اسلام "رادیکال" وجود ندارد

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

تشدید تدابیر امنیتی در کشمیر بعد از سخنرانی عمران خان

عمران خان، نخست وزیر پاکستان در سخنرانی خود در محل مجموع عمومی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک اظهار نگرانی کرد، تعصب علیه مسلمانان در سراسر جهان با میزانی هشداردهنده در حال افزایش است. عمران خان تاکید کرد: جامعه بشری متشکل از همزیستی در کنار یکدیگر است. باید در این جامعه تفاهم وجود داشته باشد. اما مساله اسلام هراسی در جهان شکاف ایجاد می‌کند. در برخی کشورهای دیگر از زنان مسلمان خواسته اند تا حجابشان را بردارند. در این کشور ها در حالی که می‌گذارند یک زن لباس از تن در بیاورد اما به او اجازه نمی‌دهند حجاب داشته باشد. عمران خان در ادامه گفت: این اشتباه است که بین مسلمانان صلح‌ طلب و سازمان‌های تروریستی ارتباط قائل شویم. هیچ شکلی از "اسلام رادیکال" وجود ندارد. به چه دلیل؟ چون برخی رهبران جهان اسلام را معادل تروریسم دانسته‌اند. هیچ اسلام رادیکالی وجود ندارد. تنها یک اسلام وجود دارد. آن‌ها قصد دارند با این صحبت‌ها چه پیامی به جهان بفرستند؟ عمران خان در ادامه صحبت‌هایش نارندرا مودی، نخست وزیر هند را با هیتلر رهبر آلمان نازی و وضعیت فعلی در منطقه کشمیر را با وضعیت اروپا در سال ۱۹۳۹ مقایسه کرد. او گفت که به اعتقاد وی سازمان هندی (Rashtriya Swayamsevak Sangh RSS) که از آن به عنوان سازمان مادر برای حزب حاکم بهاراتیا جاناتای این کشور یاد می‌شود، سازمانی است که با الهام گرفتن از آدولف هیتلر و بنیتو موسولینی، دیکتاتورهای آلمان و ایتالیا در زمان جنگ جهانی دوم فعالیت می‌کند. بلافاصله بعد از سخنرانی عمران خان، صدها نفر از کشمیری ها از خانه‌هایشان بیرون آمده و شعارهایی در حمایت از عمران خان و همچنین در راستای مطالبه استقلال کشمیر سر دادند. امروز گزارش شد که خودروهای ون پلیس از طریق بلندگو در مناطقی از شهر سرینگر نسبت به اعمال محدودیت برای تحرک مردم هشدار دادند و نظامیان بیشتری نیز در این مناطق استقرار یافتند تا جلوی هر گونه اعتراضاتی را بگیرند. نظامیان وابسته به حکومت هند در عین حال دسترسی به منطقه تجاری اصلی شهر سرینگر را با سیم خاردار مسدود کردند.

 ادعای حمله شیمیایی در لاذقیه دروغ بزرگ آمریکاست

 ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، ادعای مایک پامپئو، همتای آمریکایی خود مبنی بر استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی را محکوم کرد. وی افزود: اظهارات پامپئو درباره حمله شیمیایی ارتش سوریه به حومه لاذقیه دروغ بزرگ است. ولید معلم همچنین در واکنش به ادعای پامپئو در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه روسیا الیوم در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: پامپئو کیست؟ او را نمی‌شناسم. خبرنگار روسیا الیوم نیز گفت: پامپئو وزیر خارجه آمریکا است و در مقابل وزیر خارجه سوریه عنوان کرد: "خوب است تو او را می‌شناسی اما من پامپئو را نمی‌شناسم." وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی روسیه نیز در واکنش به طرح سرگئی لاوروف، همتای روس خود برای انتقال دفتر سازمان ملل از آمریکا به یک کشور دیگر تأکید کرد که مخالفتی با این ایده ندارد. وی در این باره تصریح کرد: چرا که نه، ما در اینجا با مشکلاتی مواجه هستیم، به تمامی این موانع نگاه کنید که اینجا را در بر گرفته‌اند.

کره شمالی: ترامپ شبیه روسای جمهور سابق آمریکا نیست

کیم کی گوآن، مذاکره کننده ارشد سابق کره شمالی که اکنون مشاور وزارت خارجه این کشور است، همچنین گفت، با وجود درخواست‌هایی در واشنگتن از پیونگ یانگ برای اینکه نخست خلع سلاح اتمی داشته باشد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به دنبال گرفتن یک تصمیم ویژه در مذاکرات اتمی است. وی ادامه داد: می‌دانم  که ترامپ با روسای جمهوری سابق آمریکا در یک حس سیاسی و تصمیم گیری درباره رویکردش درباره کره شمالی، متفاوت است. من به انتخاب‌های هوشمندانه ترامپ و تصمیم های ویژه او امیدوارم. این مقام مسئول کره شمالی همچنین گفت، سیاستمداران آمریکایی در این ایده مشغول هستند که کره شمالی می تواند تنها زمانی به آینده‌ای روشن دست پیدا کند که نخست دست از برنامه‌های اتمی خود بکشد و تحریم ها این کشور را به سوی مذاکره می‌کشاند. کره شمالی اقدامات صادقانه‌ای را برای انجام آن قول هایی که در نشست نخست سال گذشته میلادی میان رهبران کره شمالی و آمریکا به دست آمد، انجام داده است.

