حاضر شدم با سپاهان قرار داد سفید ببندم، اما قبول نکردند!/ محرم یک اسطوره است

مهدی کریمیان سابقه حضور در تیم‌های ذوب آهن اصفهان، برق شیراز ، سپاهان اصفهان، تراکتور سازی تبریز، استقلال تهران و فجر سپاسی شیراز را دارد. وی در هتریک قهرمانی سپاهان اصفهان درلیگ و قهرمانی تراکتور سازی تبریز در جام حذفی نقش بسزایی داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کریمیان در زمانی که علی دایی هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشت، به تیم ملی دعوت شد ولی در آستانه جام جهانی مصدومیت شدیدی از ناحیه کمر پیدا کرد و از همراهی تیم ملی بازماند.
کارت معافیت از سربازی کریمیان در جریان جنجال کارت معافیت بازیکنان فوتبال ابطال شد که وی بعد از گذراندن دوران سربازی خود به خاطر اینکه سابقه بازی در تیم های خوب را خراب نکند در دی ماه سال ۱۳۹۷ از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.
وی درحال حاضر کلاس های مربی را می گذراند و قصد دارد مانند دوران فوتبالی خود در تیم های خوب مربیگری کند، خبرنگار ایمنا گفت و گویی با این بازیکن سابق فوتبال انجام داده که در ادامه می خوانید:

فوتبال را از کجا شروع کردی؟

فوتبال را از شاهین بوشهر شروع کردم و در همه رده های سنی این تیم حضور داشتم، بعد از آن فوتبال حرفه ای را درتیم های ذوب آهن، برق شیراز، سپاهان، تراکتور و استقلال ادامه دادم. 
در فوتبال دلال زیاد است و افراد سالم کم پیدامی شوند، اما زمانی که برای تست به ذوب  اهن آمدم رسول کربکندی یکی از آن افراد سالمی بود که با من در این تیم قرار داد بست، بعد از ذوب آهن برای اینکه بیشتر دیده شوم به برق شیراز پیوستم و از این تیم به تیم ملی راه یافتم. زمانی که به سپاهان پیوستم دوست داشتم در این تیم ماندگار باشم، اما باشگاه من را نخواست برای همین با تراکتورسازی قرار داد بستم، در ادامه به جمع آبی پوشان استقلال اضافه شدم و ۱۳ هفته برای این تیم بازی کردم، شرایط عالی داشتم، اما ماجرای باطل کردن کارت های پایان خدمت پیش آمد که من را دوسال به فجر سپاسی فرستادند، بعد از آن پیشنهاد داشتم، اما به خاطر اینکه نمی خواستم سابقه خوبم را خراب کنم و فوتبال را کنار گذاشتم.

چه شد که از سپاهان جدا شدی؟

قراردادم با تیم تمام شده بود و کسی برای تمدید قرارداد با من تماسی نگرفت، درصورتی که همه می دانند بین پنج بازیکن اول لیست کرانچار بودم، اما خود باشگاه من را نمی خواست و قصد داشتند افرادی که مدنظر خودشان بود را به تیم اضافه کنند. حرف هایی را شنیدم مبنی بر آنکه پیشنهاد بالایی داشتم و برای اینکه خلاف این قضیه را ثابت کنم حاضر شدم قرار داد سفید ببندم اما بازهم قبول نکردند.

قراردادم با تیم تمام شده بود و کسی برای تمدید قرارداد با من تماسی نگرفت، درصورتی که همه می دانند بین پنج بازیکن اول لیست کرانچار بودم، اما خود باشگاه من را نمی خواست و قصد داشتند افرادی که مدنظر خودشان بود را به تیم اضافه کنند. حرف هایی را شنیدم مبنی بر آنکه پیشنهاد بالایی داشتم و برای اینکه خلاف این قضیه را ثابت کنم حاضر شدم قرار داد سفید ببندم اما بازهم قبول نکردند.

در آن مقطع مدیریت سپاهان ضعیف بود؟

بحث مدیریت نبود، آدم هایی در باشگاه بودند که باعث جدایی من شدند. چندسال از این ماجرا گذشته و دیگر نمی خواهم در مورد آن حرف بزنم.

بین تیم هایی که در آن حضور داشتی به کدام تیم علاقه بیشتری داری؟

در هر تیمی بودم با جان و دل بازی می کردم و در حال حاضر با تماشاگران در فضای مجازی رابطه خوبی دارم. همه تیم ها برای من خاطره ساز بودند، زیرا با عشق به آن ها پیوستم. با سپاهان سه سال متوالی قهرمانی به دست آوردم، در تراکتور و ذوب آهن مقام کسب کردم و در برق شیراز بهترین روز هارا داشتم. رابطه قلبی با تیمم داشتم به همین خاطر اگر مجبور نبودم، از تیمی جدا نمی شدم.

