هزینه کاشت حلزون برای یک فرد ناشنوا ۸۰ میلیون تومان است

عضو هیئت مدیره انجمن خانواده ناشنوایان اصفهان گفت: هزینه عمل کاشت حلزون برای یک فرد ناشنوا حدود ۸۰ میلیون تومان است در حالی که بهزیستی تنها چهار میلیون آن را پرداخت می‌کند و برای خدمات پس از کاشت نیز هیچ حمایتی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خلیل رحیمی در نشست خبری که صبح امروز (شنبه) ۶ مهرماه به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان برگزار شد، اظهار کرد: سازمان ملل متحد دوم تا هشتم مهرماه را هفته ناشنوایان نامگذاری کرد که هدف از آن آشنایی سیاستگذاران، مسئولان و مردم با وضعیت ناشنوایان است.

وی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته جهان، زبان اشاره بین‌المللی A S l به عنوان زبان اصلی ویژه ناشنوایان این کشورها شناخته می‌شود، افزود: ناشنوایان در این کشورها عضوی از جامعه هستند و قوانینی برای رفاه حال این قشر تصویب شده است در حالی که در ایران قانونی برای حمایت از ناشنوایان وجود ندارد.

رحیمی با بیان اینکه در ایران سازمان مترجمین ناشنوایان نداریم، ادامه داد: در کشور ما حدود ۱۰ مترجم حرفه‌ای زبان اشاره وجود دارد زیرا دولت تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری در این زمینه نکرده است.

عضو هیئت مدیره انجمن خانواده ناشنوایان اصفهان با بیان اینکه معلولیت ناشنوایان پنهان است، گفت: فرد ناشنوا از نظر ظاهری هیچ مشکلی ندارد و تا زمانی که کسی با او ارتباط کلامی برقرار نکند متوجه ناشنوایی او نمی‌شود،  این در حالی است که دست اندرکاران بهزیستی نیز برای ارتباط گرفتن با ناشنوایان ناتوان هستند زیرا زبان اشاره را نمی‌دانند.  

وی اظهار کرد: یکی از نیازهای ناشنوایان به رسمیت شناختن زبان اشاره است ما به دلیل ناشنوا بودن نمی‌توانیم مشکلاتمان را بیان کنیم. از مسئولان انتظار داریم حداقل الفبای زبان اشاره ناشنوایان را یاد بگیرند.

قانونی برای حمایت از ناشنوایان وجود ندارد

خلیلی افزود: در قانون حمایت از معلولان حق و حقوقی برای معلولان در نظر گرفته شده است در حالی که قانونی برای حمایت از ناشنوایان وجود ندارد،  از سوی دیگر یکی از خواسته‌های ما این است که برای حل مشکلات ناشنوایان از خود این قشراستفاده کنند زیرا هیچ کسی مانند ناشنوایان مشکلات آنها را درک نمی‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن خانواده ناشنوایان اصفهان، اشتغال و استخدام در مراکز دولتی و سازمان‌های خصوصی را یکی از خواسته‌ها و نیازهای مهم ناشنوایان دانست و گفت: مشاغل بسیاری وجود دارد که فرد ناشنوا می‌تواند استخدام شود اما کارفرماها فکر می‌کنند این قشر ناتوان هستند، در حالی که از نظر جسمی توانایی داریم.

وی ادامه داد: برقراری ارتباط یکی از نیازهای ناشنوایان است، باید یک نفر زبان ما باشد در حالی که با وجود مترجم‌های کم، مشکلات ما زیاد است.

ناشنوایان ۱.۵ درصد جمعیت جامعه را تشکیل می دهند

خلیلی با بیان اینکه ناشنوایان ۱.۵ درصد جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: ناشنوایان نیاز به ترحم ندارند اما انتظار دارند که مورد توجه قرار بگیرند، از صدا و سیما انتظار داریم در برنامه‌های خود زبان اشاره ویژه ناشنوایان را نیز در نظر بگیرند.

عضو هیئت مدیره انجمن خانواده ناشنوایان اصفهان با بیان اینکه این انجمن از سال ۱۳۹۰ با هدف شناخت توانمندی‌های ناشنوایان جامعه و ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی به آنان تشکیل شد، اظهار کرد: این انجمن هم اکنون ۸۰۰ نفر ناشنوا را تحت پوشش دارد.

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی سالانه چهار  میلیون تومان برای این انجمن بودجه در نظر می‌گیرد، هزینه‌های انجمن ناشنوایان اصفهان با پرداخت حق عضویت سالانه اعضا به مبلغ ۱۰ هزار تومان و همچنین کمک برخی خیران و اعضای هیئت امنا انجمن تامین می‌شود.

خلیلی در ادامه به مشکلات مالی درمانی و کاشت حلزون برای ناشنوایان اشاره کرد و افزود: کاشت حلزون برای ناشنوایان معایب و مزایایی دارد. فرد ناشنوا وقتی عمل کاشت حلزون انجام داد باید خدمات درمانی پس از عمل را نیز برای بهبود وضعیت پیگیری کند، در حالی که خدمات بعد از کاشت وجود ندارد.

وی ادامه داد: هزینه عمل کاشت حلزون حدود ۸۰ میلیون تومان است که بهزیستی تنها چهار میلیون آن را پرداخت می‌کند و این دستگاه حمایتی از فرد ناشنوا برای خدمات پس از کاشت نیز هیچ حمایتی نمی‌کند.

عضو هیئت مدیره انجمن خانواده ناشنوایان اصفهان در پایان از برگزاری جشنواره زبان اشاره به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان خبر داد و گفت: این جشنواره فرهنگی ورزشی روز جمعه ۱۲ مهرماه از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ بعد از ظهر در محل باغ بانوان طلوع برگزار می‌شود.  

کد خبر 391261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.