۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹
"سلولیت" و روش‌های درمان آن

سلولیت (Cellulitis) عارضه‌ای کاملاً طبیعی است که تقریباً در همه زنان و تعداد زیادی از مردان و کودکان ظاهر می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تجمع بافت چربی در ناحیه‌ای از بدن، چاقی موضعی یا "سلولیت" گفته می‌شود؛ این بافت‌ها از نظر فیزیولوژیک مشابه چربی طبیعی بدن است که به صورت فرو رفتگی‌هایی روی پوست نواحی خاصی از بدن مانند زانو و استخوان مفصل ران ظاهر می‌شود. این عارضه در زنان رایج تراز مردان است و به نظر می‌رسد که هورمون زنانه استروژن باعث می‌شود چربی موجود در بدن زنان در اندام‌های تحتانی مانند ران‌ها و باسن جمع شود. در واقع این سطوح گودافتاده، موج‌دار یا ناهموار در پوست زمانی ایجاد می‌شود که غدد چربی طبیعی متورم ‌شده و از توده‌های فیبری موجود در بافت پیوندی که در داخل پوست و زیر آن قرار دارد، بیرون بزند. جنسیت، ژنتیک، هورمون‌ها، استفاده از مواد آرایشی، ذخایر چربی طبیعی بدن، شل‌بودن پوست و التهاب در شکل‌گیری سلولیت نقش زیادی دارد.

درمان سلولیت

 این ویژگی خوش‌خیم پوست نشان‌دهنده مشکل یا ناهنجاری نیست و لازم نیست؛ کرم‌های حاوی کافئین ممکن است با کاهش آب بدن، ظاهر سلولیت را برای چند ساعت به طور موقت بهبود بخشد. برای درمان طولانی مدت، استفاده از رتینوئیدها (نوعی ترکیب شیمیایی که با ویتامین A مرتبط است) به علت تقویت آهسته پوست در طی ماه‌ها توصیه میشود. این ترکیبات شیمیایی با یکنواخت کردن رنگ پوست، پنهان‌کردن سایه‌ها و برنزه‌کردن می‌تواند شکل ظاهر پوست را که توسط سلولیت، ایجاد می‌شود، بهبود بخشد.

 جراحی

 "ساب‌سیژن"، یک عمل سرپایی و بدون خطر  و روشی است که در آن از سوزن یا ابزار تیز دیگر برای شکستن پیوندهای فیبروزی بافت درون پوست استفاده می‌شود. یافته‎های یک مطالعه‌ نشان داد حدود ۹۵ درصد از ۲۵ فردی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند، تا سه ماه پس از آن احساس رضایت کردند. کبودی، تورم، درد و عفونت، خطرات بالقوه این عمل است، اگرچه در این مطالعه هیچ عارضه جانبی جدی گزارش نشد، اما عوارض آن ممکن است تا سه سال بعد از جراحی نیز ادامه یابد.

انرژی‌درمانی

کاربرد انواع مختلف انرژی بر پوست به کاهش سلولیت کمک می‌کند؛ این روش‌ها شامل درمان با امواج اکوستیک، درمان با انرژی لیزر (سلولاز) برای ضخیم‌شدن پوست و از بین‌بردن پیوندهای فیبری ایجادکننده سلولیت، درمان با فرکانس رادیویی برای گرم کردن و تجزیه سلولیت یا درمان با ترکیبی نور مادون قرمز، فرکانس رادیویی و ساکشن VelaShape است. طبق یافته‌های محققان، هر یک از این روش‌های درمانی ممکن است حداقل یک مزیت موقتی داشته باشد. اما در این روش‌ها نیز مانند هر شیوه پزشکی دیگر، خطراتی وجود دارد .بنابراین درمان باید تحت نظر یک پزشک متخصص انجام شود؛  انجام تمرینات ورزشی منظم نیز در کنار این روش‌ها با حفظ قدرت ماهیچه‌ها و کاهش چربی بدن در بهبودی منافذ سلولیت موثر است.

کد خبر 391506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.