از دوران کودکی در بوشهر بودم و به دلیل اینکه نماینده ای در لیگ نداشت مجبور شدم از این تیم جداشوم و برای اینکه بازی هایم بیشتر به چشم بیاید بعد از ذوب آهن به برق شیراز پیوستم. زمانی که به سپاهان پیوستم یک تیم فوق حرفه ای را انتخاب کرده بودم، ولی مجبورشدم از این تیم بروم. هیچ زمانی دنبال پول نبودم و همیشه بر اساس مشورتی که با اساتید و مربی ها می گرفتم تیم انتخاب می کردم. پول اولویت من در فوتبال نبود، زیرا این رشته را  عاشقانه دوست داشتم و همیشه می خواستم به تیم هایی بروم که سابقه و تماشاگر داشته باشند.

بعد از تمام شدن سربازی، از تیم هایی که سابقه بازی داشتی پیشنهادی دریافت نکردی؟

خیر، زمانی که سربازی من تمام شد ۳۷ ساله بودم و از لحاظ بدنی شرایط خوبی داشتم، در آن سال از تیم هایی که سابقه بازی داشتم به من پیشنهاد نشد. دیگر تیم های لیگ برتر و لیگ یک پیشنهاد بازی به من دادند، اما ترجیح دادم کارنامه خودم را برای چندسال پول گرفتن خراب نکنم. یکی از معدود بازیکن هایی بودم که مسئولین سر قضیه باطل کردن کارت پایان خدمت من به این نتیجه رسیدندکه خطایی مرتکب نشدم، اما به دلیل اینکه آیین نامه آمده بود که عده ای باید به سربازی بروند، مجبور بودم این موضوع را بپذیرم. کارت بیشتر افراد حدود دوسال پیش صادر شده بود، اما کارت من ۱۳ سال پیش بود که در نهایت تر و خشک را باهم سوزانده شدند.

به یاد دارم سالی که بازی می کردم، بازیکن فیکس استقلال بودم و در ۱۰ هفته اول صدر جدول لیگ قرار داشتیم که  موضوع سربازی، فوتبال من را نابود کرد. خدارشکر می کنم که در هر تیمی بازی نکردم، هیچوقت کارت قرمز نگرفتم، سه کارته نشدم و در کمیته انظباطی پرونده ای نداشتم. همیشه با مردم ارتباط قلبی داشتم به همین دلیل است، الان که دیگر بازی نمی کنم محبت آن ها را در فضای مجازی می بینم.

زمانی که بازی می کردی از پرسپولیس پیشنهاد داشتی؟

وقتی که از سپاهان جدا شدم با استقلال و پرسپولیس مذاکره کردم اما به خاطر نحوه جدا شدنم و اینکه حاشیه ای درست نشود، ترجیح دادم به تراکتور بپیوندم. می خواستم چندین سال در سپاهان بمانم، اما من را نخواستند، مسئولان سپاهان می توانستند خیلی راحت بگویند که به من در تیم احتیاجی ندارند و برایم حاشیه درست نکنند. 

بازی بین کدام تیم هارا دوست داری؟

 همیشه دربی ها جذاب هستند. بازی بین سپاهان و پرسپولیس هم که به الکلاسیکو ایران معروف است جذابیت های خاص خودش را دارد، در سال های اخیر به حاشیه های این دیدار اضافه شده اما در زمان ما حساسیت بازی بیشتر از حواشی آن بود.

چه هدف گذاری در آینده داری؟ 

از روزی که فوتبال را کنار گذاشتم در کلاس های مربیگری شرکت کردم و مدرک گرفتم. به فوتبال علاقه زیادی دارم و نمی توانم از آن دور باشم، اما باید به این هم توجه داشته باشیم که شرایط مربیگری با بازیکنی متفاوت است. مربیگری چرخه ای دارد که باید وارد آن شوید، اما من یک سری ارتباطات‌های خاص را ندارم، برای همین شاید دیر تر به جمع مربیان اضافه شوم! از روزی که فوتبال را کنار گذاشتم در کلاس های مربیگری شرکت کردم و مدرک گرفتم. به فوتبال علاقه زیادی دارم و نمی توانم از آن دور باشم، اما باید به این هم توجه داشته باشیم که شرایط مربیگری با بازیکنی متفاوت است. مربیگری چرخه ای دارد که باید وارد آن شوید، اما من یک سری ارتباطات‌های خاص را ندارم، برای همین شاید دیر تر به جمع مربیان اضافه شوم!منتظر هستم دریک زمان مناسب، در یک تیم خوب و در کنار یک مربی خوب شروع به کار کنم، زیرا دوست ندارم هرجایی و با هر شرایطی مربی شوم. 

