متهم به مجلس برمی‌گردد!

پیغام ریاض به تهران​​​​​​، راهبرد اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده و سرقت چند صد هزار یورویی از خانه یکی از نمایندگان مجلس از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -سه شنبه نهم مهرماه- است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا،  مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز با تیتر «پیغام ریاض به تهران» به انعکاس اظهارات عبدالمهدی در گفت وگو با شبکه خبری «الجزیره» قطر پرداخته و نوشته است: عادل عبدالمهدی که هفته گذشته بعد از سخنرانی رئیس جمهوری ایران و اعلام طرح صلح هرمز سفری یک روزه به عربستان سعودی داشت و با پادشاه و ولیعهد این کشور دیدار کرد، دیروز در گفت‌وگویی از آمادگی تهران و ریاض برای مذاکره خبر داد. به گزارش فارس، عبدالمهدی در مصاحبه با شبکه خبری «الجزیره» قطر هدف از سفر خود به عربستان را برقراری آرامش در منطقه دانست و اعلام کرد که «این مسئله بدین معناست که آمادگی برای اعطای امتیاز وجود دارد.» وی با بیان اینکه عربستان «به دنبال صلح است»، خاطرنشان کرد که حل بحران یمن می‌تواند کلیدی برای حل بحران خلیج فارس باشد. نخست وزیر عراق با بیان اینکه کشورهای مرتبط با بحران خلیج فارس از مذاکرات سخن می‌گویند، افزود: «عربستان و ایران، آماده مذاکره هستند.» او همچنین از آمادگی بغداد برای برگزاری این مذاکره هم خبر داد.  نخست وزیر عراق با بیان اینکه هیچ کشوری بجز اسرائیل در منطقه به دنبال جنگ نیست، موافقت دولتش برای حضور در طرح ابتکاری ایران را مشروط به حضور همه کشورهای حاشیه خلیج فارس در این طرح کرد.

عبدالمهدی در گفت‌وگوی جداگانه با روزنامه شرق الاوسط هم با اشاره به گفت‌وگوهای خود با پادشاه و ولیعهد عربستان که آن را صریح و بی پروا خوانده، گفت که مذاکراتش مسائل زیادی درباره وضعیت منطقه بویژه تنش آمریکا و عربستان با ایران و وضعیت یمن را شامل شده است. او گفت که عربستان دیدگاه خود را درباره منطقه اعلام کرده و تقریباً نشانه‌هایی پیرامون آتش‌بس در منطقه مشاهده می‌شود. بعد از سفر عبدالمهدی به ریاض، برخی رسانه‌ها ادعا کردند که او عازم تهران خواهد شد. خبری که البته از سوی مقامات عراقی تأیید نشد، اما سخنگوی وزارت خارجه کشورمان دیروز از تلاش‌های بغداد برای کاهش تنش در منطقه استقبال کرد و گفت :«اگر ایشان بخواهد به تهران بیاید، قدمش روی چشم ولی در مورد انجام این سفر چیزی هنوز قطعی نشده است.»

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود به بررسی راهبرد اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده پرداخته و در مطلبی با تیتر «گزارش می‌دهد مشارکت به شرط گفت‌وگو با مردم» نوشته است: با وجود همه شرایط و کمبودها و مقتضیات مشارکت فعال خواهیم داشت؛ این را اصلاح‌طلبان می‌گویند. می‌گویند انتخابات را نباید تحریم کرد، چون تنها راه اعمال نظر مردم است چرا که باید برای امیدبخشی به جامعه در انتخابات شرکت کرد. اما باید توجه داشت که لزوم شرکت در انتخابات، غیر از لیست دادن در انتخابات است. طبیعی است آنچه باید برای اصلاح‌طلبان مهم باشد، انتخابات رقابتی و واقعی است و نه فرم و صورت انتخابات، اما هرگونه موضعی در قبال انتخابات باید به زمان و شرایطی موکول شود که امکان ارزیابی صحیح و اطمینان‌بخش درباره چندوچون انتخابات فراهم باشد.

