تنها دو ساعت درس تربیت بدنی!

کارشناس معاونت تربیت بدنی ‌و سلامت مدارس استان اصفهان گفت: با ‌توجه به وضعیت زندگی شهرنشینی، کم تحرکی ‌و چاقی دانش آموزان امکان ابتلا آنها به بیماری‌هایی مثل دیابت، فشارخون و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی وجود دارد و دو ساعت ‌درس تربیت بدنی در مدارس ‌جوابگوی نیاز دانش آموزان نیست.

جلال ‌طحانیان ‌در ‌گفت ‌و گو ‌با ‌خبرنگار ‌ایمنا ‌با ‌اشاره ‌به ‌اهمیت ‌ورزش ‌برای ‌دانش ‌آموزان ‌و ‌ساعت ‌تربیت ‌بدنی ‌در ‌دوره ‌های ‌تحصیلی ‌در ‌مدارس، ‌اظهار ‌کرد: ‌هر ‌سال ‌یک دستورالعمل ‌جامع ‌برای ‌اجرا ‌و ‌ارزشیابی ‌درس ‌تربیت ‌بدنی ‌از ‌حوزه ‌معاونت ‌تربیت ‌بدنی ‌و ‌سلامت ‌وزارت ‌آموزش ‌و ‌پرورش ‌به ‌استان‌ها ‌ابلاغ ‌می ‌شود ‌که ‌مطابق ‌این دستورالعمل وظیفه معلم، ساعت درس تربیت بدنی و موارد تدریس مشخص شده است.
وی ‌با ‌بیان اینکه از سال‌های ‌گذشته در کتاب ‌راهنمای معلم تربیت بدنی ‌به طور دقیق عناوین ‌و سرفصل‌های آموزشی تعیین شده است، گفت: ‌در واقع با این ‌سرفصل ‌ها نوع مهارت‌های آموزشی به دانش‌آموزان و نحوه آزمون‌ها در پایان هر ترم مشخص شده است.
طحانیان ‌تصریح کرد: ‌به منظور ایجاد یک وحدت رویه ‌و یکسان‌سازی محتوی آموزشی ‌این کتاب‌ها تالیف شده ‌و در اختیار معلمان قرار گرفته است ‌تا ‌به ‌صورت یکسان و یکنواخت در سراسر کشور بتوانند از این منبع استفاده کنند.
کارشناس معاونت تربیت بدنی و سلامت مدارس استان اصفهان، گفت: در حقیقت با این برنامه ‌با توجه به موقعیت جغرافیایی مناطق، امکانات مدارس و ‌فضای آموزشی دست معلمان برای قابلیت تغییر در نوع آموزش وجود دارد و آنها با صلاح دید خود می‌توانند این تغییرات را در نوع آموزش ایجاد کنند.

نوع آموزش های ورزشی ‌درمقاطع تحصیلی

وی ‌با تاکید به نوع آموزش‌های ورزشی ‌در مقاطع تحصیلی، ‌گفت: در ‌پایه‌های اول، دوم و سوم مهارت‌های بنیادین ‌و پایه به دانش آموزان آموزش داده می‌شود و طی ‌دو سال اخیر در استان اصفهان دستورالعمل اجرای این برنامه نوشته شده است ‌و دانش آموزان آموزش ‌های مقدماتی را در این سه پایه ‌تحصیلی یاد می‌گیرند.
طحانیان ‌اظهار کرد: ‌هنگامی که دانش آموزان ‌می ‌خواهند از پایه سوم وارد پایه چهارم شوند این مهارت ‌های مقدماتی را آموخته‌اند، در ‌پایه‌های چهارم، پنجم ‌و ششم هم بعد از مرحله آموزش مهارت‌های مقدماتی رشته‌هایی که مربوط به رشته آموزشگاهی است مثل بستکبال، والیبال، فوتسال، هندبال ‌و ‌مهارت‌های طناب ‌زنی ‌به صورت خاص ‌تر به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.
وی اضافه کرد: سال‌های گذشته در پایه چهارم دبستان در برنامه‌های آموزشی آموزگاران تربیتی به دانش‌آموزان طرح طناب زنی آموخته شد.
کارشناس معاونت تربیت بدنی و سلامت مدارس استان اصفهان افزود: در پایه پنجم دانش‌آموزان علاوه بر آموزش مهارت‌هایی مثل فوتسال، والیبال، بستکبال و هندبال می ‌توانند آموزش تنیس روی میز هم داشته باشند.
وی با بیان اینکه در پایه ششم، آموزش دو میدانی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است، افزود: با توجه به امکانات مدرسه دست معلم برا ی آموزش این مهارت‌ها و طرح‌ها به دانش‌آموزان باز گذاشته شده است.
کارشناس معاونت تربیت بدنی و سلامت مدارس استان اصفهان، گفت: در بخش مهارتی ‌در پایه هفتم آموزش بسکتبال، در پایه هشتم آموزش والیبال و در پایه نهم آموزش هندبال را داریم. در مقطع متوسطه دوم آموزش پیشرفته تر رشته‌های والیبال، بسکتبال و هندبال است و چنانچه دانش‌آموزان در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم آموزش‌های مقدماتی را بگذرانند در مقطع دوم متوسطه آموزش پیشرفته‌تر این رشته با دانش‌آموزان کار می‌شود.
طحانیان تصریح کرد: بخشی ‌از نمره دانش‌آموزان مربوط به آموزش‌های مهارتی است و بخشی هم وابسته به فاکتورهای آمادگی جسمانی است که شامل استقامت عضلات کمربند و شانه، عضلات شکم، استقامت قلبی و عروقی، انعطاف پذیری و فاکتورهای آمادگی جسمانی مربوط به بخش عملکردی مثل چابکی و سرعت است.
وی ادامه داد: در پایان هر ترم دو مورد از این ‌مهارتها ‌و فاکتورهای آمادگی جسمانی را که دانش آموز ‌در طول ‌ترم آموزش دیده است ‌برای آزمون انتخاب می‌کند و بعد از گرفتن آزمون و کسب نمره بخش دیگر نمره دانش‌آموز مربوط به فعالیتهای مستمر او در سر کلاس درس، قسمتی وابسته به ‌حضور و غیاب او در سر کلاس و بخشی هم مربوط به کسب دانش و نگرش و یادگیری مهارت‌ها است.