وزیر خارجه چین: هر گونه اقدام آمریکا را تلافی می‌کنیم

وانگ یی، وزیر خارجه چین در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: عبرت‌های رکود بزرگ را نباید فراموش کرد. تعرفه‌های گمرکی و تحریک‌هایی را که باعث مناقشات تجاری شده‌اند، تنها باعث تضعیف رژیم چند جانبه تجاری و نظم تجاری و اقتصادی جهانی می‌شود و حتی ممکن است جهان را به رکود سوق دهد. اظهارات وزیر خارجه چین در بحبوحه تنش‌های تجاری این کشور با آمریکا مطرح شد؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تعرفه‌های گمرکی بر واردات محصولات چینی اعمال کرده است. چند رسانه خبری روز جمعه گزارش دادند، تنش اقتصادی بین دو کشور با اقدامات شدید ترامپ گسترش یافته است. همچنین وزیر خارجه چین این مساله را به صورت واضح عنوان کرد که کشورش در مقابل هر گونه اقدامی از سوی آمریکا واکنش نشان می‌دهد و تلافی می‌کند. وی ادامه داد: چین به دنبال حل این مناقشات با روشی آرام، منطقی و مشارکتی است و تمایل دارد تا کاملا حسن نیت و صبر به خرج دهد. اگر طرف مقابل بد طینتی داشته باشد یا به مواضع برابر و قوانین در مذاکرات احترام نگذارد، ما نیز واکنش‌های مقتضی را برای تامین امنیت حقوق مشروع خود و منافع‌مان در نظر می‌گیریم و آن را در پیشگاه عدالت بین‌الملل قرار می‌دهیم.

 استیضاح ترامپ پایان معامله قرن است

شلومو شامیر، نویسنده اسرائیلی در مقاله‌ای که در روزنامه عبری‌زبان معاریو به چاپ رساند، نوشت: ترامپ بخشی از طرح سیاسی خود را از دست داده است و به همین دلیل او مجبور است اعلام طرح معامله قرن را به مرحله دوم ریاست جمهوری موکول کند که آن هم در گرو تایید او برای مرحله آتی است.  شامیر در ادامه نوشت، با تلاش‌هایی که دموکرات‌ها در پارلمان برای برکناری ترامپ انجام می‌دهند، او پس از سخنرانی مهمش در مجمع عمومی سازمان ملل ضربه‌ای بزرگی دریافت کرد، با علم بر اینکه اقداماتی که برای برکناری ترامپ انجام می‌شوند روندی طولانی است و کسی نتایج آن را نمی‌داند اما تلاش‌هایی که دموکرات‌ها در پارلمان انجام می‌دهند حامل خبرهای بدی نه فقط برای ترامپ که برای آمریکا و نیز اسرائیل است. این نویسنده اسرائیلی و کارشناس مسایل سیاسی و دیپلماتیک تاکید کرد: تصمیم برای برکناری ترامپ قمار خطرناکی برای دموکرات‌هاست، در صورتی که آن‌ها در برکناری ترامپ موفق شوند و یا شکست بخورند، این مساله ماه‌های طولانی آمریکا را درگیر خواهد کرد و موجب افزایش شکاف داخلی میان آمریکایی‌ها و اختلاف در محافل داخلی این کشور خواهد شد. وی افزود: از زمان انتخاب ترامپ این اولین باری است که مساله‌ بزرگ و مهمی از این دست محافل سیاسی و حزبی آمریکا را به خود مشغول کرده و به جز در زمان بیل کلینتون سال ۱۹۹۸ و ریچارد نیکسون ۱۹۷۴، تاکنون مساله‌ای مشابه آن وجود نداشته است، مساله‌ای که در رسانه‌های آمریکا، نوشته‌های روزنامه‌نگاران و تحلیلگران و ستون‌نویس‌های روزنامه‌ها علنی شد. او در ادامه نوشت: مساله مهم‌تر اینکه در صورت موفقیت اقدامات دموکرات‌ها برای برکناری ترامپ، این یعنی اینکه ترامپ در شرایط تحقیرآمیز و ناامیدکننده‌ و در کل نامطلوبی است، درست است که ترامپ اعلام کرده به این تحولات شتاب‌زده توجهی نمی‌کند اما فعالیت رسانه‌ها رئیس جمهور را در تنگنا قرار خواهد داد. 

کد خبر 391259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.