آموزش آتش نشانی به ۳۵۰ هزار نفر از مردم استان اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: یک‌ هزار و ۶۰۰ نیروی آتش‌نشان در استان مشغول فعالیت هستند و در شش ماه اول سال ۳۵۰ هزار نفر از ساکنان شهرها را آموزش داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از لنجان، منصور شیشه‌فروش در آیین تجلیل از آتش‌نشانان استان در زرین‌شهر اظهار کرد: در سال ۲۰۱۵ در استان میاگی ژاپن کنفرانسی برگزار شد و همه سران کشورها تلاش داشتند تا در خصوص مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه راهکارهایی را پیدا کنند و این نشست منجر به امضاء تفاهمنامه سندای برای کاهش ریسک سوانح شد.

وی ادامه داد: براساس این تفاهمنامه کشورهای عضو کنفرانس بین‌المللی کاهش ریسک سوانح متعهد شدند که تا سال ۲۰۳۰ برنامه‌های جامعی را برای افزایش تاب‌آوری مقابل حوادث غیرمترقبه و کاهش ریسک در سوانح اجرا کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: در این تفاهمنامه سه کلید طلایی آمادگی قبل از بحران، منسجم و با ثبات بودن و با برنامه عمل کرد برای کاهش ریسک حوادث بیان شده است که باید مورد توجه قرار گیرند.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: در مدیریت بحران باید قبل از وقوع حوادث آمادگی لازم را داشته باشیم و باید به گونه‌ای عمل شود که همه جوانب و برنامه‌های خود را در مسیر کنترل و کاهش حوادث و خسارت‌ها به مرحله اجرا برسانیم و در این میان برگزاری مانورهای امدادی، تقویت تجهیزات امدادی، برگزاری همایش‌ها،  کارگاه‌های آموزشی، نیروی امدادی  و... از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی اضافه کرد: جمعیت هلال‌احمر، فوریت‌های پزشکی، نیروی انتظامی و آتش‌نشانان جزء عوامل امدادی به شمار می‌آیند که همواره باید در آمادگی کافی باشند و با روی گشاده به مردم ارایه خدمت کنند تا فرد آسیب‌دیده با دیدن نیروی امدادی احساس آرامش کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه روز آتش‌نشانی فرصتی برای ارایه گزارش عملکرد آتش‌نشانان است تا مشخص شود در حوزه پیشگیری از حوادث چه اقداماتی انجام شده و برنامه یک‌سال آینده چه خواهد بود، عنوان کرد: با توجه به نوع عملکرد نیروهای امدادی این افراد باید به‌روز، آماده و عملیاتی باشند، یک‌ هزار و ۶۰۰ نیروی آتش‌نشان در استان مشغول فعالیت هستند و در شش ماه اول سال ۳۵۰ هزار نفر از ساکنان شهرها را آموزش داده‌اند.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: در تفاهمنامه سندای آمده است که نیروهای امدادی باید همواره انعطاف‌پذیر و اطاعت‌پذیر باشند و سلسله مراتب فرماندهی را رعایت کنند و این مسئله را آتش‌نشانان به خوبی درک کرده‌اند.

وی افزود: ایثار و گذشت یکی دیگر از خصوصیات نیروهای امدادی است و در سال گذشته شاهد بودیم وقتی یک آتش‌نشان برای خاموش کردن آتش وارد آپارتمانی در تهران شده بود پس از مواجه شدن با دود، ماسک خود را برداشت و بر صورت دختربچه‌ای که در آنجا بوده قرار داد تا جان وی را با اهداء جان خود نجات دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: دانشگاه ویژه علمی‌کاربردی وظیفه آموزش نیروهای شهرداری ها را عهده‌دار شده است و برآیند اقدامات آموزشی انجام گرفته در استان سبب شد در برخورد با حوادث شهری هماهنگی لازم بین نیروهای امدادی وجود داشته باشد.

شیشه‌فروش با بیان اینکه حادثه زمان و مکان نمی‌شناسد، اضافه کرد: استان اصفهان به‌صورت ویژه در این حادثه حضور یافت و نخستین تیم‌های امدادی از مرکز و شش شهر استان اصفهان به لرستان اعزام شدند و در کنار ارتش و هلال احمر موفق شدند گل و لای را از معابر و منازل مسکونی خارج کرده و کارنامه درخشانی را از خود به‌جا بگذارند.

وی با بیان اینکه چهار هزار واحد مسکونی توسط استان اصفهان در مناطق سیل‌زده درحال بازسازی است، گفت: حدود ۵۰۰ کامیون و تریلر هدایای مردم استان اصفهان به سیل زدگان لرستان، گلستان و خوزستان اهدا شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: در استان خوزستان نیز استان اصفهان عمل‌کرد خوبی داشت و حدود ۲۰۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات با محوریت دفتر امور شهری و شهرداری‌های اصفهان با پشتیبانی ۳۰۰ نفر در این استان حضور یافتند و روزانه یک کیلومتر از دیواره کارون را بازسازی کردند.

شیشه فروش با بیان اینکه در زلزله سرپل ذهاب ساخت ۱۲ هزار واحد مسکونی بر عهده اصفهان گذاشته شد و مردم استان سه هزار کانکس را به زلزله‌زدگان اهدا کردند، تصریح کرد: در کوهستان‌های چهارمحال و بختاری نیروهای آتش‌نشانی زرین‌شهر با عملیاتی ویژه موفق شدند جسد جوانی که دچار حادثه شده بود را به پایین کوه انتقال دهند. 
 

کد خبر 391481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.