نگذارید ناشنوایان منزوی شوند

پیشنهاد حضور مترجم ناشنوایان در برنامه‌های شهری اصفهان مورد استقبال ناشنوایان قرار گرفت و آنان از شورای شهر خواستند تا برنامه‌ای ویژه برای اوقات فراقت جامعه ناشنوا تدارک ببینند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نود و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان روز گذشته (یکشنبه) علاوه بر دستور جلسات و مهمانان معمول خود، چند مهمان ویزه نیز داشت.

به مناسبت ۸ مهرماه، یک روز زودتر و در جلسه علنی شورای شهر از خلیل رحیمی، محسن تیموری و سما زمانی اعضای هیئت مدیره و نیز آیگین عباسی، مدیر عامل انجمن خانواده ناشنوایان استان اصفهان تقدیر شد اما حجم برنامه‌های شورا اجازه صحبت و مطرح کردن دغدغه صاحبان این روز را در صحن علنی شورا به آنان نداد.

گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در حاشیه این جلسه شورای شهر اصفهان مجالی شد تا خلیل رحیمی، یکی از همین مهمانان از دغدغه‌های خود و جامعه ناشنوایان بگوید؛ او با اشاره به پیشنهاد علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای شهر اصفهان در صحن علنی به سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان مبنی بر حضور مترجم ناشنوایان در برنامه‌های بزرگ شهر، گفت: امروز فرصت خیلی کم بود تا ناشنوایان خواسته‌های خود را درخواست کنند اما با این وجود یک پیشنهاد خیلی خوب داده شد که در جلسات و همایش‌های مهم شهرداری، ناشنوایان و مترجم آنان حضور داشته باشند که امیدوارم انجام شود.

خلیلی ادامه داد: ناشنوایان مشکلاتی نیز برای استفاده از مترو و اتوبوس دارند که باید مناسب سازی آن انجام شود؛ مثلا ایستگاه‌ها همگی به‌طور نوشتاری باشد چون بیشتر مسافران از طریق اعلام صدا متوجه می‌شوند که اتوبوس یا مترو در کدام ایستگاه توقف کرده اما ناشنوایان چون نام ایستگاه‌ها را نمی‌شنوند، نمی‌توانند به راحتی محلی که قصد پیاده شدن دارند را پیدا کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن خانواده ناشنوایان استان اصفهان سختی ارتباط برقرار کردن با دیگر افراد جامعه را از مشکلات مهم ناشنوایان دانست و اضافه کرد: نیاز اصلی جامعه ناشنوایان مترجم زبان اشاره است به حدی که بیشتر ۵۰ درصد مشکلات از این طریق حل می‌شود با این حال چه افراد جامعه و چه مسئولین اگر بخواهند به راحتی می‌توانند با ناشنوایان ارتباط برقرار کنند.

او به موضوع اوقات فراغت ناشنوایان نیز اشاره کرده و درباره خواسته خود از مدیریت شهری گفت: مکان‌های مناسب که به راحتی بتوانند در آن تفریح کنیم نداریم چون عموم افراد جامعه برایشان سخت است که فرد ناشنوایی در کنار آن‌ها حضور پیدا کنند و همین مسایل باعث می‌شود ناشنوایان به انسان‌هایی منزوی تبدیل شوند که لازم است برای آن برنامه‌هایی اندیشیده شود.

توانایی‌های ناشنوایان دیده نمی‌شود

آیگین عباسی، مدیرعامل انجمن خانواده ناشنوایان استان اصفهان که ناشنوا نیست اما صحبت‌های مهمانان ناشنوای شورای شهر را ترجمه می‌کرد، خود از تجربه سال‌های حضور در جامعه ناشنوا اینگونه گفت: در این سال‌ها خیلی کارها انجام دادیم اما نتیجه دلخواه را به دست نیاورده‌ایم چون توجه مسیولین و دستگاه‌ها نسبت به ناشنوایان خیلی کم بوده است؛ آنان توانایی‌های ناشنوایان را نمی‌بینند و شاید نمی‌توانند قبول کنند که آن‌ها توانایی‌های زیادی دارند.

او ادامه داد: عموما دستگاه‌های مختلف بدون آنکه توانایی این افراد را دیده باشند، می‌گویند شنیدن و گفتن لازمه همه شغل‌ها است و به همین دلیل انگیزه‌ای برای حضور ناشنوایان در عرصه اشتغال وجود ندارد.

عباسی با اشاره به اینکه در بخش های مختلف اداری که نیاز به ارتباط با افراد ندارد، ناشنوایان می‌توانند حضور داشته باشند، اضافه کرد: چه بسا افراد اگر شمرده شمرده صحبت کنند اکثر ناشنوایان بتوانند منظور آنان را متوجه شوند؛ از طرفی خیلی از شغل‌های پر سر و صدا که اغلب در کارخانه‌ها وجود دارد و باعث مزاحمت سایر افراد می‌شود، برای ناشنوایان کاملا مناسب است.

او اظهار کرد: ناشنوایان همیشه در انجام کارهایی خود دقت دارند چون چشم‌شان وسیله شنیداری آن‌ها است؛ خیلی از کارفزمایانی که از ناشنوایان استفاده کرده‌اند از عملکرد آن‌ها رضایت دارند و ما مجله‌هایی داریم که رضایت کارفرمایان نسبت به کار ناشنوایان را در آن‌ها چاپ کرده‌ایم.

کد خبر 391461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.