دانشگاه ضد اشتغال عمل می کند

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: آموزش و پرورش از هر طریقی باید به مهارت آموزی بپردازد و در آموزش عالی باید به دنبال تولید علم باشیم و نه به دنبال کار.

مجید حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، درباره موجی که در فضای مجازی با عنوان " دانشگاه نرویم" ایجاد شده است، اظهار کرد: دانشگاه محل تولید علم و پژوهش است نه اخذ مدرک برای کاریابی.

وی در مورد اظهارات برخی که رسالت دانشگاه را آموزش سواد عمومی می‌دانند، افزود: اگر دانشگاه به ترویج سواد عمومی می‌پردازد، چرا در کشورهای توسعه یافته‌ای همچون سوئیس و آلمان فقط ۲۰ درصد جمعیت فارغ التحصیلان مقطع دیپلم به دانشگاه می‌روند؟ محل کسب سواد عمومی در حوزه آموزش و پرورش تا مقطع دوازدهم است و اخذ مدرک عالی احتمال ضریب اشتغال یابی را کاهش می‌دهد. اگر کسی به دنبال کار و اشتغال است، دانشگاه نرود بهتر است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: ۴۵ درصد بیکاران کشور فارغ التحصیلان دانشگاه هستند و اگر با مدرک دیپلم وارد بازار کار می‌شدند، احتمال کاریابی و موفقیت آن‌ها به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کرد. «دانشگاه عملاً ضد کار عمل می‌کند.»

حسینی خصوصی شدن دانشگاه‌ها را دلیل نبود کار اعلام و تصریح کرد: خصوصی شدن دانشگاه‌ها و خارج شدن سرمایه خُرد دانشجویان به منظور پرداخت شهریه به جای ایجاد اشتغال در حرفه خود، باعث می‌شود ضریب اشتغال کاهش پیدا کند.

وی نسبت مهارت و سواد دانشگاهی را محدود به برخی رشته‌های فنی در دانشگاه‌های عالی کشور دانست و افزود: در رشته‌های عمومی، مهارتی در دانشگاه‌ها آموخته نمی‌شود و دیده شده که گاهی یک پزشک عمومی فارغ التحصیل شده حتی رگ گرفتن هم بلد نیست.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در زمینه رشته‌های علوم انسانی افزود: علوم انسانی در این زمینه‌ها کارآمد نیست و ظرفیت دولت برای استخدام فارغ التحصیلان این رشته‌ها تکمیل شده است. در علوم انسانی تنها رشته‌های حقوق و روانشناسی با ضریب پایین کاربرد دارند. سیاست خصوصی سازی دانشگاه‌ها ضربه مهلکی را به علوم انسانی وارد کرده است.

حسینی تصریح کرد: سال‌ها در زمینه اصلاح آموزش و پرورش صحبت کرده‌ام و پیشنهاد داده‌ام که برای داشتن یک آموزش و پرورش کارآمد و درست باید آموزش و پرورش تولیدی و کارآفرین ایجاد کنیم. آموزش و پرورش از هر طریقی باید به مهارت آموزی بپردازد. در آموزش عالی باید به دنبال تولید علم باشیم و نه به دنبال کار.

کد خبر 391483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.