اتصال روستاهای بالای 20 خانوار اصفهان به شبکه ملی اطلاعات

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات اصفهان گفت: روستاهای بالای 20 خانوار استان اصفهان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند که به معنی بهره‌مندی روستاییان از خدمات دولت الکترونیک و خدمات سرویس‌های GSB است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جعفر مطلب زاده امروز شنبه _ششم مهرماه_ در نشست خبری پیرامون برگزاری بیست و پنمجین نمایشگاه اتوکام اصفهان، اظهار کرد: وظیفه اصلی در وزارت ارتباطات، ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای فعالیت فعالان این حوزه است که البته در استان اصفهان زیرساخت‌های بسیار خوبی موجود است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از چند برابر مصرف استان پهنای باند در لبه استان وجود دارد که هم جنبه منفی و هم جنبه مثبتی دارد؛ مثبت به دلیل آمادگی برای ارائه خدمات و منفی به دلیل جذب نشدن افراد برای استفاده از این خدمات.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان اصفهان تصریح کرد: یکی از مباحثی که در نمایشگاه عنوان خواهد شد، "دولت الکترونیک" است. در واقع دولت الکترونیک دارای شفافیت بوده و به نوعی کاهش دهنده فاصله میان مسئولان و مردم است.

مطلب زاده خاطرنشان کرد: برای شهر هوشمند زیرساخت‌هایی لازم است، به همین منظور در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مرکزی تحت عنوان مرکز GSB (Government Services Bus) یا " NIX" (مرکز ملی تبادل اطلاعات) تشکیل شده که بیش از ۳۵۰ سرویس از دستگاه‌های اجرایی در این مرکز آماده به کار وجود دارد.

تلاش برای ایجاد زیرساخت‌های GSB در اصفهان

وی با بیان اینکه تمام اطلاعات شخصی هر فرد نظیر شماره شناسنامه، اطلاعات گواهینامه، کد ملی و ... در GSB وجود دارد، گفت: با راه‌اندازی این نرم افزار دیگر نیازی نیست که افراد مدارکی نظیر کارت ملی، دفترچه بیمه و حتی گواهینامه همراه داشته باشند؛ این اطلاعات از طریق اثر انگشت هر فرد به راحتی می‌تواند در اختیار ارگان‌های مربوطه قرار گیرد، اما متاسفانه هنوز امکان استفاده از این موارد فراهم نشده است.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام روستاهای دارای بیش از ۲۰ نفر به اینترنت متصل بوده و بنا بر اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روستاها به شبکه ملی اطلاعات نیز متصل شده که به معنای اتصال به سامانه GSB است. این یعنی یک فرد روستایی از همان روستای خود می‌تواند از خدمات این سرویس استفاده کند.

مطلب زاده تصریح کرد: اکنون از بیش از ۳۵۰ سرویس در دسترس، تعداد محدود و انگشت‌شماری نظیر کدملی، پستی و استعلام‌های هویتی در حال استفاده است.

فناوری اطلاعات سبک زندگی، تجارت و حکومت داری را تغییر داده‌است

محسن مهربانی، مدیر کل امور فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری اصفهان، نیز در این نشست اظهار کرد: ظهور فناوری‌های نوین مبتنی بر فناوری اطلاعات اثر بسیار بزرگی را در جنبه‌های مختلف بشری داشته و دارد. هوش مصنوعی در حال تغییر دادن سبک تجارت، اینترنت اشیا در حال تغییر دادن شیوه زندگی و بلاکچین در حال تغییر دادن شیوه حکومت داری است.

وی بیان اینکه نمایشگاه، محل نمایش چنین فناوری‌هایی آن هم به متقاضیان واقعی آن است، گفت: در دوره جدید نمایشگاه اتوکام، باید زمینه‌های رسیدن به این فناوری‌های نوین مبتنی بر فناوری اطلاعات به زندگی اقشار مختلف فراهم شود. باید انتظارات از نمایشگاه اتوکام به حداکثر خود برسد. یکی از مشکلاتی که در حال حاضر به ویژه برای نمایشگاه اتوکام وجود دارد، تنزل انتظارات از این نمایشگاه است. حدقال باید به جنبه بین المللی و دست کم منطقه‌ای برگزاری این نمایشگاه توجه شود.

