هنر را حفظ می‌کنیم و هم به خلاقیت هنرمند کمک می‌کنیم.

فروش ۷۰ میلیون تومان بلیط در جشنواره فیلم کودک

وی افزود: در جشنواره فیلم کودک امسال ۷۰ میلیون تومان بلیط فروخته شد. این خبر خیلی خوبی است زیرا نشان می دهد که سینما در سبد خرید خانواده قرار گرفت. برای هنرمندان نیز خوب است زیرا بینندگان این اثر واقعی هستند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: سال گذشته در شورای هیئت‌های مذهبی خوراسگان اعلام کردم، ما به سرمایه اجتماعی هیئت‌ها و هر نهاد مدنی برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی نیاز داریم.

عیدی گفت: در جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان سه میلیارد تومان آورده ما و سه میلیارد تومان آورده بنیاد فارابی بود. هر جشنواره‌ای باید بسترساز ظرفیتی در حوزه اقتصاد فرهنگ باشد و نه تنها خودش را تأمین کند بلکه یک ارزش افزوده ایجاد کند. اگر می‌توانستیم مانند جشنواره‌های بینی المللی در دنیا عمل کنیم باید اصفهان پایتخت فیلم‌های کودک و نوجوان در خاورمیانه می‌شد.

وی افزود: اگر جشنواره در سمت و سوی خودش پیش برود ارزش می‌آفریند. نیاز است رویکردی دیگر در مورد جشنواره پیش بگیریم و خود را در جهان مطرح کنیم. اگر در این ۳۲ سال که از عمر جشنواره می‌گذرد در مسیر درستی پیش رفته بودیم، این جشنواره می‌توانست برای اصفهان ایجاد ثروت کند.

کد خبر 391656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.