راه‌های انتقال ویروس زونا/ سه ‌توصیه برای پیشگیری ‌از سرطان مثانه

جلوگیری از افزایش وزن با خوردن آجیل، بیماری قلبی عروقی ‌شایع‌ترین علت مرگ و میر، راه‌های انتقال ویروس زونا، اهمیت تزریق واکسن آنفلوانزا برای برخی از افراد و سه توصیه برای پیشگیری از سرطان مثانه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ رئیس انجمن قلب و عروق ایران با تاکید به اینکه عوامل خطری که سبب ایجاد بیماری قلبی عروقی می‌شود را رعایت کنیم، گفت: مردم ما از عوامل خطر این بیماری اطلاع دارند اما کمتر آنها را رعایت می‌کنند.

فریدون نوحی ‌به مناسبت روز جهانی قلب، اظهار کرد: مردم ما آگاهی خوبی از عوامل خطر بیماری دارند، اگر آنها را رعایت کنند، به تدریج بیماری کنترل می‌شود و ابتلا به این درصد که الان ‌خیلی بالا است، کاهش می‌یابد.

وی ‌با بیان اینکه مردم می‌دانند که بی‌تحرکی بد است اما تحرک خود را زیاد نمی‌کنند، می‌دانند چاقی بد است، اما پرغذایی و بدغذایی ‌دارند، افزود: آنها می‌دانند فشار خون از عوامل اصلی بیماری است اما آن را کنترل نمی‌کنند، می‌دانند نمک نباید بخورند اما آن را به مقدار زیاد مصرف می‌کنند، می‌دانند چربی خون بالا مشکل ایجاد می‌کند ‌یا ‌سیگار کشیدن خیلی مضر است، اما نسبت به این مسائل بی‌توجه هستند.

نوحی ‌به در مورد مصرف تریاک و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، گفت: یکی دیگر از عوامل خطر این بیماری در جامعه ایرانی، مصرف تریاک است، که مردم باید از مصرف آن به شدت ‌خودداری کنند.

وی ‌با تاکید بر لزوم رعایت این موضوع، گفت: مردم باید از عومل خطر بیماری قلبی عروقی دوری کنند تا شاهد کاهش ابتلا به این بیماری ‌در کشور باشیم.

وی افزود: بیماری‌های قلبی عروقی شایع‌ترین عامل مرگ و میر در دنیا از جمله کشور ما هستند و درصد قابل توجهی از مرگ و میرهای داخل کشور بر اثر ابتلا به این بیماری‌ها رخ می‌دهد.

این متخصص قلب و عروق، تصریح کرد: آمارهای کشوری در زمینه شیوع بیماری‌های قلبی عروقی، متفاوت است گاهی اوقات گفته می‌شود به ۴۰ درصد می‌رسد و برخی ‌حتی می‌گویند بیشتر از این درصد هم است.

وی با اشاره به اینکه برخی عوامل بیماری‌زا مانند ژنتیک و سن بالا، چندان قابل مداخله و کنترل نیستند، اظهار کرد: با رعایت عوامل خطر می‌توان از ابتلا به بیماری پیشگیری کرد یا آن را به تاخیر انداخت.

نوحی ادامه داد: کسانی که در جمع خویشاوندان خود بیمار قلبی عروقی زودرس دارند، باید با رعایت عوامل خطر تلاش کنند تا کمتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار داشته باشند.

وی درباره کاهش سن بیماری قلبی ‌عروقی، اظهار کرد: کاهش سن بیماری به دلیل رعایت نکردن عوامل خطر است، وقتی چاقی افزایش پیدا کند، دیابت هم شیوع بیشتری می‌یابد، پس عوامل خطر بیماری وجود دارد و افراد هم زودتر به بیماری مبتلا می‌شوند.

نوحی، شناخت زودتر و بهتر بیماری‌ها را ‌ضروری دانست و گفت: در گذشته، فرد به علت ندانستن عوامل خطر فوت می‌کرد، اما الان علت ابتلا مشخص است ‌و اگر زودتر تشخیص داده شود، می‌توان بیماری را کنترل کرد.