مدیر کل امور فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری اصفهان افزود: در شورای سیاستگذاری برگزاری این نمایشگاه پیش‌بینی‌هایی برای حوزه‌های مختلف انجام شد که از این موارد می‌توان به نمایش توانایی شرکت‌کننده‌ها، مفهوم شبکه سازی که کمی مورد غفلت واقع شده و نیاز به توجه بیشتری دارد. استفاده بنگاه‌های مختلف از نمایشگاه، نمایش فرصت‌های شغلی در این زمینه که متاسفانه بیشترین تعداد بیکاران پس از رشته محیط زیست را داراست، امکان سنجی ورود به کسب و کارهای نوپا و آموزش شهروندان هدف گیری شده است.

وی ادامه داد: در حوزه سازمان‌های دولتی، تشکیل پاویون دولت الکترونیک با هدف افزایش مشارکت سازمان‌ها پیش‌بینی شده است؛ در خصوص این مهم، اطلاع‌رسانی‌های لازم به صورت رسمی برای تمامی دستگاه‌های اجرایی انجام شده است. در حوزه آموزش نیز دو دوره آموزشی با همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان در دو روز پایانی برگزاری نمایشگاه پیش‌بینی شده است.

مدیر کل امور فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: به تمامی دستگاه‌های اجرایی نیز ابلاغ خواهد تا از مدیران فناوری دیگر استان‌ها نیز به منظور شرکت در نمایشگاه دعوت به عمل آید. در واقع در تلاش هستیم تا سطح بازدید کنندگان از نمایشگاه افزایش پیدا کند.

مهربانی ادامه داد: تجربه نشان داده که بسیاری از واژگان جدید همچون دیتا سنتر یا شهر هوشمند با نرخ زیادی در کشور منتشر می‌شود اما به دلیل اینکه کاربردی به تناسب آن تعریف نمی‌شود رشد آن به همین میزان تنزل یافته و از آن زمان به بعد با رشد معقول و مناسبی به جلو حرکت می‌کند.

وی تصریح کرد: شهر هوشمند در یک جمله تزریق الگوریتم‌های هوشمند سازی بر اطلاعاتی است که بر بستر شهر الکترونیک ایجاد می‌شود. بنابراین امکان میانبر زدن و انجام ندادن برخی از فعالیت‌ها وجود ندارد. تا زمانی که خدمات الکترونیکی نشده است نمی‌توان شهر هوشمند را اجرا کرد، هرچند در حال حرکت در این مسیر هستیم.

مدیر کل امور فناوری اطلاعات و شبکه دولت استانداری اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر علت مقاومت برخی از مدیران سازمان‌ها در برابر دولت الکرونیک، گفت: ایراد اول به خود ما وارد است که هنوز موفق به اغنای کامل مدیران سازمان‌ها و آشنایی آن‌ها با دولت الکترونیک نشده‌ایم. بسیاری از مدیران، شناخت و درک درستی از موضوع ندارند. زمانی که این شناخت درست محقق نشده باشد طبیعی است که مقاومت‌هایی را در این زمینه از سوی برخی از مدیران و بهانه‌هایی نظیر وجود نداشتن بودجه کافی و نداشتن مجوزهای مختلف شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: موضوع دوم وجود نداشتن یک ارزیابی خوب از موضوع است. ارزیابی‌ بیشتر سوری، کلیشه‌ای بوده و مبتنی بر واقعیت نیست. به علاوه تفاوت آن‌چنانی نیز میان مدیران عامل و غیرعامل وجود نداشته و بنابراین انگیزه لازم میان مدیران وجود ندارد.

کد خبر 391280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.