۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۵
 دوران عربده‌کشی عربستان تمام شد

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

جزئیات عملیات غافلگیرکننده "نصرمن‌الله"

یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن در مصاحبه‌ای گفت که ارتش یمن تنها تعدادی از اسامی این اسرا را ارائه می‌دهد نه اسامی کل آن‌ها وی افزود: یمن تمایلی برای افشای جزئیات و سرنوشت این افراد ندارد و افشای سرنوشت و حتی تعداد دقیق کشته‌ها و مجروحان سعودی عملیات نصر من الله در مذاکرات مشخص خواهد شد. وی همچنین تاکید کرد که هیچ تصویری از اسرای مذکور منتشر نخواهد شد. عملیات نصر من الله که بزرگترین عملیات ارتش یمن علیه عربستان است از چند ماه گذشته آغاز شده و اوج این عملیات طی ۷۲ ساعت قبل بوده است. در جریان این عملیات سه تیپ ارتش عربستان محاصره و هزاران تن کشته و زخمی شدند. سخنگوی ارتش یمن هم‌چنین در یک کنفرانس خبری گفت: عملیات "نصر من الله" در نوع خود یک عملیات منحصر به فرد از لحاظ برنامه‌ریزی، حجم، تعداد نیرو و مساحت جغرافیایی بود که از ۲۵ اوت ۲۰۱۹ در محورهای جبهه‌های نجران آغاز شد. وی ادامه داد: این عملیات بزرگترین عملیات علیه دشمن از آغاز است که به لطف و یاری خدا و با حضور شمار زیادی از نیروهای یمنی که از روحیه‌ عالی و آمادگی بالا برخوردار بودند و با عنصر غافلگیری دشمن صورت گرفت. هم‌چنین نیروهای همکار ما در داخل صفوف دشمن نقش مهمی را در این پیروزی ایفا کردند و یکی از عوامل موفقت عملیات به حساب می‌آیند. در این عملیات یگان‌های مختلفی از نیروهای مسلح در مسیرهای موازی با ماموریت‌های متعدد حضور داشتند که از بارزترین آنها نیروهای موشکی ارتش یمن بودند که پایگاه‌های دشمن و تجمعات آنها در محورهای نجران، عسیر و جیزان را هدف گرفتند. پس از عملیات موشکی، عملیات نصر من الله آغاز شد. نیروهای هوایی با رویارویی موفق با جنگنده‌ها و بالگردهای دشمن، هواپیماهای آنها را ناچار به ترک منطقه عملیات کردند. در این عملیات از سامانه‌های دفاع هوایی جدید استفاده شد و نیروهای مسلح موفق شدند ظرف ۲۴ ساعت حرکت هواپیماهای نیروی هوایی دشمن را فلج کنند. یحیی سریع افزود: یگان‌های مختلف ارتش یمن با هدف‌گیری‌های گسترده مقدمات این عملیات را فراهم کردند و به اهداف بزرگی دست یافتند. شمار عملیات نیروهای موشکی ارتش در مرحله اول ۹ عملیات بود و با ۱۰ موشک بالستیک فرودگان جیزان هدف قرار گرفتند. وی ادامه داد: نیروهای هوایی ما ضربات پیاپی علیه اهداف دشمن صورت دادند که به برهم خوردن صفوف دشمن و شکست نقشه‌های آنها انجامید. این سخنگو ادامه داد: یگان مهندسی نقش مهمی در عملیات علیه دشمن داشت و ما توانستیم ۱۰ خودرو را منهدم کرده و تجمعات دشمن را هدف قرار داده و خسارت‌های شدیدی را به آنها وارد کنیم. از مهمترین نتایج این عملیات محاصره دشمن از تمامی محورها و سقوط سه تیپ نظامی دشمن بود. نیروهای ما مساحت جغرافیایی بالغ بر ۳۵۰ کیلومتر مربع را آزاد کردند. او افزود: تلفات دشمن در این عملیات بالغ بر ۵۰۰ کشته و زخمی بود. بیش از ۲۰۰ تن از نیروهای دشمن نیز حین فرار در حملات هوایی خود ائتلاف عربی کشته شدند. در این عملیات بیش از ۲۰۰۰ تن از نیروهای دشمن اسیر شدند که تعدادی از آنها کودک هستند. دشمن از کودکان یمنی در جبهه‌های جیزان، عسیر و نجران استفاده می‌کند. بیشتر اسرا بعد از اینکه از تمامی محورها محاصره شدند و در معرض حملات جنگنده‌های دشمن قرار گرفتند خود را تسلیم کردند.