وی با تاکید بر لزوم مراقب از فشار خون، قند خون و چربی ‌خون، گفت: باید مردم مقداری تحرک خود را بیشتر و در مصرف مواد غذایی دقت کنند، فست‌فودها و مصرف نمک زیاد نیز بسیار برای بدن ضرر دارد که باید استفاده از آنها را به حداقل رسانند.

اگر جز این گروه‌ها هستید، باید واکسن آنفلوآنزا بزنید

رئیس پانزدهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان، با اشاره به اینکه ۲۰۰ ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود، اظهار کرد: در دنیا برای چهار ویروس عامل آنفلوآنزا، واکسن ساخته شده است.

علی اکبر سیاری، در پانزدهمین کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان، گفت: پیشرفته ترین واکسن ساخته شده در دنیا، واکسن چهار ظرفیتی است ‌که در ایران نیز وجود دارد.

وی در ارتباط با اهمیت تزریق واکسن آنفلوانزا، افزود: کودکان، بیماران پیوندی، افرادی که آسم دارند، بیماران CF، کودکان دچار سوءتغذیه، سالمندانی که بیماری زمینه ای دارند و مادران باردار، از جمله افرادی هستند که لازم است این واکسن را بزنند و برای سایر افراد واجب نیست، اما منعی هم ندارد که واکسن را بزنند.

سیاری با بیان اینکه در ‌حال حاضر دو نوع واکسن آنفلوانزا از کشورهای هلند و فرانسه در کشور موجود است، افزود: این دو واکسن، استانداردهای لازم را دارند.

وی با انتقاد از تبلیغاتی که علیه داروهای ایرانی صورت می گیرد، تاکید کرد: در زمینه مصرف مکملها برای کودکان، اعتقاد ما این است که مکمل های ایرانی، استاندارد بهتری نسبت به نوع خارجی دارند و ما این موضوع را بر اساس مطالعه ای که صورت گرفته است، عنوان می کنیم.

سیاری در ارتباط با مصرف مکمل و ویتامینها ‌در کودکان، گفت: در حال حاضر با توجه به افزایش کمبود ویتامین D در افراد، ما این ویتامین را از ۳ تا ۵ روزگی برای نوزاد شروع میکنیم که میبایست ۴۰۰ قطره ویتامین بخورند.

وی ادامه داد: اکثر مکمل های ایرانی، استاندارد هستند و قطره آهن ایرانی که قبلا باعث سیاه شدن دندان های کودکان میشد، با استفاده از تکنولوژی داخلی، این مشکل نیز حل شد و دیگر، قطره آهن ایرانی، دندانها را سیاه نمیکند.

سیاری با اشاره به تجویز ۱۵۰۰ واحد ویتامین A و ۴۰۰ واحد ویتامین D برای نوزادان تا دو سالگی که هر روز باید مصرف شود، اظهار کرد: بعد از دو سالگی تا ۱۲ سالگی، روزانه فقط ۸۰۰ واحد ویتامین D نیاز است که مصرف شود و از ۱۲ سالگی تا ۶۵ سالگی نیز، هر فرد ایرانی می بایست هر ماه ویتامین D استفاده کند.

سه توصیه برای پیشگیری از سرطان مثانه

سرطان مثانه از جمله بیماری‌هایی است که تمامی موارد خطرزا در بروز آن را نمی‌توان کنترل نمود اما انتخاب‌هایی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توان تا حدودی با این بیماری مقابله کرد.

بررسی‌های انجام شده ‌در آمریکا نشان می‌دهد در سال جاری میلادی بیش از ۸۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان مثانه در این کشور گزارش می‌شود و حدود ۱۷ هزار نفر از این بیماران در سال ۲۰۱۹ بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

فاکتورهای خطرزایی همچون سن، جنسیت، نژاد و سابقه خانوادگی در بروز این بیماری نقش دارند که نمی‌توان آن‌ها را تحت کنترل درآورد اما عوامل خطرزای مهم دیگری نیز وجود دارند که می‌توان تاثیرگذاری آن‌ها را در بروز این سرطان کاهش داد.

