لایحه بودجه ۱۵ آذر به مجلس می‌ رود

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه لایجه بودجه سال ۹۹ روز ۱۵ آذر به مجلس شورای اسلامی ارا m ه می‌شود، گفت: یارانه پنهان انرژی و درآمدهای جدید مالیاتی و دارایی‌های دولت جایگزین‌های منابع نفتی در بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور خواهد شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، محمدباقر نوبخت در دهمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور برای آغاز کار، در بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، اصلاح ساختار را عملی خواهد کرد تا برای سال‌های آینده نیز کار راحت و روان پیش رود.

وی ادامه داد: ضرورت دارد ما در کمیته بازبینی هزینه‌ها تصویر روشن و دورنمایی شفاف از منابع و مصارف کشور داشته باشیم تا اصلاح ساختار بدون مانع انجام شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: بی‌تردید در تدوین بودجه سال آینده، اصلاح ساختار، معیار و ملاک است و آنچه در این سازمان به عنوان برون‌داد تولید می‌شود، محصول و برآیند عقل جمعی مجموعه سازمان خواهد بود.

نوبخت گفت: برای هزینه‌های جاری که از نفت تامین نمی‌شود، منابع دیگری تعریف کردیم که مشخصا بازبینی در پایه‌های مالیاتی وجود دارد.

وی اضافه کرد: برخی منابعی که قبلا از معافیت مالیاتی برخوردار بودند، آن‌ها مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرد تا در این شرایط سخت جنگ اقتصادی باز هم باید آن‌ها را به همان مقدار، معافیت مالیاتی داشته باشیم یا می‌توان آن‌ها را حذف یا کاهش داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: بخشی از پایه‌های مالیاتی وجود دارد که قبلا آن‌ها را طبق قانون مشمول مالیات نمی‌دانستیم، بنابراین پایه مالیاتی تلقی نمی‌شد، مانند عایدی سرمایه که در بودجه سال آینده تحت چارچوب اصلاح ساختار بودجه به عنوان منابع مالیاتی جدید تعریف می‌شود.

نوبخت اظهار کرد: قرار است سال آینده ضرایب مالیاتی برای بنگاه‌های تولیدی کاهش یابد، در عوض مالیات‌های دیگری جایگزین شود و به درآمد بنگاه‌های تولیدی تمرکز شود، مالیات بر درآمد کل خانوار مبنای عمل ما قرار می‌گیرد.

وی افزود: بخشی از درآمدهایی که جایگزین نفت می‌شود مرتبط با مولدسازی دارایی‌های دولت است که در این زمینه نیز می‌توان آنچه از نفت کاهش می‌یابد و معطوف به طرح‌های عمرانی می‌شود، برای هزینه‌های جاری بتوان از این منابع استفاده کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: دهمین جلسه ستاد بودجه سال ۹۹ به دو موضوع کمیته بازرسی هزینه‌ها و ردیف‌ها و منابع و مصارف پرداخته شد و  در کمیته بازرسی، هزینه‌های همه امور و دفاتر و تک تک فعالیت‌هایی که صورت می‌گیرد، باردیگر تأمل شد که این فعالیت‌ها باید صورت گیرد یا نه، و چنانچه لازم است انجام شود، باید به همین شکل که الان وجود دارد، باشد و همین دستگاهی که این فعالیت را انجام می‌دهد باید به کار خود ادامه دهد.

نوبخت ادامه داد: بخش قابل توجهی از ردیف‌های بودجه با توجه به مباحث کمیته بازرسی، حذف می‌شود علاوه بر اینکه یک بازنگری در ردیف‌ها و هزینه‌های موجود شد که برای سال آینده کاهش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: براساس آنچه که منابع ما در سال آینده در چارچوب همین اصلاح ساختار بودجه باید اضافه و جایگزین نفت شود، آن‌ها را بازبینی کردیم، زیرا اکنون نفت در بودجه هیچ جایگاهی در ردیف‌های هزینه‌ای ندارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: امروز در پایان جلسه جدول و گزارشی از منابع و مصارف مطرح شد و قرار است در جلسات آینده به بررسی آن ادامه دهیم.

نوبخت افزود: امسال از نظر برنامه زمانبندی کار سازمان برنامه و بودجه جلو است و می‌توان برای ۱۵ آبان ماه بودجه شرکت‌ها و برای ۱۵ آذر بودجه عمومی را با اصلاحات و تغییرات اساسی به مجلس ارائه داد.

کد خبر 391585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.