همچنین رئیس دولت اصلاحات در سخنان اخیر خود با بیان اینکه به چه قیمتی باید لیست داد، گفته است: «باید شرایطی فراهم شود که بتوان خود را به ارائه لیست قانع کرد. باید به مردم گفته شود چه کارهایی «می‌خواهیم» انجام دهیم و چه کارهایی «می‌توانیم» انجام دهیم». درواقع از سخنان لیدر جریان اصلاحات و همچنین فعالان و نخبگان فکری این جریان سیاسی می‌توان دریافت که راهبرد اصلاح‌طلبان مشارکت فعال در انتخابات است اما استراتژی به شرایطی بستگی دارد که این جریان با آن مواجه است. 

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز با تیتر «خنده روحانی نشانه تسلیم‌ نشدن است» به انعکاس اظهارات علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری پرداخته و نوشته است: علی ربیعی در نطق آغازین نشست خبری باز هم تاکید کرد که «رییس‌جمهوری به صراحت به طرف‌های اروپایی حاضر در برجام پیام داد که همین حالا برای مذاکره در قالب ۱+۵ آمادگی داریم به شرط آنکه آمریکایی‌ها عزم و اراده جدی داشته باشند و پیش‌شرط مذاکره را که همان اعمال تحریم‌هاست، بردارند و مجددا به میز مذاکره بازگردند» اما با وجود اینکه «آمریکا اشتیاق زیادی به گفت‌وگو نشان داد» راه برای مذاکره در چارچوبی که جمهوری اسلامی ایران می‌خواست، باز نشد. علی ربیعی در ادامه نشست به سئوالی در مورد امیدواری به عملکرد اروپاییان پاسخ داد. سخنگوی دولت ضمن یادآوری دیدارهای روحانی با رهبران اروپایی گفت: «مسوولیت‌گریزی آمریکا هیچ ارتباطی با ضرورت تعهدات طرف‌های اروپایی ندارد و توجیه‌ کننده ناتوانی آنها در انجام تعهدات قانونی آنها نیست.... رفتار آمریکا به اعتقاد ما محصول استقامت مردم و دیپلماسی فعال بود که در ماه‌های گذشته مورد پیگیری قرار گرفت. ما به تلاش‌هایمان در چارچوب مقاومت فعال و دیپلماسی پویا ادامه می‌دهیم.»

ربیعی تاکید کرد: حمله دلواپسان این‌بار به بهانه انتشار عکس‌هایی از خنده روحانی در دیدار با برخی سران کشورهای اروپایی دیگر، موضوعی بود که ربیعی به آن واکنش نشان داد و حتی از منتقدانی که از هیچ، همه‌ چیز می‌سازند، خواست دست‌کم در نقد این موضوع شبیه تندروهای آمریکایی عمل کنند که این خنده‌ را به «علامت نشاط و برتری و تسلیم نشدن ملت ایران در مقابل فشارها» و اینکه «فشارها هیچ تاثیری در روحیه رییس‌جمهوری ایران نداشته است» تحلیل کردند. او البته تاکید کرد که این موضوع آنقدر جزیی است که بهتر است، بیشتر به آن نپرداخت.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دست‌های آلوده در خانه ملت» به بررسی فعالیت اقتصادی نماینده‌های مجلس پرداخت و در ادامه نوشت: سه روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مبلغ ۲۵۰ هزار یورو از منزل یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سرقت رفته است. یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد که مبلغ ربوده شده از خانه این نماینده ۲۰۰ هزار دلار نبوده، بلکه ۲۵۰هزار یورو بوده و این شخص یکی از نمایندگان حوزه انتحابیه استان آذربایجان غربی است؛ سید تقی کبیری، نماینده اصولگرا و بی‌سروصدای شهر خوی که در این چهار سال، زیاد اهل نطق و پیگیری نبوده، به یک‌باره اسمش برسر زبان‌ها افتاد و دوباره افکار عمومی را نسبت به فعالیت اقتصادی نمایندگان حساس کرد، ضمن آنکه باعث تقویت دوباره ظن فساد شده است. با این حال واکنش‌های فعالان فضای مجازی و مردم نسبت به این اتفاق بسیار زیاد بود. عمده سئوال‌ها این بود که یک نماینده مجلس که تا پیش از این معارف تدریس می‌کرده، چندین میلیارد تومان پول راکه ده‌ها برابر بیشتر از حقوق نمایندگی مجلس است، از کجا آورده؟

