راهکارهای طبیعی جهت رفع پف زیر چشم‌ها

رعایت رژیم غذایی سالم در حفظ سلامت و زیبایی چشم‌ها نقش مهمی داشته و به جذب ویتامین A مورد نیاز بدن کمک می‌کند، اما اقدامات دیگر نیز برای محافظت از این عضو حساس وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گاهی اوقات ممکن است چشم‌ها در اثر آلرژی، نشستن طولانی مدت در مقابل صفحه نمایش رایانه، خواب بیش از حد یا خیلی کم و یا حتی شل‌شدن پوست زیر چشم به علت وراثت یا پیری متورم به نظر برسد. صرف‌نظر از علت پف‌کردن چشم‌ها، راهکارهای موثری برای رفع این مشکل وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم:

کنترل مصرف نمک روزانه

آب همواره از قسمت‌هایی از بدن که سطح سدیم در آن‌ها پایین است به اندام‌هایی که بیشترین سطح سدیم را دارد ، راه می‌یابد؛ نواحی اطراف چشم نمونه بارز این اندام‌ها است. به همین دلیل صرف یک شام پر از نمک باعث ایجاد پف صبحگاهی می‌شود.

مدیریت آلرژی‌ها

بعضی فصول سال باعث ایجاد حساسیت چشم‌ها می‌شود، اما خبر خوب اینکه آن دسته از داروهای بدون نسخه که برای آلرژی، سرماخوردگی یا عفونت‌های سینوسی مصرف می‌شود، می‌تواند پف چشم‌ها را کاهش دهد و نقش موثری در متوقف کردن آبریزش بینی داشته باشد.

استفاده از ابزار شستشوی بینی 

با استفاده از این وسیله که شبیه به یک قوری کوچک است، آب نمک وارد یک سوراخ بینی شده و از سوراخ دیگر خارج می‌شود. این ممکن است عجیب به نظر برسد، اما در واقع به تمیز کردن رطوبت اضافی موجود در سینوس‌ها که به علت آلرژی‌های فصلی، سرماخوردگی یا عفونت ایجاد می‌شود، کمک می‌کند.

تغییر وضعیت خوابیدن

در هنگام خوابیدن روی یک سمت بدن یا روی شکم، جاذبه زمین باعث تجمع مایعات در زیر چشم‌ها می‌شود؛ بنابراین خوابیدن روی پشت و قرار دادن یک بالش اضافی زیر سر به جلوگیری از ایجاد پف چشم‌ها کمک می‌کند.

پاک‌ کردن آرایش قبل از خواب

خوابیدن با چشم‌هایی که دارای آرایش است، می‌تواند باعث آبکی‌ شدن چشم‌ها و ایجاد پف صبحگاهی شود. بنابراین شستشوی مواد آرایشی چرب و چسبناک با آب و صابون یا هر نوع پاک‌ کننده دیگر پیش از خواب توصیه می‌شود.

محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه ماوراء بنفش

اقدامات زیادی برای محافظت از بدن در برابر نور خورشید انجام می‌شود. اما آیا همین میزان توجه به پوست صورت نیز انجام می‌شود؟ آفتاب بیش از حد می‌تواند پوست اطراف چشم را ضعیف و چروک کند. بنابراین استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه برای محافظت از صورت در برابر اشعه‌های مضر، امری ضروری است.

پرهیز از مصرف سیگار

 در دود دخانیات بیش از چهار هزار ماده شیمیایی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها باعث از بین‌رفتن "کلاژن" و "الاستین" می‌شود. این پروتئین‌ها به طور طبیعی در زیر پوست تولید می‌شود و برای حفظ نرمی و خاصیت ارتجاعی پوست ضروری است. موضوع قابل توجه اینکه استعمال سیگار یا حتی استنشاق دود آن توسط اطرافیان، بخش‌های اصلی پوست را تخریب می‌کند. عواقب این امر خشک و شل‌شدن پوست و ایجاد چین و چروک‌های عمیق‌تر در آن به ویژه در اطراف چشم‌ها است؛ با ترک سیگار می‌توان از شر چروک‌ و پف زیر چشم راحت شد.

استفاده از کمپرس سرد 

خنک‌کردن چشم‌ها با یک کمپرس سرد در رفع پف زیر آن‌ها اهمیت زیادی دارد. همچنین استفاده از برش‌های خیار یا کیسه‌های چای در اطراف چشم‌ها با کمک به کاهش دما و تسکین التهاب، در رفع پف و سیاهی دور چشم موثر است. برخی افراد معتقد هستند که خیار سرد در این زمینه بهتر عمل می‌کند ؛ از آنجا که خیار حدود ۹۰ درصد آب دارد، برش‌های سرد آن مانند بسته‌های کوچک یخ رفتار می‌کند و نقش موثری در رفع پف چشم‌ها دارد.

کد خبر 391507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.