پول ملی خاصیت ظاهری خود را از دست داده است

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اصلاح ظاهر پول از ضروریات کشور است، گفت: در این باره بررسی‌های متعددی داشتیم و واقعیت آن است که پول ملی به دلیل تورم در سال‌های طولانی عملا خاصیت خود را از نظر ظاهری از دست داده است.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی عبدالناصر همتی با بیان اینکه هر ساله حدود یک میلیارد اسکناس امحا می‌شود،  اظهار کرد: در حال حاضر نزدیک به ۹ میلیارد اسکناس در جریان است که اگر چهار صفر از پول ملی حذف شود تعداد اسکناس‌ها به ۲.۲ میلیارد می‌رسد این یعنی با حذف چهار صفر شاهد کاهش حجم اسکناس، هزینه‌ها و وارد شدن مسکوکات به چرخه کار هستیم.

وی در جلسه علنی نوبت عصر دیروز مجلس در جریان بررسی یک فوریت لایحه حذف چهار صفر از پول ملی تصریح کرد: اصلاح ظاهر پول از ضروریات کشور است و در این باره بررسی‌های متعددی داشتیم. واقعیت آن است که پول ملی به دلیل تورم در سال‌های طولانی عملا خاصیت خود را از نظر ظاهری از دست داده است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هدف در این لایحه راحت‌تر شدن کار برای مردم به منظور استفاده صحیح آن است، تصریح کرد: در حال حاضر رابطه پول ملی با ارزهای خارجی نیز خوب نیست به طور مثال یک ریال، ۰.۰۰۰۰۰۸ دلاری است. با توجه به بی‌ارزش شدن واحدهای پولی عملا سکه و مسکوکات از جریان مبادله مردم خارج شده به طوری که ضرب یک سکه بیشتر از آن هزینه می‌برد. نمونه آن سکه ۵۰۰ تومانی است که ضرب آن ۸۰۰ تومان هزینه دارد.

همتی خاطرنشان کرد: برای ایجاد تعادل در مجموعه پولی کشور به زمان چهار ساله نیاز داریم لذا اگر مجلس شورای اسلامی به فوریت این لایحه رای دهد یعنی چهار سال کار طول می‌کشد تا با انجام مقدمات لازم به تدریج پول‌های جدیدی را جایگزین پول‌های قدیمی کنیم. با اصلاح قانون پولی و بانکی هزینه‌ها در میان‌مدت کاهش پیدا می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: برخی معتقدند که باید حذف چهار صفر را به دلیل شرایط خاص اقتصادی به زمان دیگری موکول کنیم اما معتقد هستیم موکول کردن آن به آینده مشکلی را حل نمی‌کند؛ به دلیل اینکه صفرهای پول ملی ارزش خود را از دست داده و باید به اعتبار ظاهری پول نیز توجه کرد.

کد خبر 391556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.