۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰

بسته سیاسی ایمنا؛

دومین دیکتاتور مجلس!

ذوالنوری به پزشکیان: دیکتاتور هستید
دومین دیکتاتور مجلس!

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

۱۶۴ نماینده مجلس اصولگرا به برجام رأی دادند، تقصیر لاریجانی چیست؟

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، درباره دلیل حمله و هجمه تندروهای مجلس به علی لاریجانی، رئیس مجلس، گفت: این اتفاقات دفعه اول نیست رخ می‌دهد و پیش از این هم این ادبیات و برخورد از سوی برخی نمایندگان اصولگرا درباره او دیده شده است. چنین اتفاقات و ادبیاتی از سوی این بخش از بدنه اصولگرایی مجلس درباره آقای لاریجانی جای بحث دارد، چرا که آقای لاریجانی بخشی از جناح راست و اصولگراست. وی گفت: جنجالی که برخی نمایندگان طیف خاص درباره برجام راه انداخته‌اند و به واسطه آن از آقای لاریجانی انتقاد می‌کنند و او را مورد تخریب و هجمه قرار می‌دهند خارج از انصاف است. این‌طور نیست که برجام را در ۲۰ دقیقه تصویب کرده باشد، چندین ماه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره آن بحث و تبادل نظر شده است. ۱۶۴ نفر از نمایندگان مجلسی که اکثریت آن اصولگرا بوده‌ است، به برجام رأی داده‌اند که ۵۰ و چند نفر با آن مخالفت کرده‌اند، اما او را به تصویب ۲۰ دقیقه‌ای در صحن محکوم می‌کنند. نماینده مردم تهران در خانه ملت تاکید کرد: بارها به این دوستان گفته‌ام به جای اینکه درباره برجام رئیس‌جمهوری و رئیس مجلس را زیر سوال ببرید، رئیس‌جمهوری آمریکا و نتانیاهو را زیر سوال ببرید و مذمت کنید. این دوستان با نتانیاهو و ترامپ همسو شده‌اند و بر همان طبلی می‌کوبند که ترامپ می‌کوبد. صادقی افزود: لاریجانی چون فرد میانه‌رو و معتدلی است مورد هجمه این دوستان قرار گرفته است. آنها همه چیز را صفر و صد می‌بینند و روی هر کس که با چارچوب ذهنی آنها فاصله می‌گیرد خط بطلان می‌کشند. نباید به این تخریب‌ها و تندروی‌ها توجهی کرد.

گلایه عضو جامعه روحانیت از تندروی برخی نمایندگان:حرمت نگه دارید

حجت الاسلام سیدرضا اکرمی اتفاقات اخیر در صحن علنی مجلس را تلخ خواند و اظهار کرد: واقع امر آن است که در صحن علنی مجلس با حضور ۲۹۰ نماینده انواع گفتوگوها، قیل و قال‌ها، بگو و مگوها، نقد و انتقادها و حتی اعتراض‌ها و سوال و جواب‌ها وجود دارد که البته مقداری از آن طبیعی است اما از آنجا که تریبون باز است در مواردی هر کسی می‌خواهد اعتراض خود را اعلام کند که از حالت طبیعی خارج شده و حالت زیاده روی به خود می گیرد. وی با یادآوری حضور ۲۰ ساله‌اش در مجلس، با تاکید بر پرهیز از طرح مباحث تخریبی در صحن مجلس، افزود: بهترین راه برای جلوگیری از شکل گیری بحث های تند در صحن مجلس انجام کار کارشناسی روی طرح و لوایح است به طوری که نمایندگان در جلسات غیر علنی و کمیسیون ها مباحث و سوال و جوابها را مطرح کنند تا هیچ نقطه ابهامی یا پرسشی باقی نمانده و همگی اقناع شوند، در چنین شرایطی است که از طرح مباحث بی ربط در صحن جلوگیری خواهد شد. وی با اشاره به انجام ساعتها کار کارشناسی شده بر روی برجام در مجلس، گفت: اگرچه در مساله برجام هر از چند گاهی ادعای بی اساسی مبنی بر تصویب آن در ۲۰ دقیقه از سوی آقای لاریجانی مطرح می شود اما واقعیت آن است که برای بررسی برجام کمیسیونی تشکیل و ۱۵ جلسه به بررسی برجام اختصاص داده شد، صمن اینکه در جلسات غیر علنی هم ساعتها درباره آن صحبت شد و نمایندگان به طور کامل در جریان بودند اما اینکه حال کسی بگوید آقای لاریجانی در ۲۰ دقیقه برجام را تصویب کرد و نگذاشت دیگران حرف بزنند ناجوانمردانه و ناصحیح است. اکرمی با بیان اینکه مدیریت جلسه چهار ساعته با حضور بیش از ۲۰۰ نفر گاهی با مشکلاتی همراه است بر ضرورت حفظ حرمت مجلس از سوی نمایندگان تاکید کرد و ادامه داد: نمایندگان در وهله نخست باید حرمت خود را نگه دارند، کسی که به دیگری توهین می کند باید بداند که ابتدا حرمت خود را شکسته است زیرا در هر صورت مخاطب هم توهین و بی حرمتی را بی پاسخ نمی گذارد.