نکته دیگر اینکه چرا باید این همه پول در خانه یک نماینده باشد؟ یا سئوال مهمتر این که در شرایطی که فروش ارز بیش از ۱۰۰۰ یورو با محدودیت مواجه است، چطور یک شخص حقیقی می‌تواند ۲۵۰ هزار یورو در منزلش نگهداری کند؟ اگر به دادگاه‌های اخیری که در راستای مفاسد اقتصادی برگزار شد، نگاهی بیندازیم، می‌بینیم برای برخی از این متهمان جرم «احتکار ارز» در نظر گرفته شد و البته مجازات‌هایی هم برای هر کدام از آن‌ها تعیین شد. در این میان شهریورماه گذشته احمد توکلی رئیس هیات‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای از رئیس مجلس خواست با اصلاح فوری آیین‌نامه داخلی مجلس، متهمان به فساد و خیانت را تا محکومیت یا برائت، از ورود به خانه ملت منع کند. احمد توکلی گفته بود: «یکی از سنن پسندیده در کشورهای غربی این است که وقتی مسئولی متهم به فساد مالی می‌شود بلافاصله استعفا می‌دهد یا وادار به استعفا می‌شود سپس رسیدگی آغاز می‌گردد. کنار گذاشتن فوری متهم از سمتش، لااقل سه نتیجه ارزشمند دارد: اول اینکه فردی که صلاحیتش زیر سوال می‌رود امانتی در دستش باقی نمی‌ماند. 

دوم اگر فردی که متهم به خیانت مالی است در موضع قدرت باشد برای از بین بردن اسناد مربوط یا جعل اسناد تازه یا لابی بین صاحبان قدرت تواناتر است و ممکن است سیر رسیدگی قضایی را مخدوش سازد. سوم متهم به‌محض ورود اتهام به او، باید به همان نسبت، مجازات آبرویی ببیند تا همگنانش نیز از موضع تهمت بپرهیزند.» توکلی در ادامه نوشت: «متاسفانه اینجا متهم صاحب قدرت طلبکار می‌شود و به مجلس بر می‌گردد و برای سرنوشت مردم که گاهی با یک رای این ور و آن ور می‌شود، رای می‌دهد! اگرچه آیین‌نامه در این باره ساکت است، ولی جنابعالی قدرت فضاسازی برای جلوگیری از این وقاحت را داشته‌اید و ای کاش از آن استفاده می‌کردید. حالا با این سیر مسئله‌دار بهتر نیست به جای ملامت منتقدان و حتی مغرضان، زمینه‌های انتقاد و غرض‌ورزی را کاهش دهید؟»

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی تغییرات کاهشی قیمت مسکن پرداخته و در مطلبی با تیتر «لیست انتظار فرود قیمت مسکن» نوشته است: تغییرات کاهشی قیمت مسکن در تهران الگوی تازه به خود گرفته که بیانگر پیامد «جهش متفاوت» قیمت‌ها طی دو سال اخیر است. شهریور امسال برای دومین ماه پیاپی، تورم ماهانه مسکن در تهران منفی شد. در این میان -مطابق اطلاعات دفتر اقتصاد مسکن- متوسط قیمت آپارتمان‌های منطقه یک (گران‌ترین منطقه پایتخت) با بیشترین کاهش نسبت به سایر مناطق مواجه شد. کاهش قیمت واحدهای مسکونی در منطقه پنج نیز قابل توجه است. ماه گذشته در پنج منطقه اول تهران، تورم منفی برای املاک مسکونی رقم خورد؛ در حالی که در عمده مناطق جنوبی، قیمت آپارتمان‌ها به‌طور میانگین ۵ درصد افزایش یافت. وضعیت موجود نشان می‌دهد مناطقی از بازار مسکن که طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ و همچنین بهار امسال، با بیشترین رشد قیمت مواجه بودند، هم‌اکنون -دوران پساجهش- در لیست انتظار برای کاهش قیمت قرار دارند. مناطق واقع در شمال و شمال غرب شهر تهران در این لیست هستند. اختلاف منطقه‌ای سرعت رشد قیمت در دو سال گذشته در تهران باعث شد رابطه متعارف بین ارزش فروش واحدهای مسکونی در شمال و جنوب شهر به‌هم بخورد. احیای این رابطه در دو سناریو قابل تحقق است. متوسط قیمت مسکن در تهران در فاصله ابتدای ۹۶ تا پایان تیر ۹۸ معادل ۲۱۵ درصد افزایش یافته است.

کد خبر 391611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.