توسعه شهر زاینده‌رود با گسترش مراکز بومگردی

شهردار زاینده رود گفت: با توجه به نقش صنعت گردشگری در توسعه پایدار شهرها نیاز است همه دستگاه‌ها و نهادهای مسئول، به‌ویژه شهرداری‌ها برای بازسازی هویت تاریخی شهر و رونق صنعت گردشگری وارد عمل شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، ابوالفضل توکلی در جمع خبرنگاران با اشاره به موقعیت خاص شهر زاینده‌رود و برخورداری از مواهب طبیعی، اظهار کرد: شهر زاینده رود متشکل از محلات بیستجان، باباشیخعلی، کله‌مسلمان، کله‌مسیح و بهجت آباد بوده که در سال ۱۳۷۹ با مصوبه هیات دولت تحت عنوان شهر زاینده رود نام گرفت.

وی افزود: قدمت محلات شهر زاینده‌رود به عصر شاه عباس صفوی باز می‌گردد و عبور رودخانه زاینده‌رود از دل شهر و وجود زیبایی‌های طبیعی در محلات سبب شده فضایی دل‌نشین در این شهر ساحلی ایجاد شود.

شهردار زاینده‌رود تصریح کرد: وجود امامزاده سید ابراهیم در شهر زاینده‌رود و همچنین شهدای گمنام موقعیت مناسبی را برای گردشگری مذهبی در این شهر فراهم کرده است از سوی دیگر این امکان مقدس در نزدیکی رودخانه زاینده‌رود و بیشه‌زارهای برنج واقع شده که زیبایی دوچندان را در این منطقه ایجاد کرده است.

توکلی با اشاره به تصویب طرح بازآفرینی بافت فرسوده و ناکارآمد شهر زاینده‌رود، ادامه داد: بافت قدیمی محلات مختلف شهر و وجود خانه‌های قدیمی با کیفیت و استحکام بنای قابل قبول موقعیت مناسبی را برای ایجاد مراکز بومگردی خلق کرده است از این رو مدیریت شهری از طرح‌های گردشگری با مشارکت‌ شهروندان بخش خصوصی استقبال می‌کند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری نیازمند مطالعه میدانی است، اضافه کرد: رونق بومگردی بستر مناسبی را برای ایجاد اشتغال پایدار را مهیا کرده و توسعه روز افزون اقتصاد شهری را رقم خواهد زد و امروز شاهد تغییر نگاه مردم بومی منطقه به استفاده از ظرفیت‌های موجود در حوزه گردشگری و بومگردی هستیم و اقامتگاه تپه‌ماهور یکی از این مراکز به شمار می‌آید که با سرمایه‌گذاری ساکنان بومی شهر راه‌اندازی شده است.

شهردار زاینده‌رود با اشاره به راه‌اندازی مجموعه‌های مختلف تفریحی- گردشگری، باغ رستوران، مجموعه سوارکاری و... در این شهر، عنوان کرد: شهروندان زاینده‌رود براساس تفاهم‌نامه میراث فرهنگی و گردشگری اقدام به بازسازی و استحکام منازل قدیمی خود و راه‌اندازی اینگونه مراکز کرده‌اند.

توکلی خاطرنشان کرد: بعضی از باغات شهر با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به باغ رستوران تبدیل شده است؛ آنچه در اقامتگاه‌های بوم‌گردی به گردشگران ارایه می‌شود سبب آشنایی آنان با فرهنگ، معماری، آداب و رسوم، غذاهای سنتی است که ترویج کننده ساده‌زیستی و استفاده مناسب از طبیعت و امکانات پیرامون محل زندگی است.

کد خبر 391215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.