شهرهای دوستدار سالمند چگونه طراحی می‌شود؟

از آن‌جا که جمعیت جهان رو به پیری می‌رود، بسیاری از مسئولان در سراسر کشورهای دنیا به فکر طراحی بهتر شهرها در جهت برآورده کردن نیازهای سالمندان هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با افزایش جمعیت سالمندان و همچنین گرایش بیشتر مردم به زندگی در شهرها، نیاز به محل سکونت این گروه سنی نقش مهمی در شکل و طراحی شهرها ایفا می‌کند. براساس آمار ارائه شده از طرف سازمان ملل متحد، چنین پیش‌بینی شده است که جمعیت افراد بالای ۶۰ سال تا سال ۲۰۵۰ به بیش از دو برابر جمعیت کنونی، یعنی به دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر افزایش یابد.

در حال حاضر در آکیتا، از شهرهای مهم کشور ژاپن، یک سوم جمعیت شهر را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهد. با این حال، تمام شهرهای سراسر دنیا باید در صدد یافتن راهکارهایی برای برآورده‌ کردن نیازهای سالمندان باشند چراکه جمعیت این گروه سنی، روز به روز در حال افزایش است.

در حال حاضر، بیش از ۷۰۰ شهر از ۳۹ کشور جهان در شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمندان در سازمان بهداشت جهانی ثبت نام شده‌اند تا از این طریق فعالیت‌های سلامت و مراقبت از سالمندان را در شهرهای خود ترویج دهند و به علاوه، کیفیت زندگی برای افراد بالای ۶۰ سال را بهبود بخشند. عضویت در این بخش به تنهایی منجر به داشتن شهری دوستدار سالمندان نمی‌شود، بلکه گوش دادن به حرف‌ها و خواسته‌های افراد سالمند و همچنین کار کردن با آن‌ها می‌تواند منجر به ایجاد یک شهر دوستدار سالمند شود.

پروفسور کریس فیلیپسون از استادهای دانشگاه منچستر، که با همکاری سازمان بهداشت جهانی در تلاش است پیشرفت شهرها در خصوص طراحی شهرهای دوستدار سالمندان را ارزیابی کند، براین باور است که "طراحی شهرهای دوستدار سالمندان" باید به عنوان بخشی ضروری در اولویت کار طراحان و معماران شهری قرار گیرد.

از دیدگاه او، باید رویکردهای جدیدی را برای برقراری ارتباط بین مزایای زندگی در شهر و نیازها و آرمان‌های افراد کهنسال به کار گرفت تا در نتیجه شهری موفق را به وجود آورد. خانه‌سازی اصولی یکی از مهم‌ترین اقدامات برای ایجاد شهری دوستدار سالمندان است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که مسئولان می‌توانند در جهت ایجاد شهر دوستدار سالمندان انجام دهند، احداث خانه‌های جدید برای این افراد، یا بازسازی خانه‌های قدیمی سالمندان است که در نتیجه باعث برآورده کردن نیاز این گروه سنی می‌شود.

در ساخت بسیاری از خانه‌ها در سراسر شهرهای جهان، نیازها و الزامات افراد کهنسال در نظر گرفته نشده است. به عنوان مثال، بسیاری از خانه‌ها دارای پلکان‌هایی طولانی است که رفت‌وآمد را برای سالمندان با مشکل مواجه می‌کند در نتیجه افراد پیری که در این نوع ساختمان‌ها زندگی می‌کنند با بیرون رفتن از خانه و بازدید از اقوام و ودوستان مشکل دارند و در داخل خانه منزوی می‌شوند.  

در یک دهه اخیر، دولت بریتانیا گزارشی منتشر کرد که طی آن از معماران خواست در طراحی شهرها، با پیروی از بهترین نمونه‌های شهرهای دوستدار سالمندان در سراسر اروپا، اصول ضروری ساختمان سازی در خصوص برآورده کردن نیاز سالمندان را در اولویت کار خود قرار دهند. از زمان انتشار این گزارش به بعد، پیشرفت‌های چشمگیری در کیفیت خانه‌سازی در سراسر بریتانیای کبیر اتفاق افتاد.

علاوه‌بر بریتانیا، کشورهای بسیاری در سراسر جهان سیاست خانه‌سازی برای طراحی جدید  شهری خود را در پیش گرفته‌اند. به عنوان مثال،  Orestad  مجموعه‌ای عظیم است که در شهر کپنهاگ دانمارک به عنوان خانه بازنشتگان احداث شده است. این مجموعه که با طراحی منحصر به‌فرد و بسیار شیک خود، نیاز بسیاری از سالمندان را برآورده می‌کند توسط دولت کلانشهر کپنهاگ مورد حمایت مالی قرار گرفته است.

این ساختمان رنگارنگ و بسیار مشهور شامل فضاهای عمومی بیشمار، قهوه‌خانه‌هایی تعبیه شده در طبقه همکف، سالن پیرایش و مرکز دندانپزشکی است که به روی عموم مردم باز است. فضای داخلی و ورودی‌های ساختمان به گونه‌ای طراحی شده است که هریک از سالمندان می‌تواند به راحتی خانه خود را پیدا کند.

سرویس خدمات مجموعه عظیم Orestad می‌تواند از راه دور سیستم روشنایی و گرمایی مجموعه را تحت نظارت داشته باشد. در این مجموعه توالت‌هایی هوشمند و بسیار ویژه تعبیه شده است که بهداشت عمومی و استقلال کاربران را به طور کامل تامین می‌کند.

علاوه براین، دوربین‌هایی که در سقف سراسر ساختمان نصب شده است، می‌تواند هرگونه تغییر در الگوی راه رفتن سالمندان را تشخیص دهد تا مسئولان این تغییرات را که می‌تواند نشانه‌ای از سکته قلبی و یا مغزی باشد، مورد بررسی قرار دهند. نکته جالب توجه این‌که در توالت‌های مخصوص افراد کهنسال کاسه‌هایی تعبیه شده است که ادرار افراد را جمع‌آوری می‌کند و به منظور تشخیص دیابت مورد آزمایش قرار می‌دهد.

ترجمه از: زهرا عباسپور، خبرنگار ایمنا

کد خبر 391249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.