سه راهکار مفید در پیشگیری از سرطان مثانه عبارتند از:

خودداری از استعمال سیگار

طبق اعلام انجمن سرطان آمریکا افراد سیگاری حداقل سه برابر بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند. همچنین در سال ۲۰۱۱ مطالعه‌ای انجام گرفت که نشان داد نیمی از تمامی موارد ابتلا به سرطان مثانه در افراد سیگاری اتفاق می‌افتد.

نوشیدن آب کافی

پزشکان افراد را به نوشیدن آب کافی توصیه می‌کنند. کلیه‌ها تمام سمومی را که از خون تصفیه کرده‌اند به مثانه منتقل می‌کنند. قرار گرفتن طولانی مدت لایه داخلی مثانه در معرض این مواد سمی می‌تواند عامل بروز سرطان باشد. بنابراین، اهمیت دارد تا این سموم از طریق ادرار و نوشیدن آب کافی از بدن دفع شوند.

دنبال کردن رژیم غذایی سالم

شواهد موجود حاکی از آن است که رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی و کاهش مصرف گوشت فرآوری شده می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به این سرطان موثر باشد.

جلوگیری از افزایش وزن با خوردن آجیل

آجیل با وجود چگالی موجود در کالری به جلوگیری از افزایش وزن که اغلب در بزرگسالی رخ می دهد، کمک می کند.

آجیل فواید متنوعی برای سلامتی دارد از جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی گرفته تا بهبود عملکرد جنسی مردان، به عنوان مثال، مصرف روزانه آجیل خطر سایر بیماری ها مانند دیابت و سرطان را کاهش می دهد و خطر مرگ و میر را به هر علت کم می کند.

اما بین مصرف روزانه آجیل و کنترل وزن چه ارتباطی وجود دارد؟ مطالعات قبلی نشان می دهند که یک وعده غذایی روزانه آجیل شخص را از اضافه وزن بزرگسالی دور نگه می دارد.

در مطالعات جدید رژیم غذایی و الگوهای ورزشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به طور خاص، جایگزین کردن گوشت فرآوری شده، با دانه های تصفیه شده یا دسرهایی که نصف وعده آجیل دارند با کاهش بین ۰٫۴۱ تا ۰٫۷۰ کیلوگرم در هر دوره ۴ ساله مشخص مرتبط بود.

افزایش مداوم میزان مصرف گردو به میزان نصف وعده روزانه با ۲۳٪ خطر کاهش ۵ کیلوگرم یا بیشتر و خطر کمتر چاقی در مدت زمان مشابه مرتبط بود.

اگرچه این یک مطالعه مشاهده ای است، و محققان نمی توانند علیت را اثبات کنند، اما به بعضی از سازوکارهای بالقوه که می تواند نتایج را توضیح دهد اشاره دارند.

یک توضیح احتمالی می تواند این باشد که جویدن آجیل باعث می شود افراد کمتر از هر چیز دیگری بخورند. همچنین آجیل سرشار از فیبر است که می تواند احساس سیری را افزایش داده و تخلیه معده را به تاخیر بیاندازد، بنابراین گرسنگی را سرکوب می کند و باعث می شود فرد احساس سیری طولانی تری داشته باشد.

علاوه بر این، فیبر آجیل به چربی های موجود در روده بهتر چسبیده و باعث دفع کالری بیشتر می شود. آجیل ها دارای چربی های اشباع نشده زیاد هستند که طبق برخی مطالعات، اکسیداسیون چربی ها و گرمازدایی را افزایش می دهد و به تبدیل سریع کالری ها به انرژی با سرعت بیشتری کمک می کند.

نتایج نشان می دهد که ترکیب آجیل به عنوان بخشی از یک الگوی رژیم غذایی سالم با جایگزین کردن غذاهای مضر و بدون ارزش غذایی ممکن است به کاهش تدریجی افزایش وزن رایج در بزرگسالی کمک کرده و برای پیشگیری از چاقی موثر باشد.

