درگیری برسر کشمیر

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

عبدالمهدی: به عربستان اطمینان دادم که از عراق حمله‌ای به این کشور صورت نمی‌گیرد

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت که روابط این کشور با عربستان قوی است و وی طی سفر اخیرش به ریاض کاملا متوجه این مساله شده که ملک سلمان، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور مأموریت او درباره آرام کردن اوضاع منطقه را درک می‌کنند. وی گفت:‌ موضع عربستان در قبال مأموریت ما موضع مناسبی بود و من با ملک سلمان و محمد بن سلمان مذاکرات صریح، عمیق و جسورانه‌ای داشتم. عراق و عربستان بر اهمیت آرامش در منطقه و درک اهمیت نقشی که عراق در این زمینه دارد، اتفاق نظر دارند. عبدالمهدی افزود: مذاکرات من با ملک سلمان و ولیعهد شامل پرونده‌های زیادی درباره اوضاع منطقه بود چه تنش میان ایران و آمریکا یا ایران و عربستان و چه اوضاع یمن. عربستان دیدگاه خود را درباره حوادث منطقه ارائه کرد. عراق در دوره گذشته نیز نقشی برای آرام کردن اوضاع در پی تنش میان انگلیس و ایران به خاطر توقیف کشتی‌ها ایفا کرد و این مساله نقش عراق و اعتبار آن را تقویت کرد. عبدالمهدی درباره هدف قرار گرفتن تأسیسات آرامکو و تأثیر آن بر اوضاع منطقه گفت: عربستان، عراق را به حمله به تأسیسات نفتی آرامکو متهم نکرد بلکه از ما تشکر کرد. من موضع‌مان را برایشان شرح دادم و به صورت کامل تضمین دادم که هرگز از عراق حمله‌ای به خاک عربستان صورت نخواهد گرفت. حل بحران یمن کلید حل بحران منطقه است و ما امیدواریم که به مرحله آتش‌بس برسیم. ما روابط خوبی با تمامی طرف‌ها از جمله یمن داریم. ما روابط خوبی با دولت عبدربه منصورهادی، (رئیس‌جمهور مستعفی یمن) داریم همانطور که روابطی نیز با انصارالله داریم. ما نمی‌خواهیم جانب این طرف یا آن طرف را بگیریم زیرا در آن صورت بی‌طرفی خود را از دست می‌دهیم. همانطور که به بیانیه‌ها و اظهارتی که در جهت محکومیت است، اعتقادی نداریم چراکه مأموریت ما انتقال پیام‌های مثبت برای برقراری آرامش است. وی درباره منتقل شدن عبدالوهاب الساعدی، فرمانده نیروهای مبارزه با تروریسم به وزارت دفاع گفت: امکان انصراف از این تصمیم وجود ندارد چون انصراف از حکم‌های فرمانده کل نیروهای مسلح به منزله این است که آن‌ها غیراصولی هستند. 

عمران خان بر سر کشمیر اعلام جهاد کرد

عمران خان، نخست وزیر پاکستان پس از ورود به کشورش به دنبال حضور در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد، هشت میلیون کشمیری در منطقه تحت تسلط هند در جامو و کشمیر وجود دارند که از سوی نیروهای هندی گروگان گرفته شده‌اند. او هم‌وطنان خود را تشویق کرد که ناامید نشوند زیرا چشم امید مردم کشمیر به آنان است و او متعهد شده که سفیر آنان باشد. عمران خان گفت: چه جهان از مردم کشمیر حمایت کند چه نکند، پاکستان حامی آنان خواهد بود. این جنگی مقدس (جهاد) است. ما با آنان هستیم زیرا می‌خواهیم خداوند را خشنود کنیم. من در تمامی مجامع نقاب از چهره دولت نارندرا مودی (نخست وزیر هند) برخواهم داشت. عمران خان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار کرد که هند باید "حکومت نظامی غیرانسانی" در کشمیر را لغو و همه "زندانیان سیاسی" را آزاد کند. او هشدار داد اگر درگیری‌ای میان هند و پاکستان که هر دو توانایی هسته‌ای دارند، صورت بگیرد، پیامدهایی به دنبال خواهد داشت که فراتر از مرزهای این دو کشور را درگیر خود خواهد کرد.

