تورم در استان‌های مختلف کشور چقدر است؟

مرکز آمار نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به شهریور ۹۸ استان‌ها را منتشر کرد و براین اساس ایلام با ۵۱.۹ درصد و قم با ۳۶.۳ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین نرخ تورم را دارد.

به گزارش ایمنا، مرکز آمار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده به تفکیک استان در شهریور ٩٨ را منتشر کرد که بر این اساس نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه برای خانوارهای کشور به عدد ۴۲.۷ درصد رسید.

براساس این گزارش شاخص کل برای خانوارهای کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۱۸۱.۷ رسید که نسبت به ماه گذشته ۹ دهم درصد افزایش نشان می‌دهد.

 نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه شهریور ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به ۴۲.۷ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، پنج دهم واحد درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ۴۱.۹ درصد است و نسبت به ماه قبل ۰.۵ واحد درصد رشد داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۴۷.۷ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۸ واحد درصد افزایش یافته است.

استان‌های با نرخ تورم بالا

چهار استان ایلام، کردستان، چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی به ترتیب بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به شهریور ماه را به خود اختصاص داده‌اند. نرخ تورم کردستان ۵۱.۱ درصد و چهارمحال و بختیار و خراسان جنوبی نیز ۵۰.۳ درصد است.

پایتخت کشور (تهران) با نرخ تورم ۴۲.۸ درصد نیز جزو استان‌های با نرخ تورم بالاست.

استان‌های با نرخ تورم پایین

قم، کرمان، فارس و هرمزگان استان‌های با کمترین نرخ تورم هستند. برخلاف ایلام که گرانترین استان برای زندگی است، قم با نرخ تورم ۳۶.۳ درصد را می‌توان ارزانترین استان کشور برای زندگی معرفی کرد.

کرمان با ۳۷.۹ درصد، فارس با ۳۸ درصد و هرمزگان با ۳۸.۱ درصد کمترین نرخ تورم نسبت به نرخ تورم دوازده ماهه کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

کاهش نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در شهریور ماه امسال به رقم ۳۵ درصد رسیده است یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۳۵ درصد بیشتر از شهریور ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند.

نرخ تورم نقطه‌ای شهریور ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه گذشته ۶.۶ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه‌های عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ۴۵.۲ و ۳۰.۷ درصد بوده و نرخ تورم نقطه‌ای هر دو گروه عمده در مقایسه با ماه قبل کاهش داشته است.این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۳۴.۵ درصد است که نسبت به ماه گذشته ۶.۳ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۳۸.۱ درصد بوده که نسبت به مردادماه هشت واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه شهریور ١٣٩٨ به ۰.۵ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه گذشته، یک دهم واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب منفی ۱.۴ درصد و ۱.۴ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۶ دهم درصد است که نسبت به ماه گذشته یک دهم واحد درصد کم داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی صفر درصد بوده که نسبت به ماه گذشته سه دهم واحد درصد کاهش داشته است.

کد خبر 391450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.