لیگ برتر فوتبال ایران را چگونه می بینی؟ 

فکر می کنم لیگ در  زیر ساخت ها  بهتر شده، اما از لحاظ آرمانی به صد در صد آمادگی نرسیده است. به خاطر کم شدن بازیکن های ستاره، لیگ کیفیت فنی لازم را ندارد که برای بهتر شدن وضعیت لیگ برتر به زمان بیشتری نیاز است. امسال سازمان لیگ سخت گیری هایی را  انجام داده که امیدوارم تبلیغاتی نباشد و پیگیر آن باشند. 

استعداد یابی در فوتبال تا چه میزان موثر است؟

در لیگ برتر پیشرفت داشته ایم، اما در لیگ های پایین تر شاهد این پیشرفت نیستیم، وقتی قوانینی برای فوتبال تعیین می کنیم باید در لیگ های پایین تر هم آن را به اجرا بگذاریم.
 در قسمت پایه فوتبال دلالی زیاد است که باعث می شود قشر ضعیف جامعه حتی با استعداد بالا هم دیده نشوند. از لحاظ استعداد جزء ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم، اما کار اصولی انجام نمی گیرد.

آوردن مربی خارجی چقدر روی تقویت بازیکنان ایرانی تاثیر دارد؟

برای مربیان ایرانی احترام قائل هستم، زیرا خیلی چیز ها از آن ها یاد گرفتم. مربیان خارجی باید بهتر از مربیان ایرانی باشند. در سپاهان وتراکتور با مربی های خارجی خوبی کار کردم که به مربی خارجی باید زمان کافی داده شود، زیرا باعث می شود نتایج مطلوبی به دست آید، مانند برانکو که در ایران چهارسال مربی بود.

افرادی که با دلالی وارد فوتبال می شوند، آینده خوبی خواهند داشت؟

هیچ کس با پول یا مقامی که خانواده او دارد، فوتبالیست نشده و به جایی نرسیده است، افرادی که از طریق دلالی وارد فوتبال می شوند فقط استعداد های واقعی را می سوزانند که در لیگ های پایه بیشتر شاهد این موضوع هستیم.  

پیشکسوتان فوتبال چه کمکی می توانند به این ورزش در ایران بکنند؟

زمانی که کار اصولی نباشد تعداد زیادی از پیشکسوتان از بین می روند. فوتبال دوره کوتاهی دارد که امکان دارد به نتایج خوبی برسی، اما وقتی فوتبال را کنار می گذاری حتی یک بیمه ساده هم نخواهی داشت. پیشکسوتانی را داریم که از لحاظ تحصیلات و اخلاقیات خوب هستند، اما از آن ها استفاه نمی شود زیرا فوتبال سیاسی را در کشور داریم و فقط زمانی از پیشکسوتان فوتبال استفاده می شود که این رشته تنها یک مسئله ورزشی باشد.

تیم فوتبال ذوب آهن را چطور می بینی؟

ذوب آهن در رشد و شکوفایی خیلی بازیکن ها موثر بوده و باشگاهی پرسابقه است که این موضوع را کسی نمی تواند تکذیب کند. سعید آذری نخستین مدیرعامل است که من با او در لیگ برتر قرار داد بستم، به یاد دارم سال اولی که به ذوب آهن پیوستم آذری به جای کفعمی در راس مدیریت ذوب آهن قرار گرفته بود و جا دارد به خاطر تمام زحماتی که برای تیم کشیده به او خسته نباشید بگویم. تیم علیرضا منصوریان را خوب ارزیابی می‌کنم، زیرا نتایج خوبی کسب کرده است. تغییر مدیریت روی بازیکنان تاثیر داشته که به مرور زمان به شرایط خوب خودشان باز می گردند.  