به بداخلاقان سیاسی هشدار می‌دهم مسیرشان را از دشمن جدا کنند

سیده فاطمه حسینی دیگر نماینده تهران در نطق میان دستورش امروزش، گفت: بر همه ما نمایندگان است تا با رفتار و عملکرد خود شان نمایندگی ملتی بزرگ را ایفا کنیم. اما نمی‌توان به سادگی از کنار خطاب قرار دادن نمایندگان مردم با اهانت آمیزترین سخن‌ها گذشت. حال باید پرسید مجلس به عنوان رکن مردم سالاری چرا این گونه مورد خطاب قرار می‌گیرد؟ آیا هدفی جز ناامیدی کردن مردم و اعتماد زدایی در دستور است؟ وی افزود: به آنانی که در ساحت سیاسی مسیرهای ضد اخلاقی را پیش گرفتند و به آنهایی که نان‌شان در ناامیدی و کاهش مشارکت سیاسی مردم است هشدار می‌دهم و می‌گویم مسیرتان را از دشمنان ملت ایران جدا کنید و دست از پروژه ناامید سازی و اعتماد زدایی بردارید. نماینده مردم تهران ادامه داد: از رئیس جمهور می‌خواهم گزارش پیگیری‌های اجرای منشور حقوق شهروندی را به مجلس ارائه کند؛ همچنین از اقدام قوه قضاییه برای ارسال لایحه منع خشونت علیه زنان تشکر می‌کنم و از رئیس قوه قضاییه می‌خواهم دستوراتی برای احترام به حقوق ملت در قانون اساسی داشته باشد؛ چرا که تجمعات صلح آمیز تشکل‌های صنفی کارگران، معلمان، خبرنگاران، زنان و نظایر آن برای بیان مطالبات نباید موجب بازداشت و محاکمه آنها شود؛ مجددا توجه دولت و مجلس  را به اهمیت شیوه تامین مالی کسری بودجه دولت جلب می‌کنم. تصمیمات امروز می‌تواند به سیل تورم خانه برانداز سال آینده بدل شود.

