شهر بدون دفن پسماند را محقق خواهیم کرد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به فعالیت‌های آینده نگرانه برای پیشرفت در زمینه مدیریت صحیح پسماندها، گفت: این سازمان دارای حدود ۱۰۰ نفر نیروی انسانی متخصص در بخش‌های مختلف است که از این تعداد حدود ۵۰ درصد، مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر از آن دارند.

علی دهنوی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: روزانه حدود هزار تن پسماند تولید می‌شود که از این میزان بین ۱۰ تا ۲۰ تن اقلام ارزشمندی است که جهت بازیافت جدا می‌شود و بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ تن هم که پسماند تر شامل بخش آلی و فسادپذیر است، وارد فرآیند تولید کود آلی می‌شود.

وی افزود: علاوه بر آن ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن از پسماندها اقلامی است که قابلیت بازیافت نداشته و تحت عنوان ریجکت شناخته و در فرآیند مدیریت دفن می‌شود، هر چند با این میزان از دفن موافق نیستیم و تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا با بهره مندی از تکنولوژی‌های جدید، این میزان را به حداقل برسانیم و بتوانیم تا افق سال ۱۴۰۰ شعار اصفهان؛ شهر بدون دفن پسماند را محقق کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه‌های پژوهشی افزود: رویکرد سازمان در پروژه‌های پژوهشی، کاربردی بودن آنها بوده است و در این راستا طرح احداث خطوط جدید پردازش پسماند با استفاده از تکنولوژی‌های روز را کلید زده‌ایم که از جمله این تکنولوژی‌ها دو سرنده کردن خطوط است و این اقدام نیز با انجام حالت آزمایشی صورت گرفت و مشخص شد که این امر تا ۱۳ درصد جداسازی را افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: در این راستا، دوسرند بالستیک جدید برای افزایش راندمان جداسازی، توسط شرکت‌های داخلی ساخته می‌شود که تا پیش از این نمونه داخلی نداشته و قیمت واردات آن نیز بسیار بالا بوده است.

دهنوی پروژه پیرولیز را به عنوان دیگر پروژه با رویکرد توسعه دانست و افزود: تبدیل پسماندها با پایه کربنی مانند نایلون‌ها و نایلکس‌ها به مواد نفتی از جمله گازوییل یکی از تکنولوژی‌های برتر جهانی است که در این سازمان نیز مراحل بررسی آن انجام شده و در صدد اجرای آن با تکیه بر دانش داخلی هستیم تا از این طریق، اقلامی که به دلایل مختلف وارد فرآیند بازیافت نشده و جزو ریجکت است، برای تولید انرژی مورد استفاده قرار بگیرند.

وی با اشاره به احداث زباله سوز بیمارستانی افزود: روش فعلی دفن پسماندهای بیمارستانی استاندارد نبوده و به همین سبب به دنبال آن هستیم که علاوه بر خرید یک دستگاه زباله سوز استاندارد برای امحای پسماندهای بیمارستانی، لندفیل پزشکی مناسبی را نیز احداث کنیم تا این دو امکان در کنار هم، بتواند شرایط را برای مدیریت صحیح این پسماندها فراهم کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته برای اجرای پایلوت طرح هاضم بی‌هوازی گفت: روش فعلی تولید کود، نوعی روش هوازی است، اما در مدل‌های مدرن از روش بی‌هوازی استفاده می‌شود و از این طریق در راکتوری دربسته، پسماندهای آلی با فعالیت میکروارگانیسم‌ها گاز متان تولید می‌کنند که این گاز می‌تواند به عنوان سوخت پاک مورد استفاده قرار بگیرد و هم اکنون مطالعات این طرح صورت گرفته و قرارداد ساخت آن با یک شرکت داخلی و نظارت و بهره برداری آن نیز با پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران منعقد شده و در حال اجراست.

وی با اشاره به طرح مناسب سازی تأسیسات انتقال و تصفیه شیرابه، گفت: شیرابه از نظر میزان آلودگی از فاضلاب خطرناک‌تر است و از این جهت ورود آن به منابع آب و خاک می‌تواند سلامت جامعه را تهدید کند؛ از این رو پروژه ساماندهی لندفیل شرق اصفهان برای چرخش شیرابه و تبخیر آن و همچنین جلوگیری از نفوذ آن به درون زمین در دستور کار قرار گرفته است.

دهنوی ادامه داد: افزون بر این، پروژه طراحی و احداث لاگون‌های تبخیری شیرابه را هم در کارخانه تولید کود آلی با همین منظور انجام دادیم که مراحل اجرایی آن نیز آغاز شده است.

وی با اشاره به خرید دستگاه خود دریافت پسماند یا RVM یا خود دریافت تولید داخل اظهار کرد: می‌توان بطری‌های پت و قوطی‌های آلومینیومی را دریافت کرده و به ازای آن را به شهروند پرداخت کرد.

کد خبر 391231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.