ویروس زونا از چه طریقی منتقل می‌شود؟

یک متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره به اینکه ویروس زونا ادامه آبله مرغان قبلی فرد است، اظهار کرد: اما راه انتقال این ویروس با آبله مرغان متفاوت است. زونا در واقع ادامه آبله مرغان قبلی فرد است، به این صورت که فردی که به آبله مرغان دچار شده است می‌تواند مبتلا به ویروس زونا در مسیر یک عصب پنهان شود و چند ماه یا سال‌ها بعد در فرصتی مناسب که سیستم ایمنی او ضعیف شده است، ویروس آبله مرغان زونا فعال شود و به شکل بیماری زونا در مسیر یک عصب با ضایعات تاولی چرکی بروز پیدا کند. ویروس زونا ویروس واریسلا زوستر است.

محمد رضوانی بیان کرد: در بیماری زونا بثوراتی که در پوست ظاهر می‌شوند در مسیر اعصاب زیر پوست هم آسیب ایجاد می‌کند، بنابراین محل این بثورات دردناک می‌شود که این درد می‌تواند از ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل از ظاهر شدن بثورات احساس شود؛ این درد می‌تواند بسیار اندک یا شدید باشد، در افراد مسن این درد شدیدتر بوده و در افراد جوان درد کمتر است.

این متخصص پوست، مو و زیبایی افزود: در برخی از مبتلایان به زونا، خارش نسبت به درد شدیدتر است؛ در زونا بثورات تاولی در مسیر یک عصب ظاهر می‌شوند بنابراین این بثورات در یک نیمه بدن وجود دارند.

درمان بیماری زونا

رضوانی تأکید کرد: بیماری زونا اغلب خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند، ولی در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، ممکن است به طور وسیع گسترش پیدا کند؛ افرادی که تحت درمان با کورتون هستند یا اشخاصی که شیمی درمانی می‌کنند و مبتلایان به ایدز به علت اینکه سیستم ایمنی بدنشان به اختلال دچار شده است، در این افراد بیماری زونا می‌تواند خطرناک باشد و زندگی شخص را تهدید کند.

وی تصریح کرد: بیماری زونا یک دوره سه تا چهار هفته‌ای دارد به این صورت که نخست فرد درد را احساس می‌کند، سپس بثورات پوستی به مدت یک هفته تا ۱۰ روز ظاهر می‌شوند و پس از این مدت بثورات به سمت خشک شدن می‌روند و در یک هفته آخر بثورات بهبود پیدا می‌کنند.

این متخصص پوست، مو و زیبایی درباره درد پس از زونا، گفت: در برخی موارد باوجود اینکه چهار هفته از ابتلای فرد به زونا گذشته است و درد تمام شده است، ولی هنوز فرد در محل بثورات درد را احساس می‌کند که به این درد، درد پس از زونا گفته می‌شود؛ درد پس از زونا در افراد مسن شایع‌تر است، این درد می‌تواند به شکل گزگز یا دردهای خنجری و تیرکشنده باشد؛ افرادی که در سنین بالاتر به ویروس زونا دچار می‌شوند احتمال اینکه درد پس از زونا در آن‌ها بروز پیدا کند، بیشتر است.

رضوانی ‌درباره راه‌های انتقال ویروس زونا، اظهار کرد: ویروس آبله مرغان از طریق عطسه و ترشحات بزاقی یا تنفسی منتقل می‌شود، ولی ویروس زونا از طریق تماس با آب درون تاول‌ها منتقل می‌شود، بنابراین اگر روی تاول‌ها با لباس پوشیده است، فرد نباید نگران انتقال بیماری به سایر اعضای خانواده باشد.
او بیان کرد: مادران در سه ماهه نخست بارداری و یک هفته قبل از زایمان باید مراقب باشند که به آبله مرغان دچار نشوند، زیرا ویروس آبله مرغان برای این افراد بسیار خطرناک است.

رضوانی ‌خاطرنشان کرد: مصرف قرص‌های ضدویروس تنها در ۴۸ تا ۷۲ ساعت نخست ظاهر شدن بثورات پوستی ویروس زونا مفید است؛ داروهای ضد التهاب و موضعی هم به تسکین علائم این بیماری کمک می‌کنند.

کد خبر 391390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.