در گذشته برخی به سازمان ملل رفتند که با حرکاتشان مایه تفریح مردم شدند

 غلامحسین کرباسچی در واکنش به توقعات برخی افراد که فکر می کردند قرار است با حضور رئیس جمهور در سازمان ملل اتفاقات خاصی رخ دهد، اظهار کرد: همانقدر که مانند گذشته افرادی به سازمان ملل نرفتند که با حرکات و سخنرانیهای خود باعث مدتها تفریحات رسانهها و مردم شوند، کفایت می‌کند. غلامحسین کرباسچی گفت: اینکه آمریکا در ماه های گذشته از برجام بیرون آمده و مشکلاتی  را بر سر راه ایران درست کرده  و مسائل اقتصادی به مردم کشورمان فشار می‌آورد، برکسی پوشیده نیست. به نظر می رسد همین که رئیس جمهور و تیم همراهش در هفتاد و چهارمین مجمع سالانه سازمان ملل شرکت کردند، کاری بجا و درست بود. زیرا غیبت اصلا اقدام جالبی تلقی نمی‌شود. وی افزود: مقامات ایران حتی زمانی هم که کشور زیر بمباران موشک های صدام قرار داشت، در سازمان ملل حضور پیدا می‌کردند. لذا حضور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل امری ضروری است. با اینکه معتقد نیستم که در سفر اخیر آقای روحانی به نیویورک فتح الفتوحی انجام شده، ولی به لحاظ تبلیغاتی هم که شده، حضور رئیس جمهور و وزیرخارجه در این اجلاس سالانه ضروری بود. کرباسچی درباره درخواست های مکرر سران کشورها برای ملاقات با رئیس جمهور کشورمان گفت: بخش عمده ای از این درخواستها به منظور رایزنی برای حل و فصل مشکلات میان ایران و آمریکا صورت گرفت که آنهم آقای روحانی به هر دلیلی مصلحت ندید که در چنین شرایطی مذاکره کند. دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی افزود: خیلی وقتها ممکن است که سران کشورها در تصمیم گیری اقدام به نظرسنجی کرده و با اینکه افکار عمومی مخالف یک تصمیم است، ولی در نهایت آن تصمیم را اجرایی کنند. از یاد نبریم که مساله اساسی ما برداشتن قدمی در جهت حل مشکلات مردم است. وی بیان کرد: سفر اخیر آقای رئیس جمهور به آمریکا جزو مواردی بوده که باید مطابق معمول و طبق سنوات گذشته انجام می شد. ولی اینکه رئیس جمهور و سایر مسئولین با انتخاب چنین ادبیات و روشی توانسته باشند روی رسانهها و افکار عمومی تاثیری فراگیر داشته باشند، این طور نبوده است. کرباسچی با اشاره به انتقاد برخی افراد در فضای مجازی از خندههای روحانی در دیدار با روسای جمهور فرانسه و انگلستان گفت: متاسفانه برخی بهانههای بچه گانه می آورند و مدام در حال ایجاد حاشیهاند. در صورتی که کلیت مسأله این است که کشور گرفتار تحریم  و فشار است و همه باید تلاش کنند در چنین موقعیتی مسائل کشور حل شده و مشکلی به مشکلات دیگر اضافه نشود. یک عده هستند که فقط منتظرند حرفهای حاشیه ای را به جای اصل مسأله بزرگنمایی کنند.

تنش در مجلس/ پزشکیان خطاب به عضو جبهه پایداری: تخلف را شما کردید، بنشین سرجایت

 بررسی یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی، امروز با حواشی همراه بود. طرحی که گرچه در نهایت به تصویب رسید اما بازهم برخی نمایندگان مجلس در حین بررسی آن جنجال برپا کردند. اینبار رئیس مجلس پزشکیان بود و او هم از سوی یکی از نمایندگان دیکتاتور خطاب شد. در زمانیکه احدی آزادی خواه از موافقان این طرح اصرار به ادامه دادن اظهاراتش داشت با تذکر پزشکیان روبرو شد که خطاب به او می گفت وقتش تمام شده است اما آزادی خواه اصرار داشت همچنان از زمانش باقی مانده است. از سوی دیگر اصرارهای ذوالنوری برای ارائه تذکر هفتاد و پنجی با این جمله پزشکیان روبرو شد که «فوریت چه تذکری دارد؟، وارد نیست». او سپس از نمایندگان خواست که آرای خود درباره این یک فوریت مطرح کنند اما فریادها در صحن مجلس پایان نیافت. آنقدر که حتی ذوالنوری بر سر پزشکیان فریاد زد که شما دیکتاتور هستید. ذوالنوری حتی از پایان رأی‌گیری به جایگاه هیات‌ رئیسه رفت و دقایقی با مسعود پزشکیان بحث کرد. در همین حین آزادی خواه که به سمت هیات رئیسه رفته بود فریادزنان به پزشکیان گفت که وقت ما را گرفتید و نگذاشتید که حرف بزنم، که پزشکیان به او گفت وقت را نگاه کن بعد تذکر بده، تخلف را شما می کنید که اضافه حرف می زنید، بنشین سرجایت.

کد خبر 391441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.