حجم سد زاینده رود به ۴۸۲ میلیون مترمکعب رسید/ کاهش خروجی سد از ۵ مهرماه

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه مخزن سد زاینده رود به ۴۸۲ میلیون مترمکعب رسید، گفت: خروجی سد از روز گذشته پنجم مهرماه کاهش یافته اما بسته نشده است، براساس تصمیم گیری ها تا ۱۲ مهرماه آب برای تامین نیاز آبی کشت تابستانه کشاورزان غرب و شرق استان توزیع خواهد شد.

حسن ساسانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تازه ترین تصمیم ها در خصوص جاری بودن زاینده رود، اظهار کرد: بنابر پیشنهاد کشاورزان قرار شد آب تا دهم مهرماه برای کشاورزان غرب و تا دوازدهم مهرماه برای کشاورزان شرق توزیع شود.

وی افزود: با توجه به کاهش حجم مخزن سد زاینده رود، استانداری در جلسه روز پنجشنبه پیشنهاد کرد در حد امکان کاهش خروجی سد زاینده رود زودتر اتفاق بیافتد. بر این اساس سازمان جهاد کشاورزی برای تعیین نیاز آبی کشت تابستانه کشاوزان از مناطق بازدید کرد.  

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه این سازمان تایید کرد باید تا ۱۲ مهرماه برای کشاورزان غرب و شرق آب توزیع شود، اضافه کرد: در حال حاضر برنامه برای توزیع نیاز آبی کشت تابستانه به این شکل است مگر اینکه تغییرات خاصی حاصل شود که بعید به نظر می رسد.

ساسانی با بیان اینکه نحوه توزیع آب در سال آبی جدید نیز براساس تصمیم گیری شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود است، گفت: برای تشکیل جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود از تهران درخواست کردیم. نحوه توزیع آب برای سال جدید منوط به تصمیم گیری در این جلسه خواهد بود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه هم اکنون ورودی به سد زاینده رود ۱۷ مترمکعب برثانیه و خروجی آن ۷۳ مترمکعب بر ثانیه است، افزود: امروز مخزن سد زاینده رود به ۴۸۲ میلیون مترمکعب رسیده است.

به گزارش ایمنا، براساس آمارها در سال آبی ۹۷-۹۸ در کوهرنگ سرشاخه اصلی رودخانه زاینده رود دو هزار و ۱۴۴ میلی متر بارش ثبت شد. حجم ورودی  به سد زاینده‌رود در سال آبی گذشته یک میلیارد و ۹۵۴ میلیون مترمکعب بوده است. سال گذشته ۲۶۱ درصد و در بلند مدت سالانه ۴۲ درصد افزایش حجم سد را شاهد بودیم. مخزن سد زاینده رود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب گنجایش دارد.

در آخرین جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود که تیرماه امسال برگزار شد بنا به درخواست صنف کشاورزان و سازمان جهاد کشاورزی استان مبنی بر تخصیص آب برای کشت تابستانه به میزان ۳۶۰ میلیون مترمکعب مطرح شد. وزارت نیرو با این درخواست موافقت کرد مشروط بر اینکه در پایان شهریورماه حجم سد زاینده رود از ۴۵۰ میلیون مترمکعب کمتر نباشد.

براساس این تصمیم گیری برنامه ای تنظیم شد که با توجه به گرمای هوا و احتمال افزایش پرت آب در مسیر رودخانه حجم ۳۶۰ میلیون مترمکعب آب در سه دوره ۲۰ روزه برای کشاورزان شرق و سه دوره ۱۵ روزه برای کشاورزان غرب طی سه ماه تابستان رهاسازی شود.

با وجود این کشاورزان غرب و به ویژه شرق اصفهان مدعی شدند که کشت دیرهنگام در این مناطق انجام شده و جهاد کشاورزی نیز این امر را تایید کرد.  بر این اساس و بنا بر درخواست کشاورزان کشت تابستانه غرب وشرق اصفهان تا دهم مهرماه نیاز به آب دارد در حالی که براساس برنامه باید تا پایان شهریورماه آب برای کشت شرق اصفهان نیز قطع می شد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 391228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.