سفیر آمریکا در اراضی اشغالی: معامله قرن قبل از پایان ۲۰۱۹ اعلام خواهد شد

 دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی در مصاحبه با روزنامه اورشلیم‌ پست گفت: من کاملا اطمینان دارم که معامله قرن در سال ۲۰۱۹ اعلام خواهد شد. نمی‌خواهم بگویم ظرف یک هفته یا یک ماه دیگر اما با اطمینان می‌گویم که تا پایان ۲۰۱۹ اعلام خواهد شد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قبل از انتخابات اخیر این رژیم گفته بود که معامله قرن ظرف چند روز اعلام خواهد شد. فریدمن درباره اینکه آیا این طرح قبل از تشکیل ائتلاف دولتی در اسرائیل ارائه خواهد شد یا خیر گفت: ما می‌خواهیم این معامله را در فضایی اعلام کنیم که دولت قادر به تعامل با آن باشد. ما می‌خواهیم با دولت تعامل داشته باشیم تا بتوانیم درباره طرح صلح گفتگو داشته باشیم. ما به روند دموکراسی در اسرائیل احترام خواهیم گذاشت. وی درباره دلیل ارائه این طرح با وجود مخالفت فلسطینی‌ها گفت: من مثل شما درباره واکنش فلسطینی‌ها بدبین نیستم هرچند که ما آماده این احتمال هستیم. من معتقدم که جهان خواهان پیشنهادی است که یک راهکار واقع‌ بینانه را برای این نزاع ارائه کند. فریدمن در پاسخ به درخواست برخی برای لزوم اعلام این طرح در زمان کنونی به دلیل احتمال عدم پیروزی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در دولت ترامپ همچنان مسیر طولانی پیش رو داریم. در این مرحله بر ارائه هیچ چیزی متمرکز نمی‌شویم چراکه هنوز زمان زیادی داریم.

نتانیاهو احتمالا به نفع بنی گانتس از تشکیل دولت انصراف دهد

حزب لیکود اسرائیل اعلام کرد، رهبرش بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر مکلف در صورت شکست مذاکرات امروز (یکشنبه) با ائتلاف آبی - سفید میانه‌ رو قصد دارد از ماموریتی که برای تشکیل دولت جدید برعهده او گذاشته شده انصراف دهد. حزب لیکود در بیانیه خود آورده است، نتانیاهو به تیم مذاکره کننده حزب خود دستور داده تا تمام تلاش ممکن را کرده و در جهت تشکیل دولت فراگیر گام بردارد اما اگر ائتلاف آبی - سفید بنی گانتس "چارچوب فعالیت پیشنهادی" روون ریولین یا "پیشنهاد واقعی جایگزین" را نپذیرد احتمالا نتانیاهو این ماموریت را واگذار کند. در صورت انصراف نتانیاهو از این ماموریت محوله پیش‌بینی می‌شود بنی گانتس این ماموریت را به عهده بگیرد. البته حزب نخست وزیر به ائتلاف میانه‌رو نسبت به آمالش درباره رخ دادن "کودتا یا انحلال لیکود" که بی‌اساس است، هشدار داد. این حزب تاکید کرد، تشکیل دولت فراگیر  همانطور که رئیس اسرائیل پیشنهاد کرده تنها راه حل اسرائیل برای اجتناب از انتخابات سوم است. روزنامه عبری‌زبان "اورشلیم پست" نیز نوشت، بنیامین نتانیاهو در صورت شکست در تشکیل کابینه، ماموریت محول شده به وی را به روون ریولین، رئیس این رژیم واگذار خواهد کرد. رئیس رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه مجددا بنیامین نتانیاهو، رئیس حزب لیکود را مامور تشکیل کابینه جدید این رژیم کرد. نتانیاهو اظهار کرد: اگر نتوانم دولت فراگیر تشکیل دهم ماموریت را به شما واگذار خواهم کرد. ما دولتی متحد و فراگیر تشکیل خواهیم داد.

واکنش یمنی‌ها به عملیات «نصر من‌الله»؛

یحیی سریع سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن شنبه (6 مهرماه) در نشستی مطبوعاتی حاضر شد و از عملیات نظامی بزرگ تحت عنوان «نصر من الله» خبر داد. سریع گفت، محل این عملیات را نجران در جنوب عربستان اعلام کرد و افزود، تا کنون سه تیپ سعودی در آن متلاشی شده‌اند. این خبر با استقبال طرف‌های یمنی و محافل سیاسی و حزبی در این کشور همراه بود. «محمد علی الحوثی» عضو کمیته عالی انقلاب یمن این عملیات را تبریک گفت و آن را «مدال افتخار»-ی دانست که ارتش به گردن تمام یمنی‌ها انداخته است.  «ضیف‌الله رسام» رئیس شورای همبستگی مردمی یمن اعلام کرد: یمن امروز به برکت ارتش، نیروهای مسلح و کمیته‌های مردمی در موضع قدرت، بازدارندگی و طرف پیروز ایستاده است و زمان شکست و ترس از دشمن دیگر تمام شد. محمد عیاش قحیم استاندار الحدیده گفت: زمانی که دشمن سعودی-آمریکایی می‌آمد، جولان می‌داد، عربده می‌کشید، می‌کُشت و تخریب می‌کرد، تمام شد و دیگر باز نخواهد گشت. اکنون زمان پاسخگویی و عزت و کرامت فرا رسیده است. «عبدالجبار احمد محمد» معاون استاندار الحدیده هم اعلام کرد، این عملیات دستاوردی حقیقی و وعده صادق رهبر انصارالله «عبدالملک بدرالدین الحوثی» است. این عملیات کم‌ اهمیت‌تر از عملیات علیه تأسیسات نفتی آرامکو نیست. «ناصر بن یحیی العرجلی» رئیس حزب «الیمن الحر» نیز این عملیات را به ملت یمن و عبدالملک الحوثی تبریک گفت و افزود، این دستاورد بزرگ قلب یمنی‌های زخم‌دیده از جنایات ائتلاف شوم سعودی را شاد کرد. وی ضمن اعلام اینکه اگر زیرکی رهبری سیاسی و نظامی یمن نبود این دستاورد محقق نمی‌شد، افزود، این نشانه ابتدایی از سقوط ظالمان مستکبر به دست مردم شریف یمن است.

کد خبر 391415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.