کاهش آمار شکایت در حوزه روابط کارگر و کارفرما

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: آمار شکایت در حوزه روابط کارگر و کارفرما در شش ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند نزولی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش یزدان در نشست "سه جانبه گرایی کارفرما، کارگر و دولت" که پیش از ظهر امروز دوشنبه _هشتم مهرماه_ برگزار شد با بیان اینکه آمار شکایت در حوزه روابط کارگر و کارفرما در شش ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند نزولی داشته است، اظهار کرد: به رغم مشکلاتی که جریان استکبار جهانی با تحریم ها برای کشور به وجود آورده و ظلم ناخواسته ای که بر ما روا داشته اند، تفاهم و توافق در نرخ دستمزد حداقلی کارگران براساس ماده ۴۱ قانون کار و ابلاغ آن در سال ۹۸ سبب شد آمار شکایات در تمامی استان‌ها و مراجع حل اختلاف کشور سیر نزولی داشته باشد.

وی افزود: استان اصفهان در شش ماه نخست سال ۹۷،  ۱۷ هزار و ۱۳ دادخواست شکایت در مراجع حل اختلاف و چهارهزار و ۳۵۵ پرونده نیز در مراجع تجدید نظر در حوزه اختلاف کارگر و کارفرما داشت در حالی که در شش ماه نخست امسال این آمار به ۱۵ هزار و ۲۶۱ دادخواست و چهار هزار و ۶۱ پرونده در تجدید نظر کاهش یافته است.

یزدان اضافه کرد: امسال در حوزه دادخواست‌های بدوی منفی ۱۰ درصد و در حوزه تجدید نظر منفی هفت درصد کاهش داشته ایم.

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: یک شبه نمی توانیم سال‌های عقب‌ماندگی افرایش نیافتن دستمزد کارگر را جبران و در قالب توافق یک ساله این فاصله فاحش را پر کنیم. بلکه مشکلات را می توان با یک برنامه منظم پنج ساله و براساس توافق  نمایندگان کار و تشکل های کارگری در شورای عالی حل و فصل و فاصله ها را کمتر کرد.

آرزوی ما افزایش سطح رفاه جامعه کارگری است

وی  ادامه داد: براین اساس می توانیم تفاوت نرخ تورم سال را به تناسب کارشناسی با عدد سبد معیشتی کارگری به حداقل برسانیم تا از یک سو مشکلات معیشتی جامعه کارگری رفع شود و از سوی دیگر با بالا بردن انگیزه و رونق در حوزه کار و تولید کشور، سطح مطلوبی از رضایت مندی را در جامعه داشته باشیم.

یزدان با بیان اینکه انگیزه و دقت کارگر در حوزه تولید و کار منجر به سود بیشتر کارفرما می شود، گفت: از این رو کارفرمایان می توانند برنامه هایی را با توجه به ظرفیت های موجود برای ایجاد انگیزه در کارگران استفاده کنند.

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به دیدار امروزش با نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایان استان اصفهان، گفت: استان اصفهان در حوزه هیئت ها و تشکل ها ترتیب و نظم خوبی وجود دارد که حاکی از موفقیت و افزایش سطح رضایتمندی ارباب رجوع و تکریم آنها است.

یزدان با بیان اینکه آرزوی ما افزایش سطح رفاه جامعه کارگری است، تصریح کرد: با این وجود در اصفهان مجموعه ای وجود دارد که معتقد است رقم مصوب شورای عالی کار یعنی ماده ۴۱ و تبصره ذیل ماده را باید نادیده بگیریم و به صورت نرخ منطقه ای و حتی کمتر از ۵۰ درصد حقوق مصوب سال را مورد اعطای مجوز بدانیم.

وی با اشاره به ماده ۹۶ قانون کار گفت: نظارت بر اجرای قانون کار در کارگاه‌های مورد نظر برای دفاع از حقوق جامعه کارگری، کارفرمایی و کنترل حوادث ناشی از کار بر عهده همکاران بازرسی است؛ براین اساس گاهی در رسانه ها و مکاتبات با این حقوق و دستمزد را نقد می کنند. این میزان حقوق و دستمزد براساس منطق معیشت کامل کارگر را تامین نمی کند ولی شرایط گردش سرمایه و وضعیت فعلی و اقتصادی کاری و کارگری ما با این توافق به نتیجه خوبی منجر شد. 

اصفهان سال گذشته ۳۰ هزار و ۶۲۸ دادخواست واصله داشته است

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینکه در استان اصفهان ۳۸ هیئت تشخیص و ۲۰ هیئت حل اختلاف در حوزه کارگر و کارفرما وجود دارد، خاطرنشان کرد: آمارهای بانک اطلاعاتی وزارت کار حاکی است استان اصفهان سال ۹۷ نزدیک به ۳۰ هزار و ۶۲۸ دادخواست واصله داشته است. براساس این آمار آرای تشخیص صادره ۹ هزار و ۱۰۹ و آرای سازشی در این حوزه شش هزار و ۱۶۵ بوده که از این شمار ۲۱ درصد به صلح و فصل دعوا و یا اختلاف نظر منجر شده است.

یزدان با بیان اینکه سال گذشته در هیئت حل اختلاف هشت هزار و ۸۲۸ اعتراض تجدید نظر ثبت شده است، افزود: شمار آرا هفت هزار و ۶۸۷ رای بوده که در حال حاضر ۸۱۶ مورد در مقطع آرای سازشی مدیریت شده است.  سال ۹۷ شمار درخواست اعتراضی به رای بالا دستی در دیوان یک هزار و ۲۶۴ مورد بود که ۲۹۸ مورد در دست بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۶ درصد اعاده و نقض آرا داشتیم، ابراز امیدواری کرد: به زودی شاهد کاهش نقض آرا در مراجع دیوان عدالت اداری باشیم.

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امیدواریم ره آورد این نشست‌ها و تبادل نظر سه جانبه گرایی منتج به یک راهکار و  تصمیم برای جامعه کار و تولید کشور شود، تصریح کرد: هدف نهایی ما دستیابی به استانداردها و اصول روابط شغلی و کاری در حوزه های کاری و کارگری براساس مقابله نامه های سازمان بین المللی کار (ILO) و اجرای این قوانین است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این مراسم با حضور کارفرمایان و نمایندگان تشکل های کارگری استان از سامانه جامع روابط کار رونمایی شد. در این سامانه حدود ۳۰ خدمت در حوزه روابط کار، هم برای کارگران و هم برای کارفرمایان پیش بینی شده که در فاز نخست دو زیر سامانه " ثبت الکترونیکی دادخواست کارگران" و " ثبت قراردادهای نیروی کار توسط کارفرمایان" راه اندازی می شود.

با راه اندازی این سامانه کارگران و کارفرمایان استان می توانند فقط برای یک بار با در دست داشتن مدارک هویتی به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و پس از تشکیل پرونده نسبت به دریافت نام کاربری و رمز عبور منحصر به فرد خود اقدام کنند. ثبت نام کارگران و کارفرمایان در این سامانه الزامی است.

کد خبر 391539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.