ضرورت حمایت از ناشنوایان با آموزش زبان اشاره

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به شعار هفته ناشنوایان با عنوان «زبان اشاره حق همه ناشنوایان است» اظهار کرد: یکی از جنبه‌های حمایت از افراد ناشنوا استفاده از زبان اشاره در ادارات است و بهتر است هر اداره یک مترجم زبان اشاره داشته باشد تا افراد ناشنوا در ادارات با مشکل روبرو نشوند.

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی سازمان بهزیستی، وحید قبادی دانا با اشاره به راه‌اندازی دانشکده آموزش زبان اشاره به زودی، افزود: ما به دنبال جداسازی افراد ناشنوا در جامعه نیستیم بلکه معتقدیم که باید از ظرفیت و توانایی این افراد که با وجود اینکه نمی‌شنوند اما  چشمان تیزبین، دستان توانمند و ذهن خلاقی دارند استفاده شود.

وی در خصوص خوداشتغالی افراد معلول و ناشنوا، گفت: وام قرض الحسنه ۵۰ میلیون  تومانی برای خود اشتغالی این افراد در  نظر گرفته شده است که اگر کارفرما بتواند شغل پایدارایجاد کند ۵ برابر این مبلغ را دریافت خواهد کرد.

قبادی دانا در ادامه گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر افراد دارای معلولیت در کشور تحت پوشش سازمان بهزیستی  قرار دارند که از این تعداد ۲۱۳ هزار نفر ناشنوا هستند و ۷۴ هزار نفر از آنها دچار معلولیت صوت وگفتار هستند همچنین تقریباً ۱۴ درصد از افراد دارای معلولیت ناشنوا هستند که ۵ درصد آنها مشکل صوت و گفتار دارند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، افزود: شناسایی افراد ناشنوا زمان طلایی دارد که اگر تا سه ماهگی تشخیص داده و تا ۵ ماهگی  مداخله مناسب صورت بگیرد وضعیت بسیاری از آنها قابل مقایسه با بچه‌های عادی بوده و حتی می‌توان ۹۰ درصد از آنها را به  مدارس عادی رساند.

وی با اشاره به اینکه  در حال حاضر ۸۹ مرکز خانواده و کودک دارای اختلالات شنوایی در سطح  کشور وجود دارد، بیان داشت : ۳ هزار  و ۷۰۰ نفر در این مراکز به همراه خانواده خدمات توانبخشی دریافت می‌کنند.

اجرای غربالگری شنوایی از سال  ۸۰

 قبادی دانا در ادامه از آغاز اجرای غربالگری شنوایی از سال ۸۰ تاکنون خبر داد و گفت: در این مدت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار  نوزاد و شیرخوار غربالگری شدند که از این تعداد ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر کم ‌شنوا و ناشنوا بودند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: در سال ۹۷ یک میلیون و ۲۰۰ هزار نوزاد و شیرخوار) در ۶۳۰ واحد در ۳۲۰ شهر کشور با کمک ان جی اوها تحت غربالگری شنوایی قرار گرفتند که ۳ هزار و ۵۰۰ نفر به عنوان کم ‌شنوا و ناشنوا شناسایی  و به مراکز درمانی ارجاع داده شدند.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از علت ناشنوایی مشکل ژنتیکی است، افزود: ۲۵ درصد از علت ناشنوایی به مسائل زایمان مثل زردی، استفاده از دارو وغیره برمی‌گردد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

قبادی دانا با اشاره به اینکه غربالگری شنوایی بصورت رایگان در کشور انجام می‌شود، گفت: از ابتدای مهرماه  طرحی برای  بررسی مشکلات و علت‌های ژنتیکی در ‌استان‌ها اجرا شده است تا براساس آن ریشه ژنتیکی افراد معلول شناسایی شود تا شاهد  خانواده‌های دو معلول یا بیشتر نباشیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص قانون جامع حمایت از  حقوق معلولان نیز گفت : اجرای این قانون  نیاز  به  ۲۲ هزار  میلیارد تومان بودجه دارد که توسط دولت ومجلس هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در بودجه امسال به این امر تخصیص داده شده است  که  هنوز محقق  نشده است  .

وی افزود: هدف ما این است که فرد دارای معلولیت یک زندگی مستقل و دارای منزلت در جامعه و درون خانواده تجربه کند و براساس قانون جامع حمایت از معلولان برای هر دستگاهی که از این قانون تمکین نکند مجازات پیش‌بینی شده است.

کد خبر 391520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.