بن‌سلمان: با پامپئو درباره حمله به آرامکو موافقم

شاهزاده محمد بن سلمان در گفت‌وگو با "برنامه ۶۰ دقیقه" که از شبکه سی بی اس پخش می‌شود، گفت، با مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا که ادعا کرده بود حمله به تاسیسات آرامکو اقدامی از سوی ایران است، موافق است. این مصاحبه با نورا دونل مجری سی بی اس در جده انجام گرفته است. وی در اظهاراتی خصمانه علیه کشورمان گفت: اگر جهان اقدامی قوی و قاطع برای بازدارندگی ایران انجام ندهد ما شاهد روند فزاینده تنش‌ها خواهیم بود که منافع جهان را تهدید می‌کنند. محمد بن سلمان همچنین نسبت به افزایش سرسام‌ آور و نجومی قیمت‌های نفت هشدار داد. وی در عین حال گفت، راه حل سیاسی را ترجیح می‌دهد زیرا بسیار بهتر از راه حل نظامی است. ولیعهد سعودی افزود، هرگونه جنگی بین ایران و عربستان منجر به نابودی اقتصاد جهانی می‌شود. شاهزاده سعودی افزود:‌ دونالد ترامپ باید با حسن روحانی مذاکره و چارچوب معامله جدیدی را تدوین کند این همان چیزی است که ترامپ می‌خواهد و همه ما برای آن تلاش می‌کنیم اما ایرانی‌ها کسانی هستند که نمی‌خواهند پای میز مذاکره بنشینند. ولیعهد عربستان اشاره کرد، حمله به آرامکو به منزله زدن به قلب عرضه نفت در جهان و نه فقط در عربستان است. وی اضافه کرد: این حمله اقدامی احمقانه بود زیرا پنج درصد از عرضه نفت جهانی را هدف گرفت. بن سلمان درباره سوالی مبنی بر استراتژی حمله به آرامکو ادعا کرد: حمله به تاسیسات آرامکو بدون هیچ استراتژی انجام گرفت و احمقانه بود تنها هدف استراتژیک این حمله این بود که ثابت کرد آنها با آنچه انجام دادند احمق هستند. بن سلمان درباره این حمله به رغم اینکه عربستان اولین وارد کننده سلاح و تجهیزات نظامی در جهان است، گفت: عربستان تقریبا به اندازه یک قاره است، کشور ما از اروپای غربی بزرگتر است، ما از همه طرف با خطرات و تهدیدات احاطه شده‌ایم از این رو تامین امنیت این مقدار از مساحت به طور کامل دشوار است، سامانه‌های دفاع هوایی، سامانه‌های پاتریوت و موشک هاوک آمریکا هیچ کدام برای انداختن پهپادها طراحی نشده‌اند.

اردوغان خطاب به غرب: غول خفته را بیدار کردید، عواقبش را هم بپذیرید!

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه طی سخنانی در مراسم بهره‌برداری از ناو «کینالی آدا» چهارمین ناو ملی کشورش گفت: «یکی از ۱۰ کشور برتر و قادر به طراحی، ساخت و تولید ناو با امکانات ملی هستیم. در همین راستا، در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ به ترتیب ناوهای هیبلی آدا بویوک آدا و بورگاز آدا را به آب انداختیم». اردوغان بر عزم و اراده کشورش برای رسیدن به بالاترین سطوح تولید صنایع نظامی با توانمندی‌های داخلی تاکید کرد. اردوغان ادامه داد، ترکیه به یکی از ۱۰ کشور جهان تبدیل شده است که کشتی‌های جنگی خود را با امکانات داخلی تولید می‌کند. رئیس جمهوری ترکیه گفت: ناوهای ترکیه که در دوره گذشته مورد استفاده قرار گرفتند، ماموریت خود را در جریان مشارکت در تعداد زیادی از رزمایش‌های ملی و بین‌المللی با موفقیت انجام دادند. این ناوها توجه بسیاری از کشورهای جهان را به خود جلب کرده‌اند و در میان همتایان خود از لحاظ ماموریت‌های موفق در رتبه بالایی قرار گرفته‌اند. وی گفت: ترکیه پروژه‌های بسیاری با هدف تقویت نیروی دریایی خود در دست دارد و وابستگی‌اش در حوزه صنایع دفاعی به خارج به شکل چشمگیری کاهش یافته است. اردوغان در ادامه سخنرانی خود همچنین به ادامه کار پروژه زیردریایی که با دیزل و برق کار می‌کند و نیازهای ترکیه و کشورهای دیگر را برطرف می‌کند، پرداخت و گفت: مرحله‌ای که ترکیه در حوزه صنایع دفاعی پشت سر گذاشته است، باعث شده است که به استقلال و آینده خود مطمئن‌تر باشد. ما در این مرحله وابستگی خود به خارج را از حدود ۸۰ درصد به حدود ۳۰ درصد کاهش دادیم. رئیس جمهوری ترکیه تصریح کرد، تعداد پروژه‌های صنایع دفاعی کشورش به ۷۰۰ پروژه و حجم این بخش به ۶۰ میلیارد دلار رسیده و با پروژه‌هایی که هنوز در مرحله مناقصه قرار دارند به ۷۵ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. وی با بیان اینکه پنج شرکت ترکیه موفق شدند جزء لیست ۱۰۰ شرکت برتر جهان در زمینه دفاعی باشند، ابراز امیدواری کرد که این تعداد افزایش یابد.

عبدالمهدی: بر اساس تحقیقات حمله به مقرهای حشد شعبی کار اسرائیل بود

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با شبکه الجزیره با اشاره به حمله اخیر به مقرهای حشد شعبی، اظهار کرد: تحقیقات درباره حملات اخیر به مقرهای حشد شعبی نشان می‌دهد که این اقدام از سوی اسرائیل صورت گرفته است. وی افزود: باید سایه جنگ را از منطقه دور کرد، همه درباره پذیرش مذاکره برای حل بحران منطقه صحبت می‌کنند و نشانه‌های زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه هیچ کس جز اسرائیل نمی‌خواهد جنگی در منطقه شکل بگیرد. عبدالمهدی ادامه داد: من معتقدم که عربستان به دنبال صلح و حل و فصل بحران یمن است، بحرانی که درصورت حل، کلیدی برای حل و فصل بحران کشورهای حوزه خلیج (فارس) خواهد بود. کشورهای مربوطه در بحران این منطقه درباره مذاکرات صحبت می‌کنند و ایران و عربستان نیز آماده مذاکره هستند. نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: اکنون صحبت کردن درباره چگونگی ایجاد راه حلی برای بحران خلیج (فارس)، ما را به بن بست می‌کشاند، ما با هر ائتلافی برای تأمین امنیت این منطقه مشروط بر اینکه شامل تمامی کشورهای حوزه خلیج (فارس) شود، موافقیم.

کد خبر 391587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.