نظرتان در مورد سپاهان چیست؟

بعد از آخرین قهرمانی که سپاهان در لیگ داشت، باشگاه تصمیم گرفت از نیروهای جوان بیشتر در تیم استفاده کند و سیاستی را پیش گرفت که برای باشگاه بزرگی مثل سپاهان مناسب نبود، زیرا نمی شود بودجه یک تیم پرافتخار را یک دفعه پایین آورد و جوان گرایی کرد بلکه باید کنار بازیکنان باتجربه از بازیکنان جوان هم استفاده شود اما باشگاه این کار را انجام نداد که نتیجه آن هم شرایط بدی بود که سپاهان را چندسال گرفتار کرد. بعد از آخرین قهرمانی که سپاهان در لیگ داشت، باشگاه تصمیم گرفت از نیروهای جوان بیشتر در تیم استفاده کند و سیاستی را پیش گرفت که برای باشگاه بزرگی مثل سپاهان مناسب نبود، زیرا نمی شود بودجه یک تیم پرافتخار را یک دفعه پایین آورد و جوان گرایی کرد بلکه باید کنار بازیکنان باتجربه از بازیکنان جوان هم استفاده شود اما باشگاه این کار را انجام نداد که نتیجه آن هم شرایط بدی بود که سپاهان را چندسال گرفتار کرد. خوشحال هستم که در روز های خوب و بد سپاهان کنار این تیم بودم.

از زمانی که امیر قلعه نویی پرافتخار ترین مربی لیگ به سپاهان برگشته است، این تیم شرایط بهتری را پیدا کرده و نظر دیگر تیم ها راجب سپاهان فرق کرده است زیرا وقتی تیمی نتیجه نگیرد نام آن تیم دیگر برای رقبا مهم نیست که با آمدن قلعه نویی یک عده بازیکن خوب جذب شد و توانستند تیم را به جایگاه اصلی خود بازگردانند. در سال جاری انتظارات از تیم نایب قهرمان سال گذشته بیشتر شده است، زیرا باتوجه به بازیکنانی که در تیم ماندند و افرادی که تازه به تیم پیوستند تیم قدرتمندی تشکیل شده و فکر میکنم مدعی اصلی قهرمانی هستند.

به نظر تو محرم نویدکیا به سپاهان باز می گردد؟

من با محرم رفاقت دارم. او یک اسطوره در فوتبال ایران به خصوص سپاهان است، من به شما قول می دهم روزی محرم مربی سپاهان شود، زیرا دوره های مربی گری را می گذراند. باشگاه باید تصمیماتی را در مورد محرم بگیرد که این بازیکن بازگردد و در کادر تیم قرار گیرد که آن بستگی به خود محرم و باشگاه سپاهان دارد، امیدوارم سپاهان بامحرم هم نتایج خوبی کسب کند. سپاهان خانه محرم است که علاقه به حضور در تیم های دیگر را ندارد.

تعصب هوادار خوب است؟

تعصب خیلی خوب است زیرا باعث جذابیت فوتبال می شود، اما مسائلی وجود دارد که به خود تیم ضربه می زند. در بازی برگشت سپاهان و پرسپولیس به نظر من حاشیه ها به سپاهان لطمه وارد کرد، زیرا حواشی روی سکوها به بازیکنان منتقل می شود که روی روند آن ها در بازی تاثیر گذار است. هوادار باید تعصب به تیم محبوب خود را داشته باشد، اما نباید حساسیت زیادی به وجود آورد که باعث حاشیه برای تیم شود.

عملکرد تیم ملی چگونه است؟

کی روش هشت سال مربی تیم ملی بود که شرایط خاص خودش را داشت.  درحال حاضر  تیم ملی به صورت جدی محک نخورده است، اما متوجه شدیم ویلموتس تفکرات هجومی دارد، برعکس کیروش که نقشه های تدافعی داشت. مردم ایران احساسی هستند و از فوتبال تهاجمی بیشتر لذت می برند، اما باید دید چه هدفی داریم، اگر هدف فقط صعود به جام جهانی باشد با یک بازی هجومی خوب می شود نتیجه گرفت، اگر  بخواهیم در جام جهانی تیم را مطرح کنیم باید با برنامه ریزی بیشتری بازی کنیم.

از بین تیم های استقلال و پرسپولیس کدام عملکرد بهتری دارد؟

وقتی افراد یک تیم  چندسال با کمترین تغییرات کنارهم باشند، موفق خواهند بود. در سال هایی که با سپاهان قهرمانی به دست آوردم، شاهد تغییرات کم در تیم بودم. استقلال چند سالی است که تغییرات زیادی داشته که تیم نتوانسته به یک وحدت تاکتیکی برسد، اما برخلاف استقلال  تغییرات زیادی را در تیم نداشته که کار کالدرون راحت تر است.

گفت و گو از کیمیا گلپیرا - خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 391404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.