روابط فرهنگی کشورهای راه ابریشم سرمشقی برای هم‌زیستی است

معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: روابط تجاری، بازرگانی و فرهنگی و دینی کشورهای راه ابریشم سرمشقی برای دیگر کشورهاست.

به‌گزارش ایمنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، محمدحسن طالبیان امروز _شنبه 6 مهر ماه_ در نشست گفت‌وگوی ادیان و مذاهب اجلاس جهانی راه ابریشم با بیان این‌که میراث‌فرهنگی از اساسی‌ترین ارکان هویت ملی و منشأ خلاقیت تولید و مقوله‌ای چندبعدی است، اظهار کرد: این مهم نقش و جایگاهی در توسعه و رشد اقتصادی دارد.

وی با اشاره به این‌که توسعه ریشه‌های وحدت ملی و صلح و دوستی از مسیر توجه به میراث‌فرهنگی می‌گذرد، افزود: شناسایی، مرمت و حفاظت از میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس بسیار اهمیت دارد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور ادامه داد: بیش از ۱۱ هزار سال مدنیت مستمر در فلات ایران وجود دارد، یک‌میلیون اثر تاریخی و ۳۶ هزار اثر ثبت‌شده ملی در حوزه میراث‌فرهنگی گویای نقش ممتاز میراث‌فرهنگی در سرزمین ماست.

طالبیان با اشاره به این‌که در کمتر نقطه جهان می‌توان مشاهده کرد که بناهای تاریخی در کنار هم همسایه باشند اما در ایران کلیسا و کنیسه و مسجد و آتشکده در کنار هم قرار دارند، افزود: برگزاری جشن نوروز، عزاداری برای امام حسین و... فارغ از دین و مذهب همگی نشان از بزرگی روح ایرانیان دارد.

وی با اشاره به این‌که در استان ۱۴۰ مسجد و مکان مقدس، چهار کلیسا، یک کنیسه و سه مقبره پیامبر بنی‌اسرائیل و یک مقبره استرومردخای نشان‌دهنده تسامح و تساهل است، افزود: شناسایی و معرفی آثار ملموس و ناملموس و طبیعی میان ایران و دیگر کشورهای همسایه نشان‌دهنده نگرش حاکم بر فرهنگ ایرانی است.

معاون میراث‌فرهنگی کشور بابیان این‌که موفقیت در حوزه فرهنگی زمانی تحقق پیدا می‌کند که تمام مردم کشور ناظر بر میراث‌فرهنگی کشور خود باشند، افزود: کشورهای واقع در مسیر تاریخ که در جهان به راه ابریشم موسوم است دارای سابقه طولانی در مسائل فرهنگی بوده و به ادراکات مختلفی دست‌ یافته‌اند.

طالبیان با اشاره به این‌که روابط تجاری و بازرگانی و فرهنگی و دینی کشورهای راه ابریشم می‌تواند سرمشقی برای همزیستی کشورها باشد، گفت: توجه ویژه به حفاظت از میراث‌فرهنگی علاوه بر گسترش دوستی، موجب همکاری بین کشورها و دیپلماسی می‌شود.

او با اشاره به همکاری فرهنگی ۱۲ کشور در پرونده نوروز خاطرنشان کرد: این سنت در پنج پرونده ازجمله مینیاتور، مراسم جشن مهرگان و یلدا نیز وجود دارد که می‌توان آن را محصول توسعه همکاری دیپلماسی برشمرد.

کد خبر 391237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.