اسکن مغزی چه تاثیری بر درمان افسردگی دارد؟

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که از طریق بررسی اسکن مغزی مبتلایان به افسردگی می‌توان مشخص کرد که بدن این افراد تا چه حد نسبت به داروهای ضد افسردگی پاسخ می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیشتر افراد لحظات تلخ و غم انگیز زیادی را در طول زندگی خود تجربه کرده‌اند که ممکن است برای مدت چندین روز نیز طول کشیده باشد. اما افسردگی یک اختلال روانی است که علائم جدی‌تر و شدیدتری دارد که به راحتی از بین نمی‌رود؛ نشانه‌های این اختلال شامل احساس ناراحتی و ناامیدی مداوم و از دست‌دادن علاقه خود نسبت به انجام فعالیت‌هایی است که قبلا از انجام‌دادن آن‌ها لذت می‌بردیم.

 علائم جدی‌تر افسردگی شامل اضطراب، خستگی، بی‌حوصلگی، بی‌قراری و ایجاد مشکل در تصمیم‌گیری و تمرکز است. نتایج مطالعات اخیر نشان داده‌ است که تقریبا دو سوم مبتلایان به افسردگی با مصرف داروهای ضد افسردگی بهبود پیدا نمی‌کنند. در واقع دو فرد مبتلا به افسردگی دارای علائم یکسان نیستند؛ بنابراین یک روش درمانی ممکن است برای یک نفر موثر واقع شود و برای فرد دیگر بی‌اثر باشد.

گروهی از محققان دانشگاه تگزاس در آمریکا برای اثبات فرضیه‌ها، داده‌های سلامت ۲۹۶ فرد مبتلا به افسردگی را بررسی کردند. محققان افراد شرکت‌کننده را به دو گروه تقسیم کردند؛ گروه اول داروی ضد افسردگی و گروه دوم  شبه دارو مصرف می‌کردند. گروه کنترل این مطالعه شامل افرادی می‌شد که به افسردگی مبتلا نبودند. محققان اسکن مغزی ام‌آرآی و نتایج آزمایش‌ دی‌ان‌ای افراد را بررسی کردند و شرکت‌کنندگان نیز پرسشنامه‌هایی در مورد علائم بیماری خود تکمیل کردند.

پژوهشگران با استفاده از اسکن‌ ام‌آرآی، ساختار مغز و فعالیت ذهنی دو گروه را با هم مقایسه کردند. این مطالعه ترکیبی از دو پژوهش جداگانه بود؛ مطالعه‌ای که در مجله آمریکایی Psychiatry منتشر شد، ارتباط عملکردی بین قسمت‌های مختلف مغز را نشان می‌داد. نتایج این مطالعه حاکی بود ارتباطات عملکردی قسمت‌های مختلف مغز، نقش مهمی در تاثیر داروی ضد افسردگی  دارد. به گفته محققان اسکن مغز در حال استراحت بهتر از زمانی که مغز فعال است، تاثیرگذاری مصرف داروهای ضد افسردگی را نشان می‌دهد.

محققان در مطالعه‌ دیگری که در مجله Nature Human Behavior منتشر شد بر نتایج فعالیت مغز افراد طی فرآیند پردازش اطلاعات تمرکز داشتند. زمانی که افراد درگیر یک موضوع عاطفی و احساسی بودند از آن‌ها اسکن ام‌آرآی گرفته شد. سپس شرکت‌کنندگان به تصاویر افرادی نگاه کردند که دارای احساسات متفاوت بود. نتایج بررسی‌های این مطالعه نشان داد قسمت‌های خاصی از مغز می‌تواند مشخص کند که آیا مصرف داروی ضد افسردگی موثر واقع می‌شود؟

به گفته محققان، به منظور انتخاب بهترین دارو برای درمان افسردگی، بهتر است از ترکیب آزمایش خون و تحلیل اسکن‌های مغزی افراد استفاده شود.  

کد خبر 391606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.