ارایه آموزشهای تخصصی ‌برای چهار هزار معلم پایه ابتدایی

کارشناس معاونت تربیت بدنی ‌و سلامت مدارس استان اصفهان، تاکید کرد: ارائه این آموزش‌ها ‌و ورزش‌ها ‌در مدارس دختران ‌و ‌پسران به صورت مشترک انجام می‌شود. اتفاق دیگری که افتاده این بوده که با توجه به اینکه در بخش آموزگاران پایه در گروه دختران دچار فقر حرکتی ‌و از نیروی متخصص کمتر برخوردار هستیم و ‌با توجه به اینکه این گروه از معلمان ‌مجبور هستند ساعت درس تربیت بدنی را خودشان اداره کنند از سال گذشته وزارتخانه به منظور توانمندسازی آموزگاران پایه ابتدایی ‌و ‌جبران کمبود نیرو ‌در این بخش استارت یک دوره آموزشی ۴۰ ساعته ‌تخصصی برای آموزگاران این پایه را داشته است که این دوره در همه استان‌ها برگزار شد.
وی اضافه کرد: در این دوره آموزشی قریب به چهار هزار معلم پایه ابتدایی ‌آموزش‌های لازم را دیدند تا بتوانند ساعت درس تربیت بدنی را به خصوص ‌در بخش ابتدایی در سه پایه تحصیلی اول، دوم و سوم با کسب این آموزش‌ها برای دانش‌آموزان ارتقا دهند و آنها از این ساعت  بهره لازم را ببرند.
طحانیان با اشاره به اینکه اکنون حدود هزار و ۶۰۰ معلم تربیت بدنی ‌در سراسر استان فعال هستند، اظهار کرد: به منظور ارائه یک ساعت درس تربیت بدنی ‌جامع و کامل برای دانش‌آموزان نیازمند مولفه‌های فضای آموزشی، نیروی انسانی متخصص، امکانات و زیر ساخت مناسب برای فعالیت ورزشی هستیم.
وی ‌خاطرنشان کرد: طی ‌سال‌های اخیر تلاش‌های بسیار خوبی در بخش آموزش شده و تامین نیروهای متخصص، تامین فضای آموزشی و تجهیزات ورزشی انجام شده است و در مجموع اکنون سرانه ورزشی مدارس پایین است و در برخی از مدارس فضای ورزشی نسبت به آمار دانش‌آموزان کافی نیست.
کارشناس معاونت تربیت بدنی ‌و سلامت مدارس استان اصفهان با بیان اینکه دو ساعت درس تربیت بدنی برای دانش آموزان کافی نیست، گفت: امروز با ‌توجه به وضعیت زندگی شهرنشینی، مشکلات بیماری‌های غیر واگیر، کم تحرکی ‌و چاقی دانش آموزان امکان ابتلا آنها به بیماری‌هایی مثل دیابت، فشارخون و بیماری‌های قلبی ‌وعروقی وجود دارد و دو ساعت ‌درس تربیت بدنی در مدارس ‌هم جوابگوی نیاز دانش آموزان نیست.
وی ‌با بیان اینکه از سویی تعدادی از مدارس امکانات و تجهیزات ورزشی لازم را ندارند، افزود: اما در دو سال اخیر ارسال کاروان‌های تجهیزات ورزشی با همکاری وزارتخانه و معاونت تربیت بدنی به مدارس در دورترین مناطق استان برای بهره‌مندی دانش‌آموزان از این تجهیزات حرکت شایسته‌ای است که در این بخش انجام شده است.
طحانیان تاکید کرد: اکنون ‌تعدادی از مدارس ابتدایی دخترانه ‌از فضاهای و سالن‌های کوچک ورزشی برخوردار هستند و به منظور جبران این کمبودها سالن آموزشی ‌در برخی از مناطق برای استفاده این گروه از دانش آموزان راه اندازی می شود تا بتوانند با حضور در این سالن ها آموزش مهارت های بنیادین ‌و پایه ورزشی را داشته باشند.

